K
kloka_elin: Kan träkilar som man har vid fönster- och dörrmontering vara ett alterinativ? /Elin
4 svar · 2,4k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: För mig låter det som om att ni behöver en till belysning i köket. En lampa över bordet skall ni självklart ha. Men förutom den behöver ni några downlights (gärna dimbara) i taket vid spissidan för att få bra arbetsbelysning. Tyvärr innebär denna lösning att ni måste anlita elektriker som drar kablar för den extra beslysningen, kanske kan man använda befintliga elrör och dra ny
1 svar · 2,3k läst
L
LUDDET: [citat] Hej! Hur fixade ni problemet? Det är snarare regel än undantag att väggarna inte är i vinkel. Kunde ni klämma in skivan mot väggen och korrigera vinkeln vid spisen? Hoppas att det gick bra. Berätta!
16 svar · 12,1k läst
·
M
Mitt lilla hus: I mitt hus har köket byggts om ca 1954 och då installerades en fläkt som sitter i väggen och ser ut som en propeller (man drar i ett snöre så sätter den igång). Nu har dock den fläkten slutat fungera och jag funderar på att installera en modern fläkt. Kan man i så fall "bara" bort "propellern" och använda det hålet och den skorstenspipan till en vanlig köksfläkt?
0 svar · 3,1k läst
Olmen
Olmen: Hur tjusigt som helst. Vi är precis i tagen med att montera glaskivor som stänkskydd och tänkte oxå ha belysning "i" glaset. Precis som ni. Hur har ni gjort infästningen av glaset, aluminiumlisten? Hur sitter ljuslisterna? Please please lite bilder och förklaringar på belysningen!!!!!!!
12 svar · 7,5k läst
·
Illunion
Illunion: Är det riktiga EU-Pallar? Om så är fallet kan du dumpa dem utanför första bästa större lastkaj; ägaren kommer bli glad för speditionsfirmorna ger ~100.- +moms för en fräsch EU-Pall.
4 svar · 3,5k läst
H
hedde: Hej. Har en snart tre år gammal diskmaskin som köpts på ikea i samband med ett köksbygge. Saken är den att den på senare tid börjat låta underligt. Det sker första gången i samband med att den öppnar luckan och släpper ut maskindiskmedlet. Precis när den har öppnat luckan så börjar den knäppa eller hur man nu skall uttryck det. Den släpper upp luckan så det kan inte bero på
0 svar · 8,0k läst
V
veasel: Eftersom diskmaskinens lucka är trögare att öppna än vanliga skåp, blir det oftast svårt med de små handtagen. Man kan ju alltid prova först men risken är att man drar sönder fästet. Sätt en ordentligt handtag på diskmaskinen och osynliga på resten.
2 svar · 3,3k läst
V
veasel: Om man ska ha luckor/lådfronter i avvikande färg, tycker jag det är snyggt när man har översta lådan i alla skåp i en annan färg eller träslag. Fast då måste man ha lådor överst i alla skåp, annars ser det ju konstigt ut. Rubrik grön från Ikea, t ex.
5 svar · 2,1k läst
·
raveper
raveper: Riktigt najs blir det om man försänker direkt i skåpstommen utan centrumborr och sen borrar från bakänden av skåpet igenom skivan och ut i spotthålet. Man får ju vara lite försiktig bara.
34 svar · 29,1k läst
·
H
hyperandreas: Petersk, Vi har ca 240cm mellan köksö och bänk med diskho. Då har jag inte räknat med utsticket från bänkskivan.
12 svar · 3,4k läst
·
S
snickar_lasse: hej! är det inte så att ett fel uppstått? jag tror nog att du själv tycker detta.
1 svar · 3,2k läst
J
jonne72: vi har vita luckor och mörkgrått kakel, till det har vi en mörkgrå virrvarr-skiva. Var lite orolig att det skulle bli för kallt och kliniskt men det ljusa gamla trägolvet blir en bra brytning. Lite bilder på http://www.flickr.com/photos/9638561@N08/sets/72157601657697277/ De sista bilderna visar det "nästan" färdiga resultatet I själva verket valde vi luckor och skiva först, vi hade i
4 svar · 2,9k läst
P
Poon: Dom sitter på nät, ca30*30cm.
1 svar · 2,8k läst
fresve
fresve: Farzan har bättre koll på måtten.. :P
8 svar · 5,5k läst
E
ejwbegysv: Nu har jag fått tag på en glaskille som vill att jag kör 6mm vanligt fönsterglas, men han vill inte borra hål för skruvar då det oftast går sönder enligt honom.. Han rekommenderade oss att sätta glasskivorna med silikon, hur mycket silikon och var fick jag dock inte reda på...
