2 745 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Luckor i björk + bänkskiva i valnöt?
Hej,
Jag misstänker att detta ämne har avhandlats ett antal gånger tidigare, men jag kan inte hitta något klart svar.
I vårt nya hus funderar vi på ett träkök (Myresjökök Tärnö Björk). Nu funderar vi på bänkskiva med infälld ho och häll. Familjemedlemmar som vi har pratat med avråder från att blanda olika träslag i samma kök, och istället föreslår laminat som bänkskiva, något som vi tycker känns tråkigt. Vi har träskiva i vårt nuvarande hus och skulle vilja ha det även i det nya huset. Att gå till granit är tyvärr helt utanför vår budget.
Vad tror ni om bänkskiva i något varmt och mörkt träslag, exempelvis valnöt eller kanske körsbär? Tanken är att det ska kontrastera snyggt mot björkluckorna utan att skära sig. Vitvaror är rostfritt, golvet klinkers (färg ännu ej bestämt) och kakel i någon matchande färg som vi inte heller har bestämt.... pust.
Alla tankar och förslag emottages tacksamt!
Mvh
Thomas
Jag misstänker att detta ämne har avhandlats ett antal gånger tidigare, men jag kan inte hitta något klart svar.
I vårt nya hus funderar vi på ett träkök (Myresjökök Tärnö Björk). Nu funderar vi på bänkskiva med infälld ho och häll. Familjemedlemmar som vi har pratat med avråder från att blanda olika träslag i samma kök, och istället föreslår laminat som bänkskiva, något som vi tycker känns tråkigt. Vi har träskiva i vårt nuvarande hus och skulle vilja ha det även i det nya huset. Att gå till granit är tyvärr helt utanför vår budget.
Vad tror ni om bänkskiva i något varmt och mörkt träslag, exempelvis valnöt eller kanske körsbär? Tanken är att det ska kontrastera snyggt mot björkluckorna utan att skära sig. Vitvaror är rostfritt, golvet klinkers (färg ännu ej bestämt) och kakel i någon matchande färg som vi inte heller har bestämt.... pust.
Alla tankar och förslag emottages tacksamt!
Mvh
Thomas
Redigerat:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 217 inlägg
Grå (inte mörkgrå) laminatskiva med något svagt spräckligt mönster blir snyggt till björk. Björk och valnöt blir 70-talsmuggigt.
Björkluckor kommer nog tyvärr skära sig allt för mycket mot en valnötsskiva. Sen för det andra så är desutom massiv valnöt ganska dyrt idag. Som privatkund erhåller du ett pris på ca 22 000 kbm. En annan negativ sak med att ha massiv valnöt som bänkskiva är att det träslaget kan påverka matvaror negativt i smaken. Vill du ändå ha valnöt så ska du nog hålla dig till laminat. Körsbär är snyggt men ännu dyrare än valnöt. Är dessutom väldigt svårt att få tag på idag. Laminat är nog vad jag hade rekomenderat er som möbelsnickare jag är om ni ska ha björk och inte kan köpa granit. Blanda bara inte träslagen för ni kommer att ångra er.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 217 inlägg
Hej allesammans,Bonan skrev:
Tack för de goda råden, vi har också kommit till samma slutsats, och i stället försöker hålla färgskalan så ren som möjligt och inte blanda träslag. Vi har istället beslutat att köra på vita luckor med massiv ekskiva, grå klinkers som matchar det rostfria och till sist kakel i någon färg (kanske blått eller grönt) som bryter upp det enfärgade.
Thomas
Klicka här för att svara