Min köksrenovering tog totalt ca 3 mån - då menar jag att då var allt klart... Kakel, el, lister, handtag etc. Köket var ett mindre IKEA Kök (Ädel vit) i en etta.

Ett användbart kök (vatten fungerar, vitvaror inkopplade etc.) hade jag efter ca 12 dagar av heltidsjobb. Detta innefattade att riva det gamla köket, få golvet slipat, fixa till en vägg samt sätta upp det nya köket. Kan tilläggas att jag är lite av en pedant så det tar lite extra tid då jag gör saker... :)

Slutsats: A och O i renovering är att man planerar innan man gör något! Fast trots att man planerat så tenderar det att bli många små utryckningar till byggvaruhus, IKEA etc. för att skaffa ditt och datt... Tur att man bor nära en bra järnhandel!

// WM

Glömde o säga att vi även drog el, och flyttade vatten o avlopp.
De senaste veckorna har vi inte gjort något på vardagarna utan bara jobbat på helgerna med köket 8-)

KurreBurre skrev:
Glömde o säga att vi även drog el, och flyttade vatten o avlopp.
De senaste veckorna har vi inte gjort något på vardagarna utan bara jobbat på helgerna med köket  8-)
Ni har gjort ungefär som vi ska, riva en vägg så öppningen blir större, dra väck el i den väggen osv. Säg mig vilken ordning allt görs i :-[ Ska man riva lite av väggen och ner med alla köksgrejer inklusive kakel för att sen ta dit en elektriker som tar väck elen i den rivna väggen och lossar spisen för den sitter fast i väggen? där nånstans emellan får väl en rörmokare komma och fixa vattnet, för man tar väl ej väck blandaren o sånt själv? tror inte vi har avstängningsventil på rören nämligen. hur gör man då? fixar man resten av väggen sen och sen mattläggaren får komma?
ja detta är första gången vi ska göra nåt större som ni säkert förstått, men skoj ska det bli :)

Vi såg till att vara fyra - fem man som arbetade 2,5 dagar på detta hann vi: grunda, måla och måla taket, riva ut hela köket, lågga nytt golv och sätta upp alla stommar. Dag tre kopplade vi (2 pers) in spis och diskmaskin + vatten och diskbänk. Dag fyra sätta upp easy up tapeter - dag fem - måla- dag sex måla. Dag 7 sätta upp glasparteier ist för kakel samt skåpinredning och luckor. Så på en vecka bölev köket funktionsdugligt. Därefeter har vi under 1 månadstid, kvällar och helger; bytt fönster (2 st) i köket, satt upp lister, täckbrädor, mdf board mellan skåp och tak för att slippa dammsamlare m.m. Har gått betydligt fortare än vad vi trodde.
NUB

Vi har blåst ut 170 kvadratmeter villa, bredspacklat alla väggar och tak. Lagt in massiv fiskbensparkett. Bytt de tidigare dörrarna av blandat utseende (allt från furu-spegeldörrar till dörrar man kunde spegla sig i) till Dooria Addera. Nya foder och nya golvsocklar. Arbetet började för exakt två månader sedan. Vi flyttade in för snart två veckor sedan. Återstår gör ett badrum och lite kaklingsjobb, då vi inväntar killen som ska gräva för avlopp.

Köket har alla stommar, lådor och luckor på plats. Elen är dragen och vitvarorna är installerade. Återstår ca en dags jobb då stenskivorna levererats för kakling och uppsättning av eluttag och inkoppling av vatten.

Att vi hunnit så mycket på en och en halv månad beror naturligtvis på att vi inte gjort något själva (mer än byggledning). Men det har varit en riktig pärs.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.