Jag håller på att renovera vårt kök som har extremt tråkiga marbodal skåp med släta luckor från -75.

Det innebär att jag skall göra mina egna luckor och spara stommarna. Luckorna är på G men jag funderar fortfarande på lämplig ytbehandling.

Stommarna är vita och kommer att så förbli. Luckorna skall skrotas och jag skall göra luckor i stavlimmad ek. Eken är rätt ljus och jag vill att den skall så förbli.

Jag funderar på att använda en olja med vitpigment i. Efter att ha talat med en kille på en järn och färghandel så kom vi fram till att jag skulle kunna testa med golvolja med vitpigment. Lite jobbigt då det måste poleras in för att bli bra.

Har någon några goda idéer om ytbehandling för att få ekluckor lite ljusare eller hålla dom ljusa.

Min fru och jag gillar skarpt strukturen i ek...

Luckorna blir helt släta med en 9.5 x 25 elips avrundning i varje kant. Tidlöst och snyggt.

Hejsan

Håller på att bygga ett eget nytt kök, har också gjort egna luckor, fast i slät björk.
Jag vill att de ska behålla träfärgen relativt orörd, så jag har vaxat dem. Vaxet har jag blandat till själv efter recept från "Handbok för Vardagsekologi", http://www.alternativ.nu/handbok/hushall/farg_malning.html (där finns recepten på alla slags gamla och nya färger!). Efter vaxningen fick luckorna en mycket fin lyster med en matt yta. Enda nackdelen är att det sedan inte går att måla luckorna, färg fäster inte på vaxet, men det gör inte smuts heller !

För övrigt: Gör man luckor stavlimmade, bör man göra det i tre skikt med mellanskiktet lagt 90 grader mot de yttre för att luckorna inte ska slå sig.

Det blir nog jättesnyggt med vaxad ek, prova på en liten bit!

• Gilla
Alfgården
  • Laddar…
Man tackar.
Jag skall prova med vax innan jag bestämmer mig... Det är rätt jobbigt att få in golvoljan då den måste poleras in ordentligt.

Det fanns rätt många idéer om färger och ytbehandling... ;D

Annar är ju ett alternativ att använda sig av vitpiggmenerad lack av glanstyp 10 så den håller sig en aning matt. Har gjort även mina egna köksluckor i massiv ek med fanér spegel men har ändast använt mig av klarlack glans 10 och är helnöjd med det. Med lite vitpiggment kan du nog få det resultatet du kanske vill ha. Prova dig fram. Lycka till.

Tikkurila har en lackfärg, förvisso glans 25 som är avsedd för ljusa träslag med ett UV skydd som skyddar mot gulnader och ljusar upp träet, tillsätt lite vit färg och du får en fin piggment lack. Lacken heter föresten Merit Topas.

Merit Topas gulnar lite lite med tiden. Men använd lite vitt i så borde de hålla luckorna ganska ljusa. Om inte jag minns helt fel så är Merit Topas en sprutlackeringsfärg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.