Kök
HusFru: Håller med dig Misse o Mojje. Det är min makes ide att köpa en sån fläkt med tanke på att han är nästan 2 meter lång. De där med rengöra backsidan av fläkten funderar jag oxå på?...men man tycker ju att det ska finnas en bra lösning på de. Har kollat lite på ljudnivån på dessa fläktar...de vad jag har läst så är det stort sätt samma decibell nivå på dessa som på vanliga
Ceja: Smarthem har diskställ för montering i överskåp för 495 sek. http://www.smarthem.se/product_info.php?manufacturers_id=&products_id=264&osCsid=344970b103e37d0056111991db695511
TyraMyra: Vet att Vedum ligger klassen under tex Ballingslöv, Puustelli när det gäller kök, prismässigt alltså. Vet ej kvalité, tror att den är bra, känns bra. Vårgårdahus använder Vedum som standard i kök och bad, men vi tyckte det kändes lite tråkigt, så vi valde bort dem.
Anv.namn: Sånt kakel skulle jag också vilja ha. Men 1600kr/kvm... någon som känner till billigare alternativ?
ikeahantverkaren: vanlig slipkloss går ju bra.gipsbruk får du lätt bort med sandpapper och slipklots.
ikeahantverkaren: [citat] beror lite på vilken lucka du valt..jag har gjort om många luckor. allt går.men vad du får betala är ju en annan sak.för det med sig omlackering osv så blir det nog billigare att byta till rätt sorts skåp istället.
firefighter70: "Ms_Smirk" Jag var med orolig att något skulle hända. Men det är som att skära i smör. Man trycker inte på med maskinen som någon tidigare sa. Men det dammar och låter förfärligt. Det här fixar du. Låt det ta lite tid bara. Du vill ju inte att hällen skall åka rakt igenom hålet när du är klar. :) Skivan jag köpte kostade 800:- tror jag. Köp ingen på clas ohlsson bara. Handla
ManganA: Hej! Är det någon inne på forumet som har ett handikappanpassat kök? Vi har köpt ett hus med anpassningar som är 22 år gamla, hissar till skåpen som låter som skördetröskor och det ser... ser lite mindre fräckt och ungdomligt ut ;) Vi vill göra nytt kök, eller snarare, vi ska göra ett nytt kök. Kommunen som handhar anpassningen ser enbart enbart till funktion, och visst - detta
hammarband: Maria, Vi har täcksidor överallt i vårt Lidingö-kök utom på de bänkskåp där det sitter vitvaror, där snålade vi in på dem och tjänade några cm utrymme - vilket behödes för att köket skulle passa. Överblivna täcksidor passar bra att använda för att göra passbitar.
Manberg: Stiligt, det jag vill veta är måtten på köket innan stommarna kom på plats, tyckte att det var en bra storlek för mig.
Vortex: De ligger på två olika kablar som går till "vanliga" lampknappen vid dörren. Så där sitter en tredelad historia som alltså styr lampor i tak, vitrin och under skåpen.
Vortex: Se där ja, här har min tråd kommit upp till ytan igen :) Nu har vi i princip monterat spotsen och tja, jag tycker det blev lite "mysbelysning" över dem .. inte riktigt så mycket ljus som jag hade hoppats på.
