Det här hör inte riktigt till rubriken "Kök", men det är ju ändå vitvaror och jag hittar ingen "tvätt"-rubrik?

Jag behöver hjälp att välja tvättmaskin och torktumlare. Jag har ingen aning alls vilket märke jag ska ha eller vilken modell. Därför skulle jag gärna vilja ha lite tips.

Jag skulle vilja ha riktigt bra maskiner där man inte betalar alledeles för mycket för märket. De ska gärna vara klassade AAA (men centrifugeringen är inte lika viktig, där kan vi tänka oss B )och måste kunna ta runt 6 kg tvätt. Vad rekommenderar ni. Bsvara gärna följande frågot:

1 Märke?
2 Modell?
3. Varför?
4. Har du själv en sådan?

Cylinda och Miele är de som enligt tester ska va de bästa. Miele har en skonsammare trumma som är "snällare" mot kläderna.

Cylinda har utökat antal sköljningar, bra för tex allergiker, som vill få bort så mycket av tvättmedlet som möjligt.
Fö har jag inga direkta idéer om vad som är bra. Vissa föredrar tex toppmatade maskiner... Vi har Cylinda, TM är jättebra, men TT börjar bli slö. Vi har tittat lite på Siemens TT och TM, för eventuellt byte i samband med vitvaruinköp till köket då de verkar prisvärda, men ingen erfarenhet som sagt.
/U

Har prexis köpt en Cylinda FT46 tvättmaskin samt en TK40 kondenstumlare. Har inte kopplat in dem än. Valde dessa baserat på följande:

Jag har extremt goda erfarenheter av märket. Har varit lätt att byta slitagedelar på tidigare maskiner som päronen haft.

Grejorna känns gedigna, även om vreden på ovanstående maskiner inte var helt 100.

Genomtänkt lucka på tvättmaskinen.

Tvättmaskinen är någorlunda enkel i handhavandet. Många maskiner idag medgör exempelvis inte 30 graders normaltvätt, bara massa skon/ylletvätt och annat tjafs.

Tror inte jag kommer ångra mig =)

Det är en frontmatad maskin jag är ute efter. Allt utom Cylinda är tänkbart. Vi köpte en dyr Cylinda för några år sedan då vi hade hört att de var bra, men så fort garantitiden gått ut rostade maskinen söder och Cylinda ville inte ha med den att göra. Så vi fick då köpa en ny maskin. Det blev Elektrolux och den har fungerat utan problem betydligt längre tid nu utan minsta tecken på rost och fungerar i övrigt minst lika bra.

Vet att jag tidigare i den här tråden rekommenderade Cylinda. Det gjorde jag dels för att de fått bäst i test och dels för att jag läst en hel del gott om just Cylinda. Nu har jag dock talat med två oberoende av varandra säljare som både två sa att Cylinda inte var speciellt bra.

Men det är inte lätt, för det verkar som att alla har olika åsikter, mina svärföräldrar har haft cylinda i 2 omgångar och de har hållit väldigt länge utan några problem.

För oss lutar det just nu åt Miele, för de är de enda som vi inte hört något ont om än.

Jag har köpt en Hoover tvättmaskin som jag är väldigt nöjd med

Du skriver att du kan tänka dig en tvättmaskin med lite sämre centifugering... skulle inte resonera så om det var jag, du ska ju oxå ha tumlare och den kommer få gå mer än nödvändigt länge om du inte har en tvättmaskin med bra centifugering. Så satsa på en med högt varvtal och kanske även möjlighet att ställa in flera andra värden (ibland vill man ju inte att det ska snurra för mycket...).

Detta är min erfarenhet och just nu kör vi med maskiner från AEG som vi är väldigt nöjda med.

/FlitigaLisa

Jag köpte nu tvätt & tork av märket Bauknecht - ingen aning om hur bra dessa egentligen är men jag fick bra pris och 5 års garanti. Pris & garanti avgjorde köpet. Har nu gått snart 6 månader och jag är mycket nöjd.

FlitigaLisa skrev:
Du skriver att du kan tänka dig en tvättmaskin med lite sämre centifugering... skulle inte resonera så om det var jag, du ska ju oxå ha tumlare och den kommer få gå mer än nödvändigt länge om du inte har en tvättmaskin med bra centifugering. Så satsa på en med högt varvtal och kanske även möjlighet att ställa in flera andra värden (ibland vill man ju inte att det ska snurra för mycket...).

Detta är min erfarenhet och just nu kör vi med maskiner från AEG som vi är väldigt nöjda med.

/FlitigaLisa
Vi använder aldrig maxcentrifugering som det är nu. Frugan tycker det förstör kläderna.

yonna skrev:
Jag köpte nu tvätt & tork av märket Bauknecht - ingen aning om hur bra dessa egentligen är men jag fick bra pris och 5 års garanti. Pris & garanti avgjorde köpet. Har nu gått snart 6 månader och jag är mycket nöjd.
Jag har också funderat på Bauknecht. De har den längsta garantitiden jag sett, och det är ju bra och dessutom måste de ju tro på sin produkt för att kunna ge en sådan garanti. Ska fundera på det.

Hade splitter nya Whirlpool i min förra lägenhet (köpte dem själv). Att torka en laddning tvätt tog typ hela dagen i kondenstumlaren. I mitt nuvarande hus stod en tumlare och tvättmaskin, säkert tio år gamla Miele. Tvättar fantastiskt och kondenstumlaren torkar en tvätt på ett litet kick. Fattar inte varför det skiljer sig så mycket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.