Hej!

Nu är nya köket beställt! :D

Det blev ett högblankt vitt från Kvik med svart granit-skiva. Jag hoppas verkligen det blir så snyggt som det är i min vision. :D Dock kan jag inte bestämma mig för vilket kakel jag ska ha över bänken! En tanke är att köra något väldigt neutralt även där för att kunna liva upp det med en snygg tapet på väggen brevid. Eller är det bättre med färgstarkt kakel och neutral tapet...

Bifoga gärna bilder/länkar till snyggt kakel. Jag behöver verkligen hjälp, tips och idéer!!!
 
Det är ju lite svårt att komma med förslag då man inte vet hur köket i sig ser ut.

Men personligen är jag svag för högblankt svart kakel/mosaik till din kombination. Gärna 15x70mm kristallmosaik eller dylikt.
 
Hej!

Köket är inte färdigbyggt ännu, annars skulle jag bifogat en bild!

I grova drag är det 4,6 meter djupt och 5,5 meter brett. Köket kommer vara ett I-kök (dvs. bara en rak bänk) längs väggen som är 4.6m. 2 överskåp längs ena kanten , ett fönster på mitten och sedan en spiskåpa. Inget mer på väggen! Så kaklet kommer till stor del gå ända upp till taket.

Högblankt svart låter snyggt men du tror inte det blir för mörkt?

Måste kolla upp kristallmosaik, det har jag aldrig hört talas om!
 
Kristallmosaik är väldigt snyggt men ungefär lika dyrt. Hade det varit lite mer överskåp så hade det inte varit så farligt men det låter som att det blir en hel del kvadrat och då blir det genast en kostnadsfråga också. Brukar ligga från runt 2.000:- kvadraten har jag för mig.
Kristallmosaiken har ett djup i sig som även återreflekterar ljuset i köket så det blir lite liv i den väggen. Finns även andra färger.
 
ojdå.... Då tror jag tyvärr att detta blir för dyrt för oss. :(

2000:-/kvm låter lite väl häftig med tanke på att vi behöver några kvadrat metrar. Finns det nåt alternativ som är "nästan lika snyggt" fast som har något humanare pris?
 
Ingen som har tips på annat kakel som kan passa i ett svart/vitt kök?
 
Jag har fastnat för stora vita plattor, de är snygga till det mesta. Just de jag tänker på är 15x56 cm och sätts upp med väldigt liten fog. Det ger ett väldigt stilrent intryck tycker jag. Priset var ca 750 kr/kvm. Visst är det dyrare än många andra sorters plattor, men jag resonerar som så att jag sparade 80 000 kr geonom att välja ett Kvik-kök! :)

Rent allmänt tror jag på att satsa på ett kakel som är vilsamt och neutralt, det är ju betydligt enklare att tapetsera om!

Mvh Katarina
 
Jag tror på vita 10x10 lagda på helt traditionellt vis. Inga diagonaler eller konstigheter. Möjligen mosaik i helt neutral grå. Man vill ju helst inte tröttna efter ett halvår....
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.