Håller på att uppdaterar köket med, men eftersom det är ett äldre hus finns det vissa begränsningar på elsidan...

Hade ev. planerat att köpa en inbuggnadsugn från Whirlpool/Ikea - men har fått reda på att den har en 'inkopplingseffekt' på 2500W (dvs 2,5kW). Övrig info: enfas & 230V.

Det är inte så många Watt , jämfört med andra ugnar, men kaske lite för mycket för mitt elsystem.

-Nu undrar jag om någon känner till någon/några 'effektsnålare' inbyggnadsugnar - typ på runt 2,0 kW?

Hjälper det att välja bort lite extrafinesser - typ varmluftssfunktion, etc. och leta efter en 'enklare' ugn?

/M
 
2500W motsvarar lite drygt 10A och det är inte så mycket. Kan du inte ta in en elektriker som drar in kraftigare matning till ugn och ev spis?
 
Tack dalle,
Har en elektriker som kommer hjälpa mig och ska kolla upp detta. Bra.

Men vill ändå försöka kolla upp så många alternativ som möjligt. ...vill ju försöka ha lite koll på alternativen.
 
Om jag inte är helt fel på det så finns det 13A säkringar som man får köra på 1,5mm2. och 13A 230V ger nästan 3,0kW.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.