Sorry, nu kommer jag igen och tjatar om planeringen av mitt kök. Vi har nu bestämt oss till 95% att skippa diverse barlösningar och köra på ett kök längs med väggarna.
Det jag funderar på är sidan med högskåp och framförallt placering av ugn och micro. Från början var tanken att placera ugnen i höjd med bänkskivan och ha micron ovanpå. Nackdelen är att micron hamnar rättså högt upp. Sen fick jag syn på en inbyggd espressomaskin i IKEAs senaste kökskatalog. Bara 3500:-!!!! En sån vore ju superlyxigt att ha. Så efter mycket funderande så kom jag på att jag kan placera micro och espressomaskinen på högskåpsgaveln. Det blir visserligen lite trångt vid skjutdörren in till arbetsrummet men det är ju max 3 gånger per dag man använder maskinerna. Vad tror ni om denna lösning? Micro/espresso skulle placeras i vanliga väggskåp och få en blindluckor (40 cm breda) mot matplatsen för att det inte ska se konstigt ut.
Mot trappen är ett 80 brett 3-backskåp, därefter ett hörnskåp med karusell. Långväggen har diskmaskin bredvid hörnskåpet, diskbänkskåp 60 cm, 3-backskåp 80 cm, 3-backskåp 80 cm under induktionshällen, lådhurts 40 cm samt hörnskåp. Ovanpå hörnskåpet står ett jalusiskåp. Bredvid hörnskåpet är ett 30 cm utdragsskåp med ugnen ovanpå. Därefter skafferi 40 cm, kyl, frys samt högskåp med micro/espresso + plats för kokböcker eller ett 40 brett högskåp för sopsortering.
Det jag funderar på är sidan med högskåp och framförallt placering av ugn och micro. Från början var tanken att placera ugnen i höjd med bänkskivan och ha micron ovanpå. Nackdelen är att micron hamnar rättså högt upp. Sen fick jag syn på en inbyggd espressomaskin i IKEAs senaste kökskatalog. Bara 3500:-!!!! En sån vore ju superlyxigt att ha. Så efter mycket funderande så kom jag på att jag kan placera micro och espressomaskinen på högskåpsgaveln. Det blir visserligen lite trångt vid skjutdörren in till arbetsrummet men det är ju max 3 gånger per dag man använder maskinerna. Vad tror ni om denna lösning? Micro/espresso skulle placeras i vanliga väggskåp och få en blindluckor (40 cm breda) mot matplatsen för att det inte ska se konstigt ut.
Mot trappen är ett 80 brett 3-backskåp, därefter ett hörnskåp med karusell. Långväggen har diskmaskin bredvid hörnskåpet, diskbänkskåp 60 cm, 3-backskåp 80 cm, 3-backskåp 80 cm under induktionshällen, lådhurts 40 cm samt hörnskåp. Ovanpå hörnskåpet står ett jalusiskåp. Bredvid hörnskåpet är ett 30 cm utdragsskåp med ugnen ovanpå. Därefter skafferi 40 cm, kyl, frys samt högskåp med micro/espresso + plats för kokböcker eller ett 40 brett högskåp för sopsortering.
Jag tror inte att det är bra att ha micro och espressomaskin så långt ifrån bänkyta. Om du ska göra flera espresso på samma gång blir det ett väldans springande.
Kan inte komma på någon bättre lösning just nu, men jag ska tänka lite och återkomma.
Kan inte komma på någon bättre lösning just nu, men jag ska tänka lite och återkomma.
Det går inte att sätta kyl och frys i det vänstra hörnet bredvid fönstrena?
Annars tycker jag att du sätter kyl och frys ytterst där du nu har espressomaskinen och sen till vänster om det sätter du espresso o ugn och sen micro. Funkar det?
Annars tycker jag att du sätter kyl och frys ytterst där du nu har espressomaskinen och sen till vänster om det sätter du espresso o ugn och sen micro. Funkar det?
Tack för era svar!
Att ställa kyl och frys i nedre vänstra hörnet funkar inte. Där står varmvattenberedaren och det blir alldeles förlångt från spisen för att det ska vara praktiskt.
Att sätta micro/espresso till vänster om kyl och frys är en tanke, men då måste jag skippa skafferiet för att få plats. Tål att tänkas på. En annan fördel med att skippa skafferiet är ju att det blir 20 cm extra vid dörren in till arbetsrummet.
