Kök
Skeppars5: till mitt 18mm tjocka ekhyllplan köpte jag spots som mätte 16mm i djup. Jag köpte billigaste fräsen på ClasOlhson el.dyl. (ca. 200,-) och en bitsats (ca 300,-). jag tränade på en billigare träbit innan för att få rätt djup och sen var det bara att köra..det var första gången jag provade fräs och har haft stor nytta av maskinen i andra diverse snickerier, så tveka inte med att
Tessok: De "nya konstgjorda stenmaterialen" är hårda (reptåliga) men spröda, så en liten varning för flisiga kanter finns!!!
Blendis: Bosch Side By Side KAN58A40 Bosch diskmaskin SGU53E88SK Bosch Hällspis HLN443050V (vill inte ha häll och inbyggd ugn som alla andra då vi tänkte ändå ha ugnen under spisen, på detta sätt sparar man åtskilliga tusenlappar :D ) Valde Bosch av den anledningen att jag fastnade för spisen och kan inte tänka mig att ha olika märken på vitvarorna så jag (vi) fick välja vad som fanns. Men
Annis: Vi har också diskmaskinen närmast vårt hörnskåp och jag förstår inte varför så många verkar vara emot det. Jag tycker att det är superbra, jag förvarar många stora och tunga saker i hörnskåpet och det är så lätt att bara lasta över från diskmaskinen direkt in i skåpet istället för att behöva springa runt med dessa.
pinebar: Läge att tipsa om denna lite udda lösning igen kanske?http://www.candyhoover.fi/svezia/novita/trio/index1.htm Enligt en kollega till mig är den mycket vanligare ute i Europa (typ Italien) än här i Sverige.
Farzan: Vi har en Electrolux EOB5754X med sidohängd lucka. Den har varmluft, vanlig över/undervärme, grill samt gratineringsläge och pizzaläge, ej pyrolys. Jag kan inte ge så mycket betyg, för vi har just precis börjat använda den. Luckan är högerhängd (eller hur man säger, har gångjärnen till höger i a f) och om det inte är praktiskt att ha den så m h t planlösningen så kan luckan
Bloink: Skulle det fungera att sätta upp renoveringsgips ? Gipset är 6mm vull jag minnas.
LisaO: Vi håller på att renovera vårt gamla hus och ska behålla befintligt tak i köket men skulle så gärna vilja ha spottar i taket. Har läst om baldakiner (spottar inbyggda i lådor ovanför köksskåpen), någon som har erfarenhet av detta? Eller finns det några andra alternativa sätt att göra det på? Ska man ha 220V eller transformatorer? Finns det några riktregler för mått gällande
Apprentice: http://www.intra-group.com/Intra_Produkter/kopi_av_Kjokken/se har rätt okej diskbänkar, har en sådan själv i lägenheten, så de lär inte vara allt för dyra.
ikeahantverkaren: 35 mm passbit bör räcka ,,men det är lite beroende på vilken modell av handtag ni väljer. Täcksidor är inget tvång.Det är en lyxdetalj. Om ni har tänkt kakla där täcksidan skulle suttit så får ni inte upp dörren på väggskåpet till höger om kylen så det är inget alternativ. Där finns ett visst spelrum i kylfrysstommen dvs man kan maxa kylen åt det ena eller andra hållet
Apprentice: Den här familjen hittade fina stolar i Tyskland; http://vikabygget.blogg.se/1207505916_vi_brjar_bo_in_oss_ap.html
Linda_w: tror att ni gjorde bra val! även om det inte är det snyggaste är det ju väldigt praktiskt!
Consensus: Är det någon som har satt Tidaholmsluckor på bef stommar från annan tillverkare än IKEA? Funkar det?
Tjarin: Någon med erfarenhet av IKEAs köksbänk i akryl? Vi är sugna på deras vitai akryl, men undrar om den kanske är svår att hålla ren eller om den är väldigt känslig för tex värme eller fläckar?
jakim: Vi har spisfläkten ca 2 meter bort och kökets vanliga ventilations utsug är kanske en halv meter åt sidan från den tänkta ugns placeringen. Huset är nybygge med undertrycks FTX ventilation. Kanske Luddets problem bestod i att huset inte hade så effektiv ventillation...?
7310070025302: Inte det minsta. IGF är väl mest kända för gasspisar/-hällar och CDA kan vara svårt att få tag på utanför Storbritannien. Har själv en etta med (linjärt kök och) lite udda mått. När jag byggde om minskade jag istället ner bredden på skåpet för diskhon. Skulle vara kul att se hur ni har planerat.
alacs: [citat] Skafferi, eller snarare stor matkällare, har vi, så jag har inte behov av det i köket. Men annars hade det varit härligt. Hade jag behövt ett gammaldags skafferi hade jag låtit det ta än större plats än 40 :) [citat] Nej inte 40-talsmässigt, men jag gillar idén i alla fall. Har inga överskåp nu när vi rivit ut, och jag inser vad luftigt det blir utan, och så får det
jakim: [citat] Jag läste i Siemens monterings anvisningar för inbyggnads produker. Jag vet inte om det är vedertaget men det är ju logiskt i alla fall. :)
HusByggarTomten: Så här blev det bestämt hur som helst. Högskåp på väggen längst ner. Ugn och micro i det vänstra. Mot hörnskåpet står kyl och frys. Framtiden får visa om vi borde gjort annorlunda.
Tessan100: Håller med Krukan om detta med för breda lådor. Vi har precis beställt kök, bara lådhurtsar som underskåp förutom hörnskåpen och jag har tagit bredd 800. Det får ju inte heller bli så att man måste flytta på sig varje gång man ska öppna en låda om man är fler i köket.
Mr_T_: Vad gäller värmeutveckling kan man ju använda LED istället, finns ju numer i "warm"-utförande som inte lyser blått.
Tors hammare: Tack för alla svar. IKEAs 45 cm djupa lådor skulle funka, men tyvärr är de för breda. Det är väl bara att acceptera att vi får snickra detta också (med BLUMs prylar). Suck. Det vore så skönt att för en gångs skull kunna köpa en färdig lösning, men har man egna idéer som man vill förverkliga, så är det bara att bita i det sura äpplet. ;-)
Hemmakatten: Det finns flera skolor vad gäller golv. En del säger att man skruvar fast skåpen först och lägger golvet intill skåpen men inte under. Andra menar att man lägger parketten på hela golvet och sedan skruvar fast skåpen ovanpå. Men att du måste skruva/spika fast skåpen i köksön är nog helt klart. Annars riskerar skåpen att flytta på sig med risk för att du repar golv och ruckar på
jakim: [citat] Bra, tack. Jag fixar uttag i skåpet brevid tror jag. Eller under. Men inte bakom. :)