Har funderat fram och tillbaka på vårt kök, och har nu kommit på en ny köksplanering, som skiljer sig radikalt från andra jag har gjort. Därför är jag tacksam för kommentarer på denna. :)

Lite info:
- Golvet är i valnöt, luckorna antingen ramluckor som på bilderna eller handtagslösa.
- De små grejerna till vänster om hällen är lampor som jag inte kan radera från ritningen.
- Kyl/frys skall vara högre.
- Skåpet mittemot hällen (med vitrinluckor överst) skall vara ett skafferi egentligen.

Vad tror ni?

• kök marbodal 1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kök marbodal 2.JPG
    Skapa konto
  • kök marbodal 3.JPG
    Skapa konto
Oj vad svårt och oj vad trångt. :-(

Dum fråga, varför är det fyra dörrar in till köket? Kan du sätta igen någon av dem för att få mer fri vägg?

Tyvärr inte. :) Det är dörrar till hallen, vardagsrummet, källaren, och ytterligare ett rum. Man skulle kunna tänka sig att sätta igen dörren mot vardagsrummet, men eftersom det är där vi har matbordet känns det väldigt dumt. Hallen går också att sätta igen emot, men då måste vi gå en runda i vardagsrummet för att komma in med matkassar, vilket inte heller är så kul. Resten måste vara kvar.
Svårt håller jag med dig fullhjärtat om, men trångt? Tycker hälften av köken som planeras här är trängre än vårt. ;)

Det stora problemet som jag ser det är att spisen alltid hamnar precis vid någon av dörrarna. Vilken är det minst spring igenom? Går det att flytta spisen dit?

Vilken är vardagsrumsdörren? Nåt att tänka på är att den som hämtar porslin och bestick för att duka inte ska behöva tränga sig förbi den som lagar mat, och att diskmaskin och avlastningsyta är i närheten av porslinsskåpet. Och att om man fäller ut diskmaskinen så ska man inte blockera en dörr så att nån snavar. :)

Och visst, det är inte trångt, det finns bara inga väggar att bygga saker mot. :)

Tack för synpunkterna!
Dörren till vardagsrummet är den till vänster (vid spishällen), dvs. där skafferiet är. Man skulle kunna ha vardagsporslin i det skåpet istället, för att undvika spring. Dörren som används minst är den till höger, mot diskhon. Det är nog en bra idé att kasta om hällen och diskhon då.
Håller med dig om väggarna. Vi har haft funderingar på att ha en köksö, för att få mer yta och kunna bygga saker vid, men tror det blir för trångt då.
Svårt det här.

Okej, med de dörrarna så skulle jag nog också vilja sätta spien längst in så att man kan stå i fred och steka där. Då hamnar diskhon mitt för fönstret, eller kanske en bit till vänster om kranen eventuellt hamnar i vägen för fönstret? Diskmaskinen ännu en bit till vänster, och så kan ni ha en lådhurts längst ut, och ett porslinsskåp där fläkten sitter på bilden idag. Då får du en praktisk avställningsyta ovanför diskmaskinen som man kan duka av till och använda när man fyller/tömmer diskmaskinen, och som inte krockar med om nån lagar mat samtidigt.

Tack för att du tagit dig tid att kolla på planlösningen, och för de bra synpunkterna!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.