Vad gäller avställningsytor i närheten av micron så är jag inte så oroad. Vi har ju fönsterbrädan inom räckhåll om man har en för varm bunke eller vill göra flera espresso i samma veva. Det jag funderar på är om högskåpsgaveln är ett konstigt ställe att ha micron och kaffemaskinen på och om det blir väldigt prångigt vid dörren.
Är jätte tacksam för fler synpunkter!
Att ställa kyl och frys i nedre vänstra hörnet funkar inte. Där står varmvattenberedaren och det blir alldeles förlångt från spisen för att det ska vara praktiskt.
Att sätta micro/espresso till vänster om kyl och frys är en tanke, men då måste jag skippa skafferiet för att få plats. Tål att tänkas på. En annan fördel med att skippa skafferiet är ju att det blir 20 cm extra vid dörren in till arbetsrummet.
Vad gäller avställningsytor i närheten av micron så är jag inte så oroad. Vi har ju fönsterbrädan inom räckhåll om man har en för varm bunke eller vill göra flera espresso i samma veva. Det jag funderar på är om högskåpsgaveln är ett konstigt ställe att ha micron och kaffemaskinen på och om det blir väldigt prångigt vid dörren.
Är jätte tacksam för fler synpunkter!
Hehe!! Själv jobbar jag som kock, så mat lagar jag hela dagarna. ;Djessicaodanne skrev:Handlar väl inte om att man inte orkar gå några meter, det handlar om att man inte vill bränna sönder sina fingrar när man tar ur saker ur micro och ugn som är varma. Alt att man inte vill gå med brännheta saker längre sträckor då det finns risk att man tappar dem på golv eller på barn som hamnar i vägen.
Det handlar ju om att göra ett kök så användarvänligt som möjligt. Om man ändå ska bygga upp ett kök från noll så är det väl bäst att göra det så bra som möjligt.
Om du lagade mat så skulle du veta det. Det bästa köket byggs av den som använt kök tidigare och lagar mycket mat!!
Förlåt Halloy, att det hamnade lite utanför din fråga :-[
Kanske har lite värmetåligare händer än vissa :-/
;D ;D ;D
Tack Rico!
Känner precis igen mig med bardelen. Vill SÅÅÅÅ gärna ha en bar. Tänk va trevligt när man har fest... Lyckades faktiskt pressa in en vid dörren in till arbetsrummet i en annan planlösning men kom tillslut fram till att den tar så mycket rymd i köket att det inte är värt det. FAAAAN.
Tanken med ugnen är att den till hälften står på hörndelen, till hälften på ett 30 brett utdragsskåp. Några passbitar gör att det funkar.
Vad gäller att ha micron på gaveln så tänker jag som du gör; lite bullar, välling och barnmat är väl inga problem att ha en bit bort från bänkskivan. Sen har jag ju alltid fönsterbrädan att ta till som avlastning, i värsta fall.
Det jag är osäker på är att ha micron så nära arbetsrumsdörren. Micron kommer inte att användas så där supermycket och arbetsrummet är mest mitt område, så det borde inte bli så mycket spring i dörren. Men jag är lite orolig iallafall. Måste ju erkänna att det känns lite krystat att ha micro/espressomaskin på gaveln men jag vill ju så himla gärna ha dom utan att göra avkall på något annat. Och eftersom jag gett upp tanken på bardisk så kunde espressomaskinen bli lite som kompensation för drinkarna vid bardisken...
Tack Rico!
Känner precis igen mig med bardelen. Vill SÅÅÅÅ gärna ha en bar. Tänk va trevligt när man har fest... Lyckades faktiskt pressa in en vid dörren in till arbetsrummet i en annan planlösning men kom tillslut fram till att den tar så mycket rymd i köket att det inte är värt det. FAAAAN.
Tanken med ugnen är att den till hälften står på hörndelen, till hälften på ett 30 brett utdragsskåp. Några passbitar gör att det funkar.
Vad gäller att ha micron på gaveln så tänker jag som du gör; lite bullar, välling och barnmat är väl inga problem att ha en bit bort från bänkskivan. Sen har jag ju alltid fönsterbrädan att ta till som avlastning, i värsta fall.
Det jag är osäker på är att ha micron så nära arbetsrumsdörren. Micron kommer inte att användas så där supermycket och arbetsrummet är mest mitt område, så det borde inte bli så mycket spring i dörren. Men jag är lite orolig iallafall. Måste ju erkänna att det känns lite krystat att ha micro/espressomaskin på gaveln men jag vill ju så himla gärna ha dom utan att göra avkall på något annat. Och eftersom jag gett upp tanken på bardisk så kunde espressomaskinen bli lite som kompensation för drinkarna vid bardisken...
Klicka här för att svara
