Kök
Ella: Det är ju hela grejen med IKEA, att man plockar ihop och köper det man vill ha! Man kan ju byta dörrar till sin stomme så självklart säljs dörrarna separat. En Lidingö dörr som är 60 x 195 cm kostar t ex 835:- :)
susanna70: Vi håller på att bygga kök också o börjar fundera på fläkten. En fläkt med sån glas skiva är det någon av er som har en sån? Hur fungera rengörningen på ett sånt glas, känns som om det ska behövas rengöras varje dag från fett o hur får man bort fettet lätt??? Är det helt enkelt ett dåligt val? Men ack så snyggt! :) tacksam för lösningar, ideer & ev andra förslag..
Kitty: Fördelen med att underlimma en diskho är ju att man slipper "tröskeln" mellan diskhon och bänkskivan, vilket kan vara en liten fukt och smutssamlare. Framförallt om man inte har avrinningsyta, för då ställer man ju av blöt disk på bänken vid sidan av diskhon och därmed mycket vattenansamling där. Har man en underlimmad diskho är det lättare att sedan ösa ner vattnet i hon med en
sandhall: [citat] Har inte märkt av det i.a.f.
Robert_Maria: Äntligen..... Men försent. Ritade och köpte köket för några veckor sedan. ;)
lier: Vad skönt för er att det ordnade sig. Det är aldrig riktigt kul när det inte blir som man har förväntat sig :)
Harrieth: Misse_o_Mojje Ja, det är mitt kök. Nej, jag har inte lagt ut fler bilder. Vi är inte riktigt färdiga med vårt kök ännu. Det fattas en del målning och tapetsering. Ljudnivån på en halvintegrerad diskmaskin är inte nämnvärt högre än på en helintegrerad. Det som stör då jag diskar är urtappning av diskvattnet. Det ljudet är detsamma oavsett vilken maskin man väljer. Jag kan
kalman2: TACK för era svar :)! Maken är ute på bygget, så jag svarar istället! Halloy: Utrymmet mln spis och diskbänk är i kortaste laget, men vi är vana med ännu kortare *så det här blir lyx* :-). Tyvärr kan vi inte flytta på diskbänken längre. Qinnfílt: Det ser nog trångare ut än i verkligheten. Stolarna är dessutom utdragna där på bilden ;)... Ja, förvaringen är ett problem!
Kitty: Eftersom Ädel vit inte är lackad utan är en folie blir det inte riktigt rätt att ange en NCS-kod. Därav ett kanske vilseledande svar från IKEA. Som någon tidigare påpekade är det bättre att ta med sig en lådfront eller liknande till färghandeln så hittar ni en färg som är så lik som möjligt!
sofie_skane: Aaaaa jag visste inte att man kunde måla! Det var en bra idé! Tackar! :D
P-J: Riktigt bra jobbat. Hur gjorde du med vattnet till radiatorerna, har du flyttat ut det när du reglat ut väggen eller gjort nåt annat trix, har samma problem på ett par ställen.
NilssonC: När vi byggde om i köket satte vi diskhon i hörnet, och det var en av de bästa förändringarna vi är mest nöjda med. Fördelar: - Det blir en plats bakom hon där det kan ställas ett diskställ. Funkar väldigt bra för grytor mm som inte diskas i maskin. - Vanligtvis förlorar man en del plats i underskåpen vid hörnor. Vi valde att inte ha ett underskåp i hörnan, utan köpte endast
jarlh: Nya diskmaskinen anlände i går em. Den är nu installerad och en prydnad för köket. Däremot har vi inte fyllt den ännu, så premiärdiskningen sker först i kväll!
Guns: Vi gjorde som "Dette" placerade micron i ett högskåp, funkar klockrent ;)
hempularen: Nu vet jag inte säkert vilken tråd som talar om att det inte går. Antar att det är under "badrum". Om vi här pratar om kakel i kök, och antar att det bara handlar om vägg mellan bänk och överskåp, så tror jag att man kan ha i stort sett vilket underlag som helst så länge det är ett dött material, typ gips murbruk eller spackel. Det är lite skillnad på en 2,5 meter hög vägg,
Lindgrenski: Tackar. Fast den lösningen kunde ju höja ca 50 cm, jag vill höja 55cm, ända upp till överskåpen.
brannvall: Harrieth, Det var bra förslag du kom med. Vi funderar vidare och får se var vi landar!
wahlström: Hejduk..tig - har inte märkt av några mörka fläckar i fogarna, än i alla fall... efterlyser också något bra rengöringsmedel till golvet! på beskrivningen stod det ju bara att golvet skulle tvättas med vatten, känns inte som det blir tillräckligt rent med bara vatten... angående vitrinskåpen så kunde vi inte bestämma oss, om vi skulle sätta passbit upp till taket, krönlist eller
erikoesterberg: Vi köpte ugn och högskåp från IKEA men micron på ett annat ställe. Det fanns gott om marginal i höjdled, typ 60mm, som du får täcka med en täckbit i samma ytfinish som din luckor. Täckbiten får du såga till så att den passar och den kan du beställa hos IKEA.
sandhall: [citat] Enligt uppgift vandrar oljor från silikonen ut i graniten med tiden. Gör dels att fogen förändrar utseende samt att graniten kan missfärgas. De använde Polymer Sealer 303 från Lenson när vår granitskiva monterades. http://www.lenson.se/ (Lim & Tät -> Fog)
jennyn_: Vilket otroligt läckert kök, är så avundsjuk på ert hörnskafferi, vilken tur att ni inte prioriterade bort det Vilka är måtten på ert hörnskafferi, för IKEA har inget som man kan köpa färdigt så då får man bygga ett... när det nu blir :o
polanders: Nej många kan säkert inte svara på det men alla kan ta reda på det med lite vilja. Jag skulle kräva det då det är väldigt skillnad på att handla en häll som håller 3 år för halvapriset än en som håller 12 år. Det är klart att det kanske är kul med förnying :D
Robocop2: Hejsan Ska ni montera skivan själva? Vi ska precis beställa Nero Assoluto till vårt HTH kök och de ska ha 48' för skivan inkl montering och frakt. På Sahman ska de ha 33' för samma skiva men vi får stå för frakt och montera själva. Känner mig lite osäker på om det är besvärligt att få snygga skarvar, silikona etc. På Sahman menar de att det är enkelt men lite tungt. Man vill
Guns: Skickar en bild till så du ser vår kökslösning. Fläkten i sockeln fungerar bra, men som du ser så har vi öppen planlösning så under fönstret till höger sitter ett stort vanligt element, fläkten går bara igång när det är riktigt kallt.
smiler: Prova med en färgskrapa.... Ju slätare ju mindre plattor du ska använda, mosaik följer minsta ojämnhet, svårt å bygga upp me fix om man inte villa ha fulla fogarna :-?
alacs: Generellt sett rostfritt/aluminium. Till ett vitt kök skulle jag aldrig välja vita vitvaror, men till annan färg/träslag kan det funka. /alacs
Kitty: Hej! Jovisst finns vita högglansiga täcksidor till Abstrakt vit. Kanske en miss på hemsidan bara. Passbitar får du genom att kapa till täcksidor. Lycka till :)
Sartsa: Höganäs har något som heter Cinca, det kan man få med en glaserad kant.