Hejsan! Vi har 2,50 i takhöjd så det känns inte som att det finns utrymme att sänka taket för att montera in spotlights. Frågan är vad man då istället har som allmänbelysning? Lysrör! hävdar min man men jag måste säga att jag inte litar på hans omdöme just här. Nog finns det väl något fräschare alternativ? Vad har ni andra?

Och en fråga till: Vad har ni för arbetsbelysning ovanför de bänkskivor som inte har överskåp?

2,50?! De e väl inga problem o sänka det 10 cm till 2,40. Det lär ni nog inte märka. Vi har bara 2m i vårt gamla hus. I köket har vi därför satt utanpåliggande "spottar" som bara e ett par cm höga. Det e ett alternativ om ni trots allt inte vill sänka taket o sätta inbygnadsspottar. Vi köpte våra på Hornbach, kommer tyvärr inte ihåg vad märket va, men de ingick i en serie som va för belysning i kök. Vi har 2 st i vårt kök på 5kvm o de lyser upp jättebra.

Inte lysrör, även om de ger bra ljus så är armaturerna inte särskilt snygga. Det finns ganska snygga halogenlampor som går att rikta på olika håll, om man inte vill sätta spottar.

Det bästa är riktigt snygga plafonder som allmän belysning. Ger absolut bästa ljus .. ja förutom lysrör :)

visst det funkar med spotlights skena men det brukar bli ganska mycket skuggor om man bara kör sånt i hela köket.. så ett par schysst plafonder å sen en snygg skena ovanför arbetsbänken skulle jag välja.....

men det e jag det ;D

finns lite att titta på... typ www.belid.se www.aneta.se å www.lampgustaf.se

lycka till

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.