Vi har ett Funka-kök ifrån K-Rauta, det är exakt samma som Zamboköket fast de har lite andra luckor att välja på.
Funka är lite billigare än zambo, men det är beställningsvara på K-rauta och finns på lager på coop. Detta betyder i praktiken att det inte är någon returrätt på K-Rauta, vilket suger om man råkar ångra sig... (som vi har gjort :
)
För övrigt har vi en del skåp över om nån är sugen... :
Zamboköket i sin tur är billigare än IKEA...
+
Billigt
Känns ung. som IKEA-kvalitet
Kompletta paket. Dvs gångjärn, hyllplan mm ingår, till skillnad från IKEA.
-
Lådorna är inte lika djupa som IKEAs
Svårt att komma åt längst in eftersom lådan inte går att dra ut så långt.
Riktigt usel monteringsbeskrivning
Har bara haft köket en månad så nått långtidstest är det ju inte direkt...
Funka är lite billigare än zambo, men det är beställningsvara på K-rauta och finns på lager på coop. Detta betyder i praktiken att det inte är någon returrätt på K-Rauta, vilket suger om man råkar ångra sig... (som vi har gjort :
För övrigt har vi en del skåp över om nån är sugen... :
Zamboköket i sin tur är billigare än IKEA...
+
Billigt
Känns ung. som IKEA-kvalitet
Kompletta paket. Dvs gångjärn, hyllplan mm ingår, till skillnad från IKEA.
-
Lådorna är inte lika djupa som IKEAs
Svårt att komma åt längst in eftersom lådan inte går att dra ut så långt.
Riktigt usel monteringsbeskrivning
Har bara haft köket en månad så nått långtidstest är det ju inte direkt...
Du köper luckor och stommar var för sig...flimsy skrev:
[/quote]
Man behöver inte alls köpa lucka och stomme var för sig!
Har man prislistan från Zambo så kollar man i listan för vilken typ av lucka man vill ha och där står priset för lucka och stomme.
Man får kolla längst bak i prislistan om man ska ha vitrinluckor och sånt special och får då köpa det separat. MEN då får man kolla i listan vad bara stommen kostar.
Så visst kan man köpa hela kitet på en gång.
Kan bara säga att vi köpte till ett 30-skåp (Marbodal) löst utan lucka på Beijer och fick betala det dubbla istället för på Coop. Så visst kan man spara pengar om man inte har tummen mitt i handen och vill skruva ihop stommarna själv.
Du köper luckor och stommar var för sig...Qudan skrev:
[/quote]
Man behöver inte alls köpa lucka och stomme var för sig!
Har man prislistan från Zambo så kollar man i listan för vilken typ av lucka man vill ha och där står priset för lucka och stomme.
Man får kolla längst bak i prislistan om man ska ha vitrinluckor och sånt special och får då köpa det separat. MEN då får man kolla i listan vad bara stommen kostar.
[/quote]
Hmm, jag kanske missuppfattade frågan... Vad jag menade var att man kan köpa grejerna var för sig om man tex bara vill ha stommarna... Vi valde tex att ha andra luckor på överskåpen än vad vi valde till uderskåpen.
I stort sett funkar det som på IKEA. Du får ditt kök uppritat och får sen en plocklista med alla grejer och med totalsumman för hela kalaset...
Lite klokare blev jag nog....
När jag nu har ritat upp mitt kök, så hamnar jag runt 15000 (enbart själva köket, inga knoppar, inga kranar osv.) med "Optima Bok".
Vi har ett L-format kök med ca 5 bänkskåp + 2 högskåp + 5 väggskåp (k-höjd) och 1 hörnbänkskåp med 1 hörnväggskåp.
Då undrar jag om detta är möjligt?
För jag har kollat i prislistan, på ca första sidan, där står det ju priserna under just den luckan man vill ha. (priset blir högre ju mer "exklusiv " lucka man vill ha)
Men jag tyckte att detta kändes lite för billigt för att vara sant, därav min "konstiga" fråga!