Misse_o_Mojje: Jag trodde båda bilderna skulle kaomma i samma inlägg... :-/
gaia: det ska helst vara en bra arbetsyta emellan spis och vask (60-100cm) för där emellan står man oftast och förbereder maten och samtidigt har man kol över det hela ;). Jag har haft spis och vask med 3cm! mellanrum i 1 år och det slutade med stor ommöblering i köket på grund av det. Hade haft en bra ergonomiskt planerat kök förut och stod inte ut med sånt försämring ... men har du haft
hempularen: Granit är i princip underhållsfritt. Finns säkert något den inte tål. Däremot så är kalksten, marmor och andra kalkhaltiga stenar känsliga. Kan räcka med kolsyran i läsk för att etsa in mönstret av flaskans botten i skivan. Alla sura ämnen skadar kalksten. Vissa hävdar att granit skall oljas, "min" leverantör säger att man inte skall olja. De har behandlat ytan med ett
Sanna: Oj! Här var det skilda åsikter! Vi har varit lite inne på att ta vita luckor med eklister runtom, kanske blir det bättre. Men vi vill inte ha bänkskiva i trä, så där blir ingen ek i alla fall. Men jisses vad svårt! Man kan kanske blanda; ha ekluckor på överskåpen och vit lucka på bänkskåpen...? :-? Skulle det funka tro? Vi får väl ta och boka tid med köksbyggare och diskutera
Ruggis: Jag torkar med fönsterputs Helt övrlägset att få bort fett med :) Inga Problem
polanders: Vad det kostar beror på vilket kakel du väljer. Någonstanns mellan 200 och upp till 1000 kr för 1.5 kvm. Sedan kommer ju fix och fog till för ca 200. Att kakla är lätt. Ta inte för torrt fix bara. Går man efter instruktionen så tycker jag att det blir lite för torrt och kaklet har svårt att fästa. Det ska suga fast när du trycker och vrider den lite lätt på plats.
NUB: Hej be att få referenser på skärbrädan. När vi köpte nytt köpa på Ikea blev vi starkt rekommenderade at INTE köpa den av deras försäljare.
ginnfilt: Tack för ditt svar Michel/Videonisse! Jag var idag på Kvik och köpte två gångjärn med inbyggd (eg. påbyggd) Blumdämpare för att förstå hur de fungerar och hur de passar... Blev en hel del klokare. Kostade 47 kr per styck. Det lutar åt att vi satsar på ett kök från Epoq och de har Blumgångjärn som går att komplettera med "mjukstängarna", 25,80 kr per styck. Gångjärnen får man
Miicke: [citat] Inte i den versionen jag har iallafall.. där finns bara menyn "Kök och Matplats"
Illunion: Det funkar prima, men du måste höja bänkskivan då ett fristående frysskåp nästan alltid håller samma höjd som en vanlig bänkskiva. Jag ställde ett litet skåp bredid köksskåpen, höjde och förlängde skivan samt satte en ny skåpssida utanför frysen. Ventilation? Under högsommaren blev det lite svettigt för frysen att hänga med, så i skåpssidan sågade jag ut en lång slits
pappskallen: Tycker inte bauhaus skivor är något vidare i kvaliteten men det beror ju lite på vad man nöjer sig med. Vidare anser jag att fingerskarvade skivor går bort då det inte är nåt vidare snyggt, nej helstav skare va ;)
Ulf_RTCW: Jag var tvungen att sätta köksfläkten i princip i liv med bänkskivans framkant (bjälke i vägen). Och japp, jag slår i huvudet!
Ulf_RTCW: Jag byggde en 120X240 köksö, och fäste ett H av reglar på golvet med vinkeljärn. Mittregeln i H:et sattes först på rätt höjd och vägdes av, innan den fixerades med sidoreglarna. Skåpens bakändor vilar och har fästs i mittregeln.
laja: Hej! Vi har bestämt oss för en Fjäråskupa i köket men är mycket osäkra på vilket motor vi skall ha. Standardmotorn är enligt säljarna för svag för oss eftersom vi har en lång fläktkanal med två böjar. Nu står valet mellan en EBM Supra med betydligt högre effektivitet men också högre ljud och en takfläkt med samma effektivitet som Supran men mycket tystare. Takfläkten kostar
Illunion: PeterA: Det du skriver må stämma, men det är läskigt svårt att få ut full kompensation då det räcker med ett ynka "cirka", "preliminärt" eller "förväntat" skrivet någonstans bland leveransvillkoren för att återförsäljaren rent juridiskt ska kunna totalneka. Surt, men sant. Detdär med leveranstider är alltid farligt. Bäst är ju att vara ute i löjligt god tid: Hellre lagra
NUB: En fördel med att anlita någon som slipar golvet år er är att det blir JÄMT slipat. Inga gropar och inga ojämnheter. Vi hade killar som slipade vårt vardagsrumsgolv och det gjorde vi innan vi flyyatde in eftersom det blir en hel del fint damm... PÅ övervåningen hade någon av tidigare ägare hobbyslipat och det ser , tj, mindre prof ut med grovar och ojämnheter...