5 908 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
Bänkskiva i hörn med gashäll
Medlem
· Västra Götalands län
· 13 inlägg
Hej!
Jag och min pojkvän skall renovera vårt kök från 40-talet och skulle vilja ha en gasspis infälld i bänkskivan och det hela skulle vara placerat i ett hörn. Men hur funkar det då med bänkskivan? Behöver man ha en extra bred bänkskiva där hällen skall sitta så att det inte blir några synliga skarvar mitt på? Vi vill även att en del av bänksivan skall sticka ut framför spisen, dvs. åt det håll där man står när man lagar mat vid spisen. Finns det någon som skulle lägga upp en liten skiss på hur bänkskivorna skulle kunna vara sågade?
Tacksam för svar!
Åsa
Jag och min pojkvän skall renovera vårt kök från 40-talet och skulle vilja ha en gasspis infälld i bänkskivan och det hela skulle vara placerat i ett hörn. Men hur funkar det då med bänkskivan? Behöver man ha en extra bred bänkskiva där hällen skall sitta så att det inte blir några synliga skarvar mitt på? Vi vill även att en del av bänksivan skall sticka ut framför spisen, dvs. åt det håll där man står när man lagar mat vid spisen. Finns det någon som skulle lägga upp en liten skiss på hur bänkskivorna skulle kunna vara sågade?
Tacksam för svar!
Åsa
Vi har gashäll och hörnlösning, däremot inte gashällen i hörnlösningen... 
Men principen är densamma, vi har vår diskho i hörnet i stället för hällen.
Det finns lite bilder på
http://www.flickr.com/photos/9638561@N08/sets/72157601657697277/
Vi fick vår laminatskiva färdigsågad vid leveransen. hörndelen är en egen hel del (djupare än de raka delarna så klart), resten av skivorna är vanliga raka. skarvarna är raka i förhållande till de raka skivdelarna om du förstår vad jag menar. Det finns nog ingen bild som exakt visar skarvarna, men på bild 1155 ser man i alla fall ena skarven.
Om du placerar hällen på samma sätt som vi har diskhon så får du en bit skiva mellan häll och kant.
kan även nämna att innan vi gjorde om köket så hade vi spisen i motsvarande hörnlösning, men valde bort det eftersom man förlorar så mycket bänkskåpsutrymme. Nu har vi i stället ett stort hörnskåp under diskhon som vi kan fylla med allehanda bråte.
Men principen är densamma, vi har vår diskho i hörnet i stället för hällen.
Det finns lite bilder på
http://www.flickr.com/photos/9638561@N08/sets/72157601657697277/
Vi fick vår laminatskiva färdigsågad vid leveransen. hörndelen är en egen hel del (djupare än de raka delarna så klart), resten av skivorna är vanliga raka. skarvarna är raka i förhållande till de raka skivdelarna om du förstår vad jag menar. Det finns nog ingen bild som exakt visar skarvarna, men på bild 1155 ser man i alla fall ena skarven.
Om du placerar hällen på samma sätt som vi har diskhon så får du en bit skiva mellan häll och kant.
kan även nämna att innan vi gjorde om köket så hade vi spisen i motsvarande hörnlösning, men valde bort det eftersom man förlorar så mycket bänkskåpsutrymme. Nu har vi i stället ett stort hörnskåp under diskhon som vi kan fylla med allehanda bråte.
Medlem
· Västra Götalands län
· 13 inlägg
tack för svar och många fina bilder!
det är så lättare att förstå när man ser illustrationer!
vilken leverantör beställde ni er bänkskiva ifrån?
hur djup är den på det djupaste stället?
jag antar att de raka bänkskivorna sitter på skåp som har 60 m i djup, eller?
det är så lättare att förstå när man ser illustrationer!
vilken leverantör beställde ni er bänkskiva ifrån?
hur djup är den på det djupaste stället?
jag antar att de raka bänkskivorna sitter på skåp som har 60 m i djup, eller?
Vi köpte hela köket från Skabselv (http://www.skabselv.se/), även skivan, men minns inte vilken leverantör de tog den ifrån i sin tur, det var någon tredjepartsleverantör.
De raka bänkskivorna sitter mycket riktigt på standarddjupa skåp
Hade hörnskivan varit helt fyrkantig (dvs utan 45-graders-hörn) så hade den varit ca 101x101 cm2, (lite svårt att mäta exakt nu eftersom den sticker in några mm under kaklet). Den "avkapade" diagonala sidan ovanför diskbänksluckan är ca 58 cm lång (luckan är 60 bred).
De raka bänkskivorna sitter mycket riktigt på standarddjupa skåp
Hade hörnskivan varit helt fyrkantig (dvs utan 45-graders-hörn) så hade den varit ca 101x101 cm2, (lite svårt att mäta exakt nu eftersom den sticker in några mm under kaklet). Den "avkapade" diagonala sidan ovanför diskbänksluckan är ca 58 cm lång (luckan är 60 bred).
Klicka här för att svara