Hej,

I helgen ska det sättas mosaik ...
Såvitt jag förstått saken rätt så "vrider" man kakelplattor på plats i fixet (ja, liten lätt vridning då;-) Men hur gör man med glasmosaik på pappersark? Börjar man vrida där, om än aldrig så försiktigt, så antar jag att mosaikbitarna kan vingla iväg åt alla möjliga håll. Hur försäkrar jag mig om att de enskilda bitarna verkligen "biter tag" i fixet?

Mosaik vrider man mycket riktigt inte på plats. Man klappar dit den noga helt enkelt, med handen eller med en fogbräda eller liknande. Kamma inte upp för mycket fix på väggen, det får inte skinna sig.

Edit: Och förskjut fogarna mellan de arken, annars blir finns det risk att man kan uppleva plattorna som enskilda ark även när de sitter på väggen

Och om det är tranparent glasmosaik, tänk på att färgen på fixen påverkar slutresultatet eftersom den skiner igenom. En mörk fix bakom vit glasmosaik kan t.ex. få slutresultatet att se grått ut.

Satte mosaik igår och prövade då ny taktik, nämligen att trycka fast dem med den stora plattan med svamp på som man har när man fogar. Fungerade utmärkt. (Hittills har inga plattor trillat ner : )

/Elin

Kolla så att du inte har för många millimeter på din fixkams tänder. Isåfall kommer fixmassan att tränga ut mellan fogarna och det blir ingen plats kvar för att dutta dit fogmassan sen.

Hej igen,

Stort tack för smarta tips! Vi har köpt vitt fix + den fixkam som kakelbutiken rekommenderade. Så den biten ska förhoppningsvis gå bra. Vi ska klappa lagom försiktigt och förskjuta fogarna. Tack:-)

Det var bara att sätta den i överkant och sen stryka och pressa neråt. Nemas problemas. Lycka till! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.