1 814 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
diskmaskinsfråga
Vi funderar på att sätta in 2 st 45 cm diskmaskiner i vårt nya kök.
Kan man i efterhand ångra detta på något sätt? dvs kan man i ngt läge tycka att en 45 cm maskin är för liten, trots att man har två.
Är det något som inte får plats i den?
Erfarenheter?
Eller är en 60 att föredra? 2 st 60 tror jag inte vi får plats med.
Kan man i efterhand ångra detta på något sätt? dvs kan man i ngt läge tycka att en 45 cm maskin är för liten, trots att man har två.
Är det något som inte får plats i den?
Erfarenheter?
Eller är en 60 att föredra? 2 st 60 tror jag inte vi får plats med.
Vad ska ni med TVÅ diskmaskiner till? Väldigt stor familj som ständigt äter?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag har en 45 cm diskmaskin i sommarstugan.
Mitt intryck är att den sväljer mindre än häften jämfört med
60-centimetaren i stan (Cylinda, bra inredning).
Och vad är det för trams att inte plocka ur diskmaskinen?
Leta först i skåpet/lådorna sedan i diskmaskin 1 och sist i maskin 2?
Verkar fruktansvärt orationellt, och stackars rygg!
Nej, in med grejorna i skåpen. Ordning och reda!
Eller skall vitrinskåpen stå tomma?
Förresten, efter ett par dagar har du två maskiner med nydiskat i.
Var ställer du då smutsdisken?
Mitt intryck är att den sväljer mindre än häften jämfört med
60-centimetaren i stan (Cylinda, bra inredning).
Och vad är det för trams att inte plocka ur diskmaskinen?
Leta först i skåpet/lådorna sedan i diskmaskin 1 och sist i maskin 2?
Verkar fruktansvärt orationellt, och stackars rygg!
Nej, in med grejorna i skåpen. Ordning och reda!
Eller skall vitrinskåpen stå tomma?
Förresten, efter ett par dagar har du två maskiner med nydiskat i.
Var ställer du då smutsdisken?
Syrran har fyra ungar och de har en vanlig 60cm-maskin. Går väl en gång om dagen, hur många gånger ska man behöva köra 45cm-maskinerna då och hur ekonomiskt blir det?
Jag ser det väl som så att man istället för att stapla smutsdisk på diskbänken när maskinen går eller när man inte hinner plocka ur den på direkten, vilket inte jag gör så plockar man helt enkelt ned i den andra.
Inbillar mig också att det är lättare att köra full maskin än att inte orka vänta in att 60-maskinen blivit riktigt packad vilket förhoppningsvis blir mer eco.
Inbillar mig också att det är lättare att köra full maskin än att inte orka vänta in att 60-maskinen blivit riktigt packad vilket förhoppningsvis blir mer eco.
Nja, jag är litet skeptisk.
Först det här med eco och effektivitet. Det går bort omkring fem centimeters bredd på varje sida, så det verkliga lastutrymmet i en 45:a resp en 60:a torde vara c:a 35 resp 50. Vi pratar alltså drygt 2/3 av 60:ans volym. Vidare brukar det vara så att ju större saker som ska lastas är jämfört med det som de ska lastas i, desto mindre effektivt kan man "stuva" dem. Det borde vara en högst påtaglig effekt i en 45-diskmaskin, där t ex en normalstor kastrull eller salladsskål utgör mer än hälften av lastutrymmets bredd.
Det verkar därför troligt att en 45:a i praktiken sväljer nedåt hälften så mycket normalblandad hushållsdisk som en 60:a. Men den drar förmodligen rätt mycket mer än hälften av energin.
Sedan undrar jag litet grann, om det händer dig ofta att du inte hinner/orkar plocka ur diskmaskinen, vad säger att du inte blir stående med två körda men oupplockade 45-or?
Först det här med eco och effektivitet. Det går bort omkring fem centimeters bredd på varje sida, så det verkliga lastutrymmet i en 45:a resp en 60:a torde vara c:a 35 resp 50. Vi pratar alltså drygt 2/3 av 60:ans volym. Vidare brukar det vara så att ju större saker som ska lastas är jämfört med det som de ska lastas i, desto mindre effektivt kan man "stuva" dem. Det borde vara en högst påtaglig effekt i en 45-diskmaskin, där t ex en normalstor kastrull eller salladsskål utgör mer än hälften av lastutrymmets bredd.
Det verkar därför troligt att en 45:a i praktiken sväljer nedåt hälften så mycket normalblandad hushållsdisk som en 60:a. Men den drar förmodligen rätt mycket mer än hälften av energin.
Sