2 841 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Tabort kakel och bänkskiva?
Hej allesammans,
Gör ett nytt försök med denna fråga, då jag är helt novis inom detta område.
Undrar om det finns nå´n som kan hjälpa mig med svar på detta?
Vilka risker tar man om man tar bort den gamla bänkskivan?
Håller kaklet och stommarna?
Om man tar ner det gamla kaklet då?
Vad är det värsta som kan hända?
Vilket/vilka merjobb får man räkna med?
Tacksam för svar,
// Fia
Gör ett nytt försök med denna fråga, då jag är helt novis inom detta område.
Undrar om det finns nå´n som kan hjälpa mig med svar på detta?
Vilka risker tar man om man tar bort den gamla bänkskivan?
Håller kaklet och stommarna?
Om man tar ner det gamla kaklet då?
Vad är det värsta som kan hända?
Vilket/vilka merjobb får man räkna med?
Tacksam för svar,
// Fia
Risken är att du sabbar första kakelraden när du tar bort skivan. Ibland så överlappar kaklet diskbänken. Det beror lite på vilken typ av diskbänk det är. Rostfria diskbänkar kan ha en kant som går upp någon centimeter bakom kaklet medan laminatdiskbänkar inte brukar ha en kan.
Du bör kunna få bort den utan att skada stommarna. Du kan nog lista ut hur den är fastsatt utan att förstöra alltför mycket.
Att ta ner kaklet bakom diskbänken bör inte ställa till med något. Beroende på underlaget så får du kanske med dig lite betongkakor men det är inget som inte kan fixas med lite husfix eller annan lämplig fyllnadsmassa.
Du bör kunna få bort den utan att skada stommarna. Du kan nog lista ut hur den är fastsatt utan att förstöra alltför mycket.
Att ta ner kaklet bakom diskbänken bör inte ställa till med något. Beroende på underlaget så får du kanske med dig lite betongkakor men det är inget som inte kan fixas med lite husfix eller annan lämplig fyllnadsmassa.
Hej igen,
Antar att det sitter gips bakom kaklet, eftersom övriga huset har gipsväggar.
Kommer gipset att hålla eller åker man på att gipsa om?
I så fall. Räcker det att gipsa enbart där kaklet suttit, eller kommer det se konstigt ut med denna skarv. (Med tanke på att det bygger 6mm).
Hur avslutar man då detta på ett bra och snyggt sätt?
// Fia
Antar att det sitter gips bakom kaklet, eftersom övriga huset har gipsväggar.
Kommer gipset att hålla eller åker man på att gipsa om?
I så fall. Räcker det att gipsa enbart där kaklet suttit, eller kommer det se konstigt ut med denna skarv. (Med tanke på att det bygger 6mm).
Hur avslutar man då detta på ett bra och snyggt sätt?
// Fia
Om du knackar bort plattorna (snett) från sidan är jag rätt så säker på att gipsskivorna håller. Om det lossnar någon liten bit från ytan (mot förmodan) kan du laga med husfix.
Tror inte det blir så snyggt med att täcka med ny gipsskiva på vissa ställen om det nu skulle gå fel, bättre att täcka rubbet, eller kanske ännu bättre gipsa om.
Ingen 100%-ig garanti från mig dock, har bara testat i garaget (och det gick iallafall utmärkt).
Tror inte det blir så snyggt med att täcka med ny gipsskiva på vissa ställen om det nu skulle gå fel, bättre att täcka rubbet, eller kanske ännu bättre gipsa om.
Ingen 100%-ig garanti från mig dock, har bara testat i garaget (och det gick iallafall utmärkt).
Om man nu blir tvungen att gipsa om för att väggen spricker sönder.
Skär man loss gipset som kaklet suttit på,kottlar och gipsar om då?
Jag menar hela den biten man har mellan över och underskåp.
Eller måste man plocka ner skåpen oxå?
// Fia
Skär man loss gipset som kaklet suttit på,kottlar och gipsar om då?
Jag menar hela den biten man har mellan över och underskåp.
Eller måste man plocka ner skåpen oxå?
// Fia
Jag har haft samma tankegångar som du men löste det genom att sätta nytt kakel ovanpå det gamla. Om nedre raden kakel förstörs vid borttagandet av diskbänken så är det lättast att lägga i en bit rot gips 6mm tjock. Tror du klarar det alldeles utmärkt.
Klicka här för att svara