9 434 läst ·
5 svar
9k läst
5 svar
Strul med IKEA-diskmaskin
Hej!
Eftersom jag vet att det finns otroligt mycket kunskap på det här forumet, gör jag ett försök här innan jag ringer på service. Jag har en Whirlpool-diskmaskin från IKEA som är ungefär 8 månader gammal. I förrgår började det droppa från maskinen. Men det droppade inte som man skulle förvänta sig - under och ut på plastskyddet - utan från maskinens framkant, i en fin liten pöl precis framför skyddet, som illa kvickt sökte sig in under! Som tur var upptäckte jag droppandet väldigt tidigt, stängde av maskinen, bände loss skyddet och tryckte in en trasa som lyckades suga upp vattnet.
Så till själva droppandet. Det kommer från en skruv på luckans underkant, och till en början var jag orolig att det var något riktigt allvarligt fel. Maskinen kör just nu, och av en ren slump märkte jag att den låter en liten, liten aning mer än vanligt. Med ett lätt tryck på luckan dämpas ljudet - och droppandet upphör!
Jag misstänker alltså att felet är att luckan av en eller annan anledning inte ständer så hårt eller håller så tätt som den skall. Men varför???
Mycket tacksam för hjälp!
/Henrik, Uppsala
Eftersom jag vet att det finns otroligt mycket kunskap på det här forumet, gör jag ett försök här innan jag ringer på service. Jag har en Whirlpool-diskmaskin från IKEA som är ungefär 8 månader gammal. I förrgår började det droppa från maskinen. Men det droppade inte som man skulle förvänta sig - under och ut på plastskyddet - utan från maskinens framkant, i en fin liten pöl precis framför skyddet, som illa kvickt sökte sig in under! Som tur var upptäckte jag droppandet väldigt tidigt, stängde av maskinen, bände loss skyddet och tryckte in en trasa som lyckades suga upp vattnet.
Så till själva droppandet. Det kommer från en skruv på luckans underkant, och till en början var jag orolig att det var något riktigt allvarligt fel. Maskinen kör just nu, och av en ren slump märkte jag att den låter en liten, liten aning mer än vanligt. Med ett lätt tryck på luckan dämpas ljudet - och droppandet upphör!
Jag misstänker alltså att felet är att luckan av en eller annan anledning inte ständer så hårt eller håller så tätt som den skall. Men varför???
Mycket tacksam för hjälp!
/Henrik, Uppsala
Kolla gummilisten som sitter runt om på själva maskinen mot luckan och ska hålla tätt. (men inte på själva luckan).
Jag hade liknande problem med en IKEA-diskmaskin för ett par år sedan och då var det den listen som hade halkat ut en bit och lagt sig fel - därav gick inte luckan att stänga helt.
Känn på/längs listen hela vägen runt om och se så att den sitter som den ska.
Min lät också liite mer vid tillfället..
Gör inga "ingrepp" själv om du har garanti kvar på maskinen, ring hellre Ikea och få nummer till en servicepartner i ditt område!
Lycka till!
Jag hade liknande problem med en IKEA-diskmaskin för ett par år sedan och då var det den listen som hade halkat ut en bit och lagt sig fel - därav gick inte luckan att stänga helt.
Känn på/längs listen hela vägen runt om och se så att den sitter som den ska.
Min lät också liite mer vid tillfället..
Gör inga "ingrepp" själv om du har garanti kvar på maskinen, ring hellre Ikea och få nummer till en servicepartner i ditt område!
Lycka till!
Redigerat:
Hej igen, och tack för tipsen.
Gummilisten tycks sitta som den ska, däremot har hag upptäckt att fronten, alltså den påmonterade träluckan från Ikea, lossnat i ett av sina fästen. Kan det vara det som påverkar luckan på något sätt?
Henrik
Gummilisten tycks sitta som den ska, däremot har hag upptäckt att fronten, alltså den påmonterade träluckan från Ikea, lossnat i ett av sina fästen. Kan det vara det som påverkar luckan på något sätt?
Henrik
Kom igen, det var länge sedan det saknades skruvar i IKEA-paketen. Jag har aldrig varit med om det iaf. De har maskiner som väger varje skruvpaket så att det aldrig ska saknas. Tror snarare att folk är duktiga på att slarva bort skruvarna när man monterar. Lätt att skylla på IKEA sen.Luckyman skrev:
Till diskmaskinsfrågan. Låter troligt att om inbyggnadsluckan lossnat så snedbelastar den maskinens lucka som då skulle kunna läcka. Bara att lossa och sätta tillbaka riktigt. Har luckan spruckit vid fästet?
Redigerat:
Jag har heller adrig varit med om en saknad skruv från IKEA.
Nåväl, problemet är löst. Jag tog loss luckan och satte fast den igen, utan någon effekt. När servicekillen kom, konstaterades att det visst var gummilisten som strulade. Maskinen har tydligen stått en liten aning snett (typ 1-2 mm), vilket ftt som resultat att listen belastats fel oc böjts inåt. Ny list beställd!
Nåväl, problemet är löst. Jag tog loss luckan och satte fast den igen, utan någon effekt. När servicekillen kom, konstaterades att det visst var gummilisten som strulade. Maskinen har tydligen stått en liten aning snett (typ 1-2 mm), vilket ftt som resultat att listen belastats fel oc böjts inåt. Ny list beställd!
Klicka här för att svara