MVH
Erika
När jag nu har ritat upp mitt kök, så hamnar jag runt 15000 (enbart själva köket, inga knoppar, inga kranar osv.) med "Optima Bok".
Vi har ett L-format kök med ca 5 bänkskåp + 2 högskåp + 5 väggskåp (k-höjd) och 1 hörnbänkskåp med 1 hörnväggskåp.
Då undrar jag om detta är möjligt?
För jag har kollat i prislistan, på ca första sidan, där står det ju priserna under just den luckan man vill ha. (priset blir högre ju mer "exklusiv " lucka man vill ha)
Men jag tyckte att detta kändes lite för billigt för att vara sant, därav min "konstiga" fråga!
MVH
Erika
Vi köpte:
6 bänkskåp + 1 hörnbänkskåp
3 överskåp
3 högskåp + 3 småskåp ovanpå högskåpen
Eklucka på överskåpen och rondo vit på övriga.
Har för mig att det gick på strax över 20 000kr för enbart stommar och luckor.
Hör med dem i affären så fixar de allt och du får en offert där allt ingår.
Enklast så tror jag.
6 bänkskåp + 1 hörnbänkskåp
3 överskåp
3 högskåp + 3 småskåp ovanpå högskåpen
Eklucka på överskåpen och rondo vit på övriga.
Har för mig att det gick på strax över 20 000kr för enbart stommar och luckor.
Hör med dem i affären så fixar de allt och du får en offert där allt ingår.
Enklast så tror jag.
Lyfta en gammal tråd... Vi har nu börjat montera ihop vårt kök och nu funderar jag på hur fan man bäst fäster upp väggskåpen/högskåpet? På baksidan av skåpen, ivåg med dem så att säga sätter man nån träbit, men innanför sätter man ju sen en vit masonitbakdel som gör att man inte kan skruva igenom denna träbit och in i väggen.
Och hur mkt måste man skruva upp dom på väggen? Ena väggen har spånskiva/gips, andra bara gips... Vill ju inte att skiten kommer ner sen.
Hur har ni gjort ni som monterat upp era zambokök?
Och hur mkt måste man skruva upp dom på väggen? Ena väggen har spånskiva/gips, andra bara gips... Vill ju inte att skiten kommer ner sen.
Har också köpt ett Zambokök som jag inte monterat ännu och är lite nyfiken på hur du löste ditt problem? Lägga gärna upp en bild på hur det ser ut också.moken skrev:Lyfta en gammal tråd... Vi har nu börjat montera ihop vårt kök och nu funderar jag på hur fan man bäst fäster upp väggskåpen/högskåpet? På baksidan av skåpen, ivåg med dem så att säga sätter man nån träbit, men innanför sätter man ju sen en vit masonitbakdel som gör att man inte kan skruva igenom denna träbit och in i väggen.
Har också köpt ett Zambokök som jag inte monterat ännu och är lite nyfiken på hur du löste ditt problem? Lägga gärna upp en bild på hur det ser ut också.[/quote]gds4me skrev:[quote author=moken link=1134639348/0#24 date=1141590261]Lyfta en gammal tråd... Vi har nu börjat montera ihop vårt kök och nu funderar jag på hur fan man bäst fäster upp väggskåpen/högskåpet? På baksidan av skåpen, ivåg med dem så att säga sätter man nån träbit, men innanför sätter man ju sen en vit masonitbakdel som gör att man inte kan skruva igenom denna träbit och in i väggen.
Har inte löst biffen ännu, har bara skruvat fast högskåpet ännu så länge. Det fick man med några plåtvinklar smo man satte inv och skruvade igenom.
Andra överskåpen får man nog dra genom masoniten, iaf var det så på visningsköket hos coop.
Frågan är om de skruv man fick med håller uppe skiten... Jag köpte några expanderplugg igår som jag ska komplettera med där det inte går att dra i en regel, hoppas det räcker, man vill ju inte få ner skåpen på natten direkt....
Kan fota lite iallafall hoppas jag, man vill ju ha bilder på allt men glömmer ofta fota när man bygger
Klicka här för att svara