Hej
Vårat nya kök som det ser ut i planeringsstadiet, vad tycker ni?
Vi hade tänkt ha Tidaholm Ek från Ikea och vitvaror i rostfritt från Husqvarna.
Golv ska vara i Oljad ek och bänkskivan blir nog åt det mörkgråa/svarta hållet.
Ovanför varje väggskåp ska spotar sättas upp samt även ovanför spishällen.
synpunkter emottages tacksamt
Vårat nya kök som det ser ut i planeringsstadiet, vad tycker ni?
Vi hade tänkt ha Tidaholm Ek från Ikea och vitvaror i rostfritt från Husqvarna.
Golv ska vara i Oljad ek och bänkskivan blir nog åt det mörkgråa/svarta hållet.
Ovanför varje väggskåp ska spotar sättas upp samt även ovanför spishällen.
synpunkter emottages tacksamt
Jag tror också att det kan bli problem där, normalt (enligt vad kökskonsulenten på Ikea sade till mig) brukar man ha någon passbit på ömse sidor om hörnlösningen. Ikeas ritprogram (den gamla versionen i a f, har inte sett den nya) gör inte med automatik så att hörnlösningen blir rätt. Prata med en av deras kökskonsulenter, om du inte har gjort det redan, och stäm av så att det inte blir fel där.ginnfilt skrev:
Ang Liljans fundering - det stämmer att man kommer att få sträcka sig litet extra där men jag tycker att det blir snyggare som ni har ritat. Dels för att jag tycker att det ser rumphugget ut med hörnskåp om det inte finns skåp på båda sidor om det, dels för att det skulle se mindre luftigt ut med ett hörnskåp då det skulle komma närmare fönstret.
Ser att ni har inbyggnadsugn och mikro intill kyl/frys. Som jag just skrev i en annan tråd har jag hört från flera håll att man inte ska ha det, bl.a. från ugnstillverkare.
Därför att det innebär att man placerar något som avger en massa värme intill något som jobbar för att hålla sin insida kall.
Som exempel, ett citat ur en broschyr med inbyggnadstips från Bosch:
"Bygg helst inte in ett kyl- eller frysskåp bredvid en inbyggnadsugn/-spis. Energiförbrukningen stiger och isoleringen tar med tiden skada. Om det inte går att
undvika bör tilläggsvärmeisolering monteras, t.ex. en värmeisoleringsplatta med aluminiumfolie som reflekterar värmen."
Som exempel, ett citat ur en broschyr med inbyggnadstips från Bosch:
"Bygg helst inte in ett kyl- eller frysskåp bredvid en inbyggnadsugn/-spis. Energiförbrukningen stiger och isoleringen tar med tiden skada. Om det inte går att
undvika bör tilläggsvärmeisolering monteras, t.ex. en värmeisoleringsplatta med aluminiumfolie som reflekterar värmen."
Hej!
Håller med ginnfilt om att det blir mycket snyggare med ett rakt skåp i hörnet. Hade precis så i mitt gamla kök och där fick saker stå som vi inte använde så ofta. Hade faktiskt skåp ända upp till taket (2.70) på det viset och det var inga problem med en pall och bänken att få fram saker därifrån.
Vad gäller kyl och frys bredvid varandra så hade vi så också. Det var heller inga problem. Kylen var inbyggnads, vilket ledde till två lager skåpvägg mellan kyl och ugn. Tror att en luftspalt/isolering/eller lite extra skåpvägg löser det problemet.
Naturligtvis är det viktigt med ventilation över och under dem också.
Är också en fan av öppen bänkyta utan överskåp, så om det inte absolut behövs, så kanske det blir lite luftigare utan vitrinen och skåpet till höger om spisen. Lite svårt att se på bilden. Eller några smala öppna hyllor. Annars, snyggt
/pinebar
Håller med ginnfilt om att det blir mycket snyggare med ett rakt skåp i hörnet. Hade precis så i mitt gamla kök och där fick saker stå som vi inte använde så ofta. Hade faktiskt skåp ända upp till taket (2.70) på det viset och det var inga problem med en pall och bänken att få fram saker därifrån.
Vad gäller kyl och frys bredvid varandra så hade vi så också. Det var heller inga problem. Kylen var inbyggnads, vilket ledde till två lager skåpvägg mellan kyl och ugn. Tror att en luftspalt/isolering/eller lite extra skåpvägg löser det problemet.
Naturligtvis är det viktigt med ventilation över och under dem också.
Är också en fan av öppen bänkyta utan överskåp, så om det inte absolut behövs, så kanske det blir lite luftigare utan vitrinen och skåpet till höger om spisen. Lite svårt att se på bilden. Eller några smala öppna hyllor. Annars, snyggt
/pinebar
Det ser trevligt ut, fast jag håller med om att överskåpet i hörnan kanske blir lurigt att nå.
Jag passar dessutom på att göra "reklam" för tråden som handlar om att universalmäta sitt kök, jag provade på detta kök, och fick ett mått på 850, med andra ord ganska gott om skåpsvolym också.
Jag passar dessutom på att göra "reklam" för tråden som handlar om att universalmäta sitt kök, jag provade på detta kök, och fick ett mått på 850, med andra ord ganska gott om skåpsvolym också.
Bosch-citatet som jag drog handlar just om inbyggnadsugnar, som ju alltid har minst en "vägg" av det slag du menar (d v s en skåpsida) mellan sig och ev kyl/frys. Så deras varning gäller just det du tänker göra och du borde alltså åtminstone ha extra värmeisolering där.Ingvar skrev:
Det är inte bara en Bosch-idé heller. I manualen till vår nya inbyggnadsugn från Electrolux står det: "Vi avråder från installation av ugnen i närheten av kylskåp eller frys, vars effekt kan påverkas av ugnsvärmen".
Klicka här för att svara
