2 426 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
IKEA har ju tagit bort högskåpet vi ville ha
Ja vi hade gjort ett kök i 2006 planeringsverktyg och valt högskåpet FA 516. Nu hittar jag inte det i det nya=( Ville ju ha det då jag tyckte det var snyggast. Nu är jag riktigt sur. Sen tycker jag det gamla hade bättre upplägg detta är ju kasst.
Nån som har kök på ben? Ser det dumt ut när spis o diskmaskin går ända ner i golvet?
Är det snyggast att ha väggskåp som är 92 el 70 höga? Alltså ända upp i taket el inte?
Nån som har kök på ben? Ser det dumt ut när spis o diskmaskin går ända ner i golvet?
Är det snyggast att ha väggskåp som är 92 el 70 höga? Alltså ända upp i taket el inte?
Du lär säkert få tag på ditt högskåp om du beger dig till ikea snarast.. de brukar ha ett bra lager kvar på produkter som utgåttNallis skrev:Ja vi hade gjort ett kök i 2006 planeringsverktyg och valt högskåpet FA 516. Nu hittar jag inte det i det nya=( Ville ju ha det då jag tyckte det var snyggast. Nu är jag riktigt sur. Sen tycker jag det gamla hade bättre upplägg detta är ju kasst.
Vi köpte dörrar till ett skåp som hade utgott 2 år tidigare en gång..
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Angående skåpshöjden så beror ju det lite på hur högt i tak ni har. Hade jag bara haft utrymmet uppåt så hade jag helt klart tagit 90-skåp men då hade avståndet mellan diskbänken/skåpen blivit typ 35 cm... Men det blir ju mer utrymme
Nepp, FA 516 har inte försvunnit från IKEAs sortiment. Det har bara råkat ramla ur ritprogrammet. Det gäller även andra utdragsförvaringar. Men de finns fortfarande kvar på IKEA. I och med att du köper alla moduler för sig på IKEA går det lätt att kombinera ihop det skåp som passar dig bäst, även om det inte finns som ett färdigt FA nummer. Se FA numren som möjliga lösningar (framförallt när det gäller högskåpen), och passar de inte så kombinera ihop en egen favoritlösning. Lycka till!
ok tackKitty skrev:Nepp, FA 516 har inte försvunnit från IKEAs sortiment. Det har bara råkat ramla ur ritprogrammet. Det gäller även andra utdragsförvaringar. Men de finns fortfarande kvar på IKEA. I och med att du köper alla moduler för sig på IKEA går det lätt att kombinera ihop det skåp som passar dig bäst, även om det inte finns som ett färdigt FA nummer. Se FA numren som möjliga lösningar (framförallt när det gäller högskåpen), och passar de inte så kombinera ihop en egen favoritlösning. Lycka till!
har ändå gjort några andra ritningar nu. Men vad menar du med att andra utdragsförvaringar också ramlat ur ritprogrammet, Finns det mer lösningar.
Hahah kan du be dem stoppa tebax dem isf=) Annars vet jag ju inte vad jag ska välja.
jag tycket iaf 2006 ritprogram var bättre. Lättare att hitta där.
Sen går det ju att modifiera Ikeaskåpstommarna och välja andra IKEA luckor för att konstruera egna skåp. Eller tom att ha utdragsslådor under diskbänken som vi gjorde. Avloppet ryms kloss emot bakväggen innaför standardlådorna hos oss. Sen lyckades vi också sätta fast 3 lösa lådfronter på vår integrerade diskmaskin så nu ser hela kökssektionen ut att ha utdragslådor eftersom vi satt på handtag på alla fronter även de som bara sitter som täckbitar!
Njo, det jag menar är att när programmet uppdaterades så råkade vissa moduler utebli (kanske inte nödvändigtvis med vilje....). Jag tror att alla typer av utdragshögskåp utebilvit i nya versionen (finns ju exempelvis också en 211 variant där du drar ut hela luckan). Det finns andra saker som inte kommit med i nya versionen. Massiva ekskivor om jag inte minns helt fel. Förhoppningsvis så "stoppar dem tillbaka" detta efter feed-back från kunder/kökssäljareNallis skrev:ok tack
har ändå gjort några andra ritningar nu. Men vad menar du med att andra utdragsförvaringar också ramlat ur ritprogrammet, Finns det mer lösningar.
Hahah kan du be dem stoppa tebax dem isf=) Annars vet jag ju inte vad jag ska välja.
jag tycket iaf 2006 ritprogram var bättre. Lättare att hitta där.
När det gäller utdragsförvaring har du ju alltid lådor där du drar ut själva luckan. Sen upptill kan du välja antingen mer lådor, hyllplan, trådbackar eller en kombination av detta (eller specialare som städinredning, klädstång etc). Med detta menar jag att det finns flera olika varianter och att alla inte finns i planeringsverktyget. Du får fundera på om du föredrar lådor, hyllplan eller trådbackar upptill i högskåpet, så kan den kombinationen fixas ihop när du väl beställer köket
aha jag förstår=)Kitty skrev:Njo, det jag menar är att när programmet uppdaterades så råkade vissa moduler utebli (kanske inte nödvändigtvis med vilje....). Jag tror att alla typer av utdragshögskåp utebilvit i nya versionen (finns ju exempelvis också en 211 variant där du drar ut hela luckan). Det finns andra saker som inte kommit med i nya versionen. Massiva ekskivor om jag inte minns helt fel. Förhoppningsvis så "stoppar dem tillbaka" detta efter feed-back från kunder/kökssäljare![]()
När det gäller utdragsförvaring har du ju alltid lådor där du drar ut själva luckan. Sen upptill kan du välja antingen mer lådor, hyllplan, trådbackar eller en kombination av detta (eller specialare som städinredning, klädstång etc). Med detta menar jag att det finns flera olika varianter och att alla inte finns i planeringsverktyget. Du får fundera på om du föredrar lådor, hyllplan eller trådbackar upptill i högskåpet, så kan den kombinationen fixas ihop när du väl beställer köket![]()
ja för jag skulle välja massiva ekbänkskivan men den va inte heller med=(
Klicka här för att svara