Kök
ByggPutte: Brukar använda schotchbrite för puts av träskivor. Finns speciella för trä. Mvh Putte
ByggPutte: Ikea har väl sina vinklar med brickan som Du skruvar igenom. Skulle köra med 5*50 skruv med platt skalle. Mvh Putte
Kjell_G: Normalt händig så klarar du att byta skivan. Fundera på nuvarande bänkhöjd, kanske läge att höja upp bänken? Standard idag är 90 cm men eftersom medellängden ökar kan det finnas anledning att höja några cm. Själv föredrar jag laminerat av två anledningar: billigare i inköp och lättare att underhålla, orkar själv inte hålla på med olja i parti o minut. Har sett på dotterns
ByggPutte: Hade det varit mitt kök. Skulle jag monterat en 28-70 i garderoben till överskåpen. Och pluggat till hurtsarna. Mvh Putte
Jesca_j: Det finns ju köksblandare som ser ut som en "vanlig" blandare men där man drar ut pipen och slangen kommer ut ur pipen. Typ så här: [bild]
peqvi: Hej fresve Bra idé! Har också tänkt på det, problemet är at rörläggaren skal byta panna om 2 veckor, och då även fixa avlop och vatten til vasken. Men ikea har mer en 2 veckors leverans tid på bänkskiva med underlimmat diskho, (överlimmat kommer inte att hålla i längden). Finns det något ställe som kan leverera 120 cm (+-2cm) bänkskiva med diskho....?, som standard mått direkt?
Farzan: En liten grej...om man ska ha separat häll (inte hel spis) så är det ju så att många hällar vill ha ett visst fritt utrymme under, vilket gör att det översta lådutdraget inte kan monteras utan man måste sätta en "blind" lådfront överst. Ritprogrammet verkar inte ta hänsyn till det, så därför står jag nu med ett extra 60 cm fullutdrag, den lägre (övre) typen.
Lindgrenski: Ja ungefär så är det. Var på Ikea igår och fick instruktionerna utskrivna.
yens: Har inte i princip alla induktionshällar kokkärlsavkänning? Det ligger väl i teknikens natur att bara det som har magnetisk kontakt med hällen värms upp? Däremot så tycker jag att det verkar smart att man kan använda två zoner för ett kärl, om man har ett väldigt stort eller avlångt kärl. Vi valde en 80 cm bred bosch, med kokkärlsavkänning med med "vanliga" runda cirklar
Anna_Robban: Jag har väl en 15 olika ritningar på köket så det va bara av ren lathet jag inte ritade in dörrhålet som det skulle va! Gillar också nr 2 bäst men fick en galen idé som jag ville kolla med er! Tack för åsikterna! Nu kan jag lägga ner att göra fler ritningar :) Lovar att lägga in bilder den dagen vi sätter igång å e klara! Ella: Hur går det för er med köket föresten?
Wester: Vi valde mellan Smeg och Iilve och det blev Iilve för de modellerna som var aktuella för oss så var Smeg varianter riktigt risiga i kvaliten på vred och dylikt jämfört med Iilve, rackliga och känslan av att vara riktiga lågpris grejjer var det. Plast istället för metal på vissa detaljer etc. Kanske e bättre nu då detta var för 2 år sedan. Hur själva kvaliten på uppvärming etc
nimhed: Om du vill skapa en lite äldre känsla på kaklet ska du välja en mörkare grå. Det var nämligen vad man hade som fog för ca 70-80 år sedan. Men men, vi satte upp våran 7,5*15 med ljusgrå och det blev bra.
CarlSthlm: Hmmm.. Intressant. Har Ikeas lock eller hur håller man grejjerna fräscha? Eller "trycker" man upp dem mot underskåpets botten? Carl
babs1: Kaminen är en Contura 580T. Takhöjd (nock) 4,60. Ytterväggarna förhöjda till 2,70 (jmf "normalhöjd" 240/250). Mvh Babs1
ccarlsson: Hejsan, vi har renoverat vårt kök (mha HTH-produkter) och valde att bygga in alla våra vitvaror i skåpen. Vår snickare tog hand om det mesta, men kylskåpet (Siemens) blev inte klart. De bruksanvisningar som följde med lämnade en del att önska. Jag har nu två problem att lösa. Det första är själva infästningen av kylskåpet i skåpet. Såvitt jag har förstått skall det bara stå
pappskallen: I vårat fall valde vi lådor med vinklad front som går in i skåpet, visst man får lite dödutrymmen, men lösningen blir otroligt gedigen och snygg. Alternativen var karusell eller "vanligt" hörnskåp med lucka, men karusellen tyckte vi mest kändes som klabb vilken tillverkare vi än kollade hos och den vanliga varianten samlade mycket skräp längst in så den ville vi så långt bort
Parent: Hej, ar det nagon som installerat ett rott kok? Skulle garna vilja se bilder pa hur era ser ut installerade
Tessan100: Hejsan, bor själv i sutteränghus med huvudingång nere ( där ligger också vardagsrummet ) och kök på ovanvåningen med utgång till uteplats på baksidan. Var lite skeptisk mot detta när vi köpte huset, men det har funkat sååå bra! När barnen var små hade man köket på samma våningsplan som deras sovrum och man kunde ha ett någorlunda städat vardagsrum en trappa ner. Nu när de
ejoakim: Jo, det diskbänken kommer behöva förlängas när ett skafferi tas bort och därmed behövs fler underskåp och överskåp. I sådant fall krävs även nya luckor. Ett högskåp finns och måste då justeras lite. Diskbänken måste höjas och spisen byggas in tillsammans med diskmaskin. Det kanske blir enklare med helt nytt ändå.
armswett: Hej PL400 är ok att limma fast skivorna med. Jag skrev eventuella skarvar, om det är skarvar ska du inte använda PL400 för att foga med. Då ska du använda ett polymerbaserat konstruktionslim som är lättare att jobba med samt finns i olika färger. Det finns bla ett märke som heter Novatech som har ett bra lim som heter tec 7 (svart ,grå ,vit) eller trans 7 (transparent). Använd inte
fn76: Min pappa lackerade om en diskmaskinsfront för länge sedan. Det var en avocadogrön (riktigt 70-tal) som fick bli vit. Det gick utmärkt. Något att tänka på för din del... välj en kyl utan plastemblem på dörren av den typ Electrolux har. Lämna sedan in dörren till en lackerare. Handtaget kommer kanske inte passa så bra ihop med nya färgen?
Anna_Robban: Ni får väl dela på ett sånt där rör i skumplast eller vad det är, som man har till att isolera vattenledningar, om det finns en tendens att lillen slår i huvudet. Kan ju inte behöva sitta där värst länge och det borde funka att fästa med dubbelhäftande tejp. Har dock svårt att tänka mig att det skulle kunna va så mkt värre än andra saker i "lagom höjd". Annars får ni sätta
anemon66: Inte svar på din fråga, men vi har nu en gammal plast matta i köket och skall lägga en linoleum matta:-) Kommer bli snyggt och framförallt skönt att stå/gå på, MEN tvi valingen vilket jobb det är att ta bort gamla mattan samt allt lim :-( Lycka till!
FiddeP: Det är en fläkt som sitter på yttertaket, ca 40x40, dock inte fyrkantig utan rund. Jag har monterat ett underbeslag enligt anvisningar. Gjort ett hål i yttertak och monterat underbeslaget under takpappen i överkant och under takpappen i underkant. Så långt är jag rätt säker på att jag gjort rätt. Men hur ska överbeslaget monteras? Att den ska sitta på underbeslaget är logiskt, men