C
Calle: Köpte alla vitvaror från Miele då vi byggde 2003. Gjorde dock misstaget att köpa dem i mars och flyttade in i augusti. I Maj 2005 packade tvättmaskinen ihop, (det var elektronikfel a´ 5000 kronor), då garantin var utgången så blev det hemförsäkringen, att vi sedan inte hade börjat använt grejorna förrän i augusti det är ju mitt problem. Induktionshällen har ett intermittent fel
9 svar · 7,2k läst
optimum
optimum: Vi har haft spishäll i hörn (45 graders hörn) i vinkelkök i 20 år. Funkar bra men kan bli lite trångt ibland. Nu håller vi på med ett byta ut köket och vill återigen ha spishäll i hörnet. Vi har tidigare ett 60 skåp och ska sätt dit ett 80 skåp i hörnet nu för att få mera plats. Spishällen (glaskermaik-typ, igen) blir av bredare modellen. Nya köket blir ett IKEA kök med deras
5 svar · 7,3k läst
P
Pes: Är de hårdare att föredra då kanske för att få mer reptåligt? Får man tag hos dem hos glasmästaren eller nån annanstans?
2 svar · 6,5k läst
Severus
Severus: [citat] Vi ska ha ett Vedumkök. Även vi var/är inne på Annika, men gillar kanten på luckan Elin bättre. Nackdelen med Elin är att den luckan är tunnare än Annika, så där kan vi inte ha de infällda handtagen vi tänkt på... Vi ska ha vitt kök med grå kompisitbänkskiva och vita avlånga kakel i rader; "Stripe" från Konradssons kakel. Köket är allra viktigaste i huset, tätt
3 svar · 2,4k läst
P
Per_Eriksson: ytbelagd polykarbonat används i fordonsrutor bland annat och är reptåligt. Är billigare än glas och lättare att bearbeta. Finns i ark upp till 2x4m 2-12mm tjockt.
12 svar · 16,8k läst
P
ppalm: Ja det blev en sån. Nu hade jag inte tänkt montera den så som den var tänkt. Läs nästa tråd startad i ärendet http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=41442
4 svar · 2,8k läst
nikasp
nikasp: Hmmm... fanns inte det jag undrar över. Är nybörjare på spotlights. Shanghajjar tråden lite. Jag skall ha 5 st 12V/20W med trafo på ena sidan och 3 st likadana på andra sidan köket. Dessutom skall jag ha takbelysning och ev. en hide-a-lite. Jag vill kunna dimma 2 x spotlights + takbelysningen och ev hide-a-lite:n. Det känns som att det blir en jättestor manöverpanel med dimmers... Hur
4 svar · 3,3k läst
Rostig_9000i_-88
Rostig_9000i_-88: Ovanför spisen :D Våran sitter på 53cm ovanför spis (samma som till underkant på våra överskåp) om det är höjden du är ute efter. För oss är det en perfekt höjd.
1 svar · 729 läst
B
Betong: Ska montera golvstående diskmaskin (ej integrerad). Var borrar man lämpligen hål i diskbänksskåpet, i botten eller på sidan, för matarvatten, avlopp och el? Skåpstommen är 58 cm (exkl dörr) och diskmaskinen är 52 cm (exkl lucka). Sedan ska ett tippskydd monteras i framkant på maskinen som bygger 15 mm. Så då blir det 45 mm kvar mellan vägg och maskin. I bakkant på maskinen är det
0 svar · 4,3k läst
pappskallen
pappskallen: 1: Nej man MÅSTE inte ha flaskorna inomhus, man kan lika gärna ha den under ett skåp. man får ha lika mycket inne som ute dvs. 1 styck 11 kilos tub. (60 liter max vilket ung. motsvarar en 11 kilos tub. OBSERVERA att det INTE är tillåtet att ha flera tuber inkopplade med automatisk (eller för den delen heller manuell) omkopplare, man får bara ha EN 11 kilos tub inkopplad på anläggningen,
54 svar · 30,1k läst
optimum
optimum: Inte fått köket ännu men provat lite. Skaffat fintnadad klinga till handcirkelsågen och höjt bladet så att bara lite går igenom. Provat med linjal (vattenpass) och lugnt och stabil matning Verkar gå bra vid prov med en takskiva jag hade, plastbelagd spånskiva. Ska prova med detta när jag får skivorna till köket. mvh Roland
14 svar · 21,0k läst
S
sigpl: Har satt rostfritt i köket när jag renoverade. Lång (minns inte måtten på rak arm) diskbänk med vask i hörna och håltagning för hällar. Gav runt 10000 på Mohlins rostfria i Kristianstad. Priserna ligger nog ungefär lika på andra ställen. Ångrar absolut inte att vi valde rostfritt - köket är en arbetsplats !
5 svar · 5,7k läst
D
drx: [citat] Med tanke på hur fästmetoderna var på 60-talet så går det inte att höja själva inredningen utan att ta sönder något. Jag fick slå sönder mitt iallafall. Bygg ramar som har rekommenderats.
5 svar · 6,7k läst
W
Wilma: Svårt att svara på om det behövs en dörr mot hallen när man inte ser planlösningen i hela huset. Känner ni att det är jobbigt att gå runt ska ni absolut öppna upp en dörr mot hallen, annars kommer ni garanterat att ångra er. Är detta inte viktigt förstår jag inte varför man vill ha en extra dörr? Ett rejält skafferi är guld värt och dessutom är det snyggt. Ta god tid på er
4 svar · 1,7k läst
·
M
Misa: Får jag fråga, vart har ni valt att ha era "skafferivaror"? Hur många skåp går åt, av de vanliga så att säga?
4 svar · 3,5k läst
D
drx: Du har inte funderat på att eventuellt göra detta själv? Om inte så finns det iallafall ett par saker som du kan göra för att minmera kostnaden. 1. Riva ut allt själv, sparar tid och pengar. 2. Montera allt själv. Jag fixade till mitt kök själv och eftersom man följer instruktionerna till punkt och pricka så var det ganska svårt att göra något fel direkt.
1 svar · 1,5k läst
M
Ms_Smirk: Är bänkskivorna från Ikea? Nu är det visserligen 9 år sedan vi köpte våra bänkskivor från Ikea, men de gjorde en behandling på avigsidan där diskmaskinen skulle vara för att undvika sprickbildning. Höll i 6 år sedan sprack skivan mer och mer, men detta pga att vi öppnade diskmaskinen precis när den var klar och ångan bolmade ut (inte så smart  :(  ) Hade vi struntat i att
2 svar · 6,3k läst
P
Pellesyd: Byggde den här för nåt år sedan. Virket och så kostade 350 spänn :) Skivan 3.500 :-X
5 svar · 5,5k läst
·
P
Pellesyd: Kolla med Visenda AB i Björnstorp, tel 046-552 42. Har köpt andra specialsnickerier från dem och kvalisorten är kanoon! :)
4 svar · 3,0k läst
Immobil
Immobil: 8-) Här finns en trevlig variant på bardisk, dock ej ö. :-/ ;) [bild] :o Observera den praktiska kroken till hanväskan. :) [bild]
10 svar · 20,4k läst
·
N
niclasella: Hej, Vet inte om du hittat rätt skåp vid det här laget... Om inte kan jag rekommendera www.jk-specialsnickeri.com som håller på och bygger vårt kök. De kan få till vilket skåp som helst precis efter kundens önskemål till mycket rimliga priser. Kanske kan vara en lösning? Lycka till. Ella
1 svar · 3,2k läst
B
Bricky: Skära tapet är inte så krångligt. ;) Ta bort tapeten eller sätt gips över allting.
5 svar · 4,2k läst
Ingenjören
Ingenjören: Hej! Vi har målat över vårt förfärliga grön-gul-bruna 70-talskakel i köket i väntan på köksrenoveringen (pengarna...). Färghandlaren hävdade att det inte finns någon speciell kakelfärg utan det vi målade med var någon form av häftgrund och vanlig lackfärg. Resultatet blev fantastiskt bra men nu efter bara ett år kan man konstatera att färgen har skavts av på några ställen,
4 svar · 4,1k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Var inne hos en kökstillverkare i Stockholm (möjligtvis kan det ha varit Claessonkök) där de hade en glasskiva på en köksö. Den var kornblå, mycket läcker! (Förmodligen kom den från dfi som Fredrik skrev om). Själva glasskivan var ganska tjock, säkert minst 20mm. Storleken var ca 260x110cm. Som sagt mycket snyggt, men vet inget om hållbarhet mm annat än att det (förstås ;)) blev
3 svar · 4,7k läst
T
tommiz: Jag kände igen min lösning i det du beskriver och bifogar en halvdålig bild på en ofärdig bardisk  :-[ 1)Ek kostar allt mellan 1000 och 2000kr per meter neroende på kvalitet, kantprofil, djup och tjocklek. Jag köpte mina till mycket bra pris på Culimar i sthlm och är nöjd med kvaliten. 2) Min barskiva är 44cm djup men det är mest pga att ena gaveln är mot murstocken som är 44cm
2 svar · 4,4k läst
V
vicke: Ok det verkar som om det är Ok att köra på och skaffa ett hål. Dock måste jag föra fram ett förslag som skall godkännas.(det verkade inte vara alldeles för stora problem om allt utfördes korrekt) Men min fråga är nu, jag vet att sotaren har en viss roll i det hela när jag söker fram researchen. Men vem är det som skulle kunna utföra ett sånt här jobb? VVS:are? Ber man dom komma
7 svar · 6,1k läst
T
Theander: Hejsan om man är av sparsam natur kan man ju upptäcka att det säljs ut fina köksluckor på blocket med ett tilltalande pris då och då. Frågan är hur man skall ta reda på om de passar på exempelvis stommar ifrån ikea. Självklart känns ju att man måste få måtten så man kan se att de täcker "hållet" i stommarna. Men vad mer bör man tänka på? hur gångjärn sitter å så antar
0 svar · 4,7k läst
J
Jonasc: K-rauta Bromma fixar inte ens underlimning av diskho. Blir väl IKEA då.
6 svar · 4,4k läst
H
helsod: Det kan ju inte bli bättre då jag får min nya lägenhet den 1/2...  :)
5 svar · 3,4k läst
M
manu: Frågar igen efter helgerna.Är det NÅGON som vet ngt om Symphony kök?
2 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.