Stora handtag till köksluckor har ju varit populära en tid. Vi ska nu bestämma oss antingen för knoppar eller för handtag till våra nya vita köksluckor. Vilket av dessa båda alternativ kommer att vara populärast framöver? Vi har ett traditionellt kök.

Så länge god ergonomi är intressant, lär nog handtagen hänga med. Tyvärr är inte ergonomi något som biter på tydliga trender. ;)

Håller ni på att renovera inför en försäljning?
Annars tycker jag att ni ska ta det ni själva tycker är snyggast/mest praktiskt eller passar bäst till stilen på köket.

He, först tänkte jag också "kan de inte bara följa sin egen smak", men sen kom jag på att i dessa slit-och-släng-tider är det rätt sympatiskt med någon som inte räknar med att slänga ut hela skiten så fort man tröttnat på någon detalj!

Alltså, just nu känns det ju som att handtagen dominerar rätt mycket i de moderna köken och som Gunverth säger talar nog ergonomin för att det ska förbli så.
En sak som däremot talar för knoppar, om man tänker som ni gör, är att har man knoppar går det att byta till vilken knopp som helst eftersom det bara blir ett skruvhål per knopp. Har man handtag går det bara att byta till handtag med samma c/c-avstånd mellan skruvarna som de gamla har. (Ja, om man inte vill spackla igen hål och måla om luckorna samtidigt.)

Avlånga handtag är helt suveränt, man kan enkelt öppna oavsett om man är kladdig om händerna eller ej, samt att man helt plötsligt får 10+ handdukshängare i köket :)

Vi har ett kök med vita luckor (IKEA Lidingö) och vi har valt handtag på bänkskåp och högskåp och knoppar i väggskåp.
Vi tyckte att eventuella handtag på väggskåp så skulle man få handtagen i blickfånget jämnt, så vi valde knoppar som inte är lika iögonfallande och har inte ångrat det beslutet (handtag och knoppar är i samma design).

Knoppar! De tar ej upp helhetssynen som stora handtag gör ;)

Jag tycker handtag är mer funktionella.

Hemmakatten
Handtagslöst med "push open"-funktion är definitivt det som kommer framöver.

På moderna kök är det ingen tvekan, det är handtag som gäller. På tradionella kök passar det ofta bra med knoppar på väggskåp samt mindre lådor (mindre än 60). Är det ett skåp som öppnas ofta är handtag att föredra. Om du har inbyggda vitvaror typ kylskåp eller diskmaskin bör du ha handtag på dessa, att öppna kylen med en knopp blir väldigt tungt.

Vi har valt lite olika. Små utdragslådor, vitrinskåp och skåpsluckor precis under taket (som man inte öppnar ofta) har vi valt knppar. Stora skåpsluckor och 80cm breda utdragslådor har vi satt handtag på i vårt traditionellt inredda kök. Förutom funktion får man tänka lite på estetik. ;)

Nu har vi bestämt oss för knoppar till köksluckorna och handtag till lådorna i köket.

Tack för alla synpunkter i ämnet! Det har hjälpt oss att fatta beslut som vi är nöjda med.

Henri

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.