CrilleC skrev:
10w räcker gott och väl vill jag påstå. Vårs spottar är med frostat glas. Vi köpte våra spottar genom HTH-kök där vi beställde köket och säljaren där rekommenderade inget annat än 10w.
Då skulle jag absolut klaga! Standard är 20 w, och naturligtvis ofrostat, eftersom frostat reflekterar tillbaka för mycket värme upp till skåpen.

/A

dalle skrev:
CrilleC och Mary-Lou, hur tätt sitter era spottar?
Våra spottar sitter ca 35cm ifrån varandra

Hej.

Jag har 20 W,dimbara, spottar med 60 cm mellanrum. Kör man med maxbelysning
så räcker detta gott o väl för mig i mitt kök. Varje kök är unikt och hos andra kanske det passar bättre med en tätare placering beroende på hur man arbetar. Det jag försökte tänka på var att inte få några skuggiga partier eftersom spottar oftast ger ett riktat ljus. Jag såg alltså till att jag själv inte skapade några skuggor från armarna när jag stod på det ställe jag oftast arbetar genom att testa mig fram till optimal placering utefter mina förutsättningar.

Får nog hålla med föregående inlägg att man bör överväga att ha dimmer till spottarna. Den främsta anledningen är att med ljus så kan man framhäva detaljer i köksinredningen såsom bänkskiva, blandare, kakel m.m. genom att dimma ner dom när man inte arbetar. Det ger altså en härlig effekt och framhäver köket på ett helt annat sätt. Ljussättning är svårt men gör man det rätt så ger det resultat, jag lovar.

Ankan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.