Kök
erikperik: Glaskakel är klart snyggast ! Iaf med tanke på att d går att få me vilken storlek o ncs kulör som helst...
erikperik: Vanligt glas är nog att föredra, Enamello ser ut som om dom lackad skivorna med en billack, dem ser ut att vara väldigt ojämna i jämförelse med en glasskiva.
Fabian: [citat] Det här verkar ju riktigt bra. Skulle vi nog skaffat om vi tänkt på det... Blir nog svårt att montera i efterhand dock.
xabxab: Har pratat med Siemens. Var oerhört svårt att få konkreta svar. Verkar som dem själva inte vet vad som gäller. Först fick jag till svar att det är ovanligt att man vill ha gashällar ovanpå elugnar. När jag då påpekade att deras försäljare talade om att deras elugnar gjorts om just för att passa deras gashällar i inbyggnadsmått för att detta har blivit så populärt blev det
kalle_ada: Hej Vi har köpt ett hus som har ett relativt nytt Marbodalkök. Vi har dock alldeles för få skåp och har en fundering på att köpa till ett antal skåp från Epoq. Vi vill dock behålla våra gamla skåpsstommar från Marbodal och bara byta de befintliga luckorna så de blir samma. Luckan vi tänkt oss är Edge körsbär. Har någon en aning om storleken på Epoqs luckor och hur hålen är
jon: Tack för kommentarerna! På ett sätt vill vi ha en stor köksö men den får inte kännas som en koloss. Två 80-skåp och ett 60 och skippa skåpen på framsidan kanske blir bäst. Alla ljuslyktor och annat jox får förpassas till källaren om det blir utrymmesbrist i köket, och det gör inte mig något =)
jon: Är i samma sits. Har tittat på http://www.tretti.se/gw-l227ylqk . Tänker du ha skåp ovanför eller hur tänkte du göra där?
v-g: Är det bara en plastslang från diskbänken som behövs så kostar installationen från gratis upp till kanske 1500 beroende på var du köper. Ett tips är att fråga på affären: Vad kostar denna INKLUSIVE installation?
gaston12: Senaste versionen ... otroligt hur mycket man kan hålla på att flytta omkring skåp mm. Bara lite orolig att det ska bli osigt med planlösningen. Det ser lite tokigt ut med skåpen mot vardagsrummet men tanken är att det ska ligga en bankskiva i ek ovanpå och att den är rundad (R=600mm) i avslutningen. Skåpet med Micro ska stå på bänkskivan.
Farzan: Vi har i alla fall skålhandtag på våra ramluckor...eller rättare sagt, vi har skålhandtag på lådfronter och knoppar på luckor. Syns i min "färdigtråd": http://www.byggahus.se/forum/koek/89938-vart-koek-aer-faerdigt-bilder.html Men det är ju litet äldre stil. Har inte läst Lantliv och de verkar inte lägga ut sina reportage på nätet, så jag vet inte vad det är för stil du är ute
krukan: det beror ju på hur proffsig vinlyl du vill ha, vibrationsfri mm, men annars kanske du kan ha en vanlig kyl, det viktigaste är väl för vinerna att man håller en jämn temperatur? förut hade vi min mans viner i en ej inkopplad kyl i svärmors källare, nu har vi egen källare för vinerna, men då fungerade det utmärkt.
KnockOnWood: Instämmer med Johan. Har själv använt 35 mm från kant, och det blev lite för nära. //KoW
Bloink: Tack för alla svaren. Har tyvärr inga bättre bilder för tillfället, men ska se om det går att lösa. Och givetvis ska handtagen bytas
Tjarin: Har blivit väldigt förtjust i Silestone men har hittills bara pratat med en återförsäljare som tog 4500 kr per utsågat hål för hoar och häll. Känns lite väl saftigt. Någon här som vet nåt billigare ställe som söljer silestone?
Morabo: Jag har en Electroluxspis induktion med vred som sitter snett. Ugnen har en touchpanel. Jag har haft spisen sedan julen 2007 och trivs mycket bra med den. Rekomenderar dig att köpa induktion. Vreden är kanon bra tycker jag. Lätta att vrida på, man ser dem bra. Sedan är de lätta att hålla rena.
vill_villa: nej, under en gjutjärnsstekpanna skulle jag aldrig se en tunn gulaktig hinna av fastbränt fett el dyl. Min är en vanlig teflonpanna (typ). Skulle aldrig drömma om att stoppa en gjutjärnspanna i diskmaskinen... Tack för alla tips. Nu är stekpannan ren så jag tackar för mig i denna tråd.
7310070025302: Alla lådorna finns med i RATIONELL produktguide: http://www.ikea.com/ms/sv_SE/img/fy08/produktguider/kok/RATIONELL.pdf ...som man hittar i fem (nåja) enkla steg: ikea.se -> kundservice -> kataloger & broschyrer -> produktguider -> kök/rationell
LUDDET: [citat] Kommer att tänka på Povels "Kokosnöten". Försök ta reda på vad den är limmad med. Kontakta säljaren. Du är en bra bit på väg om du vet hur det är gjort och med vad den är limmad. Kanske får du veta något om limmets eller fogens egenskaper. Med lite tur kanske du får ett användbart råd av den som satt dit den.
Hemmakatten: Nej, vi har ett snickeribyggt kök. Aluminiumplåten är helt slät. Vi har också likadan plåt på två hyllor i graderoben där vi ställer skor.
gaia: [citat] köpte för några år sen en ifö diskbänk med små håll i bottenplatta och med det är silen i diskslådan helt plan - ingen inmonterad silgropp. Går lätt att rensa med en skrapa eller en bit hushållspapper... Det är en modell typ diskbänk men dom brukar ha också för inbyggnad av samma serie .... kolla ifö gaia
Mooby: I våra huvuden hade det växt till en meters överhäng :) men det handlar om ca 1,5 cm så vi skiter i det, det får bli ett av några minus i protokollet efter denna renovering, man får väl räkna med några avsteg från planen, än har allt annat blivit som vi ville.
CCPusher: Tänkte föreslå en täck/bänkskiva som stöd åt överhänget för stenskivan men det var redan gjort. Sedan angående energieffektivitet så köper jag ditt resonemang även om en (eller två) spånskiveskåpssidor (kul ord..) isolerar en del, kanske läge att kolla upp hur mycket utav värmen/kylan som egentligen transporteras igenom... sidan på mitt (gamla) kylskåp är i alla fall nästan
Tessok: En sådan fick jag demonstrerad och vattenångan försvann som det var tänkt Om det fungerar lika bra som en takhängd fläkt vet jag inte men vad jag såg var OK Lite instängd känsla om man jämför med en takmonterad kanske (vi pratar om köksö antar jag)
HusByggarTomten: Jag har nu beställt en Arcade med fläketen på taket (TKS400). Ungefär 20´ gick det på. 165cm till taket med 10´ lutning (65 över häll). Enda tråkiga är att jag måste måla fläkten eftersom den bara finns i röd och svart och vi har aluzink på taket.
f91jsw: Skulle gissa att det är viktigare vilken höjd fläkten har än om den är några cm mer eller mindre i djupled.
FlitigaLisa: Har du en öppne planlösning blir det lite tystare med motorn på taket och vad jag vet bättre sugeffekt. Vi har Fjäråskupan med takmotor, fläkten hänger över köksön och det är väl ca 3 m i takhöjd. Jag hade nog valt takmotor om jag varit du!! /FlitigaLisa