1 svar · 3,4k läst
F
Farzan: Jag har ingen picka men trots det tycker jag också att det enklaste är att spika igenom med dyckert. Det gäller speciellt om panelbrädor har hunnit vrida sig ordentligt innan de åker upp - för att kunna spikas i sponten eller med clips måste de tryckas helt in mot underlaget, vilket kan vara rätt besvärligt om man inte har en medhjälpare som trycker medan man spikar. Vill man inte ha
8 svar · 4,7k läst
M
Mohlan: Hej Håller på att renovera mitt kök. Har väl redan bestämt mig för att jag ska ha en Glasskiva som stänkskydd men vilket sätt är det bästa att montera, Antar att det blir att limma alt. att skruva upp, men vilket är bäst/snyggast? Om ni har bilder på dom olika alt. så får ni gärna posta. mvh Mr mike
0 svar · 1,9k läst
snuttjulle
snuttjulle: Då man i 45 graders lösningen behöver längre bak kant på båda skivorna då den ska nå in i hörnet går det åt ca 50cm till. Kanske inte så mycke vid en billig skiva men är det en skiva för några tusen kr metern så märks det. Hur man gör mallen har jag ingen aning om då jag aldrig fräst efter mall på detta vis.
4 svar · 7,2k läst
L
leoj: Tack för svar. Det blev en kompromiss... vi köper en Intra Atlantic 240 cm bänk. Det känns bra! Har inte bestämt oss för bänkskivan än. Det lutar nog åt ek trots allt. :) http://www.intra-group.com/Intra_Produkter/Kjokken/IntraAtlantic/atlantic_h_serie/se
2 svar · 7,6k läst
K
knyttet: Köket och alla dess tillbehör börjar ta form. Vi skall ha en bänkskiva i trä och jag har blvit lite kär i alm. Har hört att det är ett väldigt tätt träslag, låter i mina öron bra för ett kök. :-) Är det någon här som har bänkskiva i alm, hur fungerar det? Blir det svarta ringar som på ek? Innehåller almen också galvsyra? Många funderingar är det när man håller på med
0 svar · 2,8k läst
T
Tornhill 2: Humm, det var något sådant jag tänkte ,om de bara hade klarat 700mm samt lite mer än 10kilo så hade det varit jag som beställde nu. En gjutjärnsstekpanna väger väl fem kilo bara den. Någon annan? / Fredrik
2 svar · 3,7k läst
K
Knecke: Nu vet jag inte om ni är intresserade av plafonder men jag hittade en sjukt snygg plafond som jag tror vi ska ha två stycken av i vårt nya kök (tillsammans med några spottar) http://www.elonline.se/Shop/Index.php?sArtId=M7530116
4 svar · 2,9k läst
I
impossible: Kan inte förstå! 3000:- ska Thermex ha för 100cm skorsten, plus en av deras fläktkåpor som inte är helt billig.
2 svar · 4,0k läst
B
Biet: Jag vill minnas att det stod ngt om 16 meter när vi installerade vårt sidebyside (LG:s) för några år sen. Det var inga problem. Vi har också kylen på "andra sidan". Som någon sa, man drog slangen under skåpen och det syntes inget. I vårt nya kök drogs röret innan vi la golvet. Du vill nog ha en fast vattenanslutning. Annars missar du det fina i kråksången med inte bara is utan
6 svar · 11,8k läst
K
Kika: Jag har inga konkreta åsikter mer än att mina föräldrar gjorde så när dom renoverade sitt kök och jag tycker att det är så bra tt vi också kommer att göra så (troligtvis). Visst det går bort lite golvyta men jag känner att ett hörn med bara bänk är något som man inte rikigt kan utnyttja, det är sällan smidigt att stå i ett hörn och arbeta vid en bänk, blir bara en massa jox
6 svar · 12,9k läst
·
C
CarlSthlm: Hej! Jag har luckorna Abstrakt och dessa har en liten rundning. På en luckorna har jag kapat "på bredden" och det blev inget vidare. Nu står det mot ett hörn och syns knappt men ändå. Kapa på höjden är dock inga problem! /Carl
5 svar · 4,8k läst
FredrikR
FredrikR: Tack du! :)
6 svar · 4,9k läst
T
tank77: Man kan ju undra om folk läser instruktionerna som följer med?
4 svar · 3,3k läst
rqu
rqu: Vi valde granit i köksdelen av vårt kök, där man står och slaskar, i sittdelen vanligt golv. http://quensel.nu/cgi-bin/ids/albums/Pictures/2007/Apartment/dbfile_018.jpg
3 svar · 5,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.