Hemmakatten
Det slog mig, när jag nyss läste annat inlägg här på forumet om högblanka luckor, att det är mer regel än undantag att det är fel på kökstillverkarnas utställningskök.

När vi skulle bestämma kök var vi runt på många ställen. Allt ifrån Ikea och Kvik till Puustelli och Claessonkök. På alla ställen fanns det köksskåp som var taffligt monterade, luckor som hängde snett, luckor som skavde mot varandra, hällar o diskhoar och skarvade bänkskivor som inte var perfekt sammanfogade, gångjärn som satt lite snett så att luckan inte kunde stänga sig ordentligt, överskåp där luckornas underkant inte satt i liv med de andra luckorna (linjen blevojämn), lådinredningar som i många fall inte ens var monterade utan bara låg i lådorna, provlucksidor som i sina ställ blivit skavda, nötta, smutsiga och kladdiga, socklar som satt på trekvart, handtag som satt snett, handtag med stora fula borrhål på insidan av luckan, luckor där fanér eller folie trasats sönder i hörnen, knoppar o handtag på skåp o vitvaror som sitter löst eller är borta.... Jag skulle kunna fortsätta länge till med uppräkning av felaktigheter!! Till detta kommer, många gånger, nonchalant, slarvig, okunnig och icke service-minded personal!

Poängen är att detta ger ett sådant fruktansvärt dåligt intryck!! Om man inte kan sätta upp ett utställningskök så att det blir snyggt - hur kan man då sätta upp mitt kök? Om man inte är noga med detaljerna i utställningsköket - hur noga är man då med mitt kök? Om man inte lagar, fixar, rengör, städar bort trasigt och fult - hur slarvig är man då med mitt kök? Visserligen är det många som tittar, känner o klämmer på utställningsköken, men då är det ju ännu viktigare att man håller efter.

Vi ledsnade och ville absolut inte köpa kök av någon av dessa. Vi har nu beställt och fått kök, förvaringsväggar, tvättstuga och badrum av litet snickeri/liten kökstillverkare (tack pappskallen för rekommendationen! :)). Gott bemötande, förutom platsbesök (med perfekta utställningskök) många telefonsamtal om detaljer o utförande, perfekt service, hemtransport med utvalt åkeri, support hemma vid montering, fantastikt snygga o välgjorda skåp. Priset något högre än Ikea men billigare än "dyra" kök.

Så tack vare alla dessa taffliga utställningskök vi sett och inte ville ha, fick vi ett specialgjort alldeles eget kök. :)

Jag kan verkligen hålla med dig om att servicen, utställningarna samt personalen ofta är under all kritik när det gäller köksleverantörer. Jag håller på att leta nu. Blev nyfiken på vilken leverantör du valde? Vill du tipsa?

Är också nyfiken - har tänkt köpa på Ikea, men inte gjort det än...
Hur stor skillnad mellan Ikea och din leverantör blev det?

Mvh
L-O

Hej!
Vi har just valt kök, och har precis samma erfarenheter! Att väldigt många köksutställningar är i dåligt skick, slarvigt ihopmonterade och utan finess!!
Fattar inte att man inte är noga med sånt , för man backar ju direkt!!!

Tittat på många olika slags kök och har nu beställt ett Tibrokök där vi sett mkt välgjorda kök och fått mkt bra hjälp!! /Maria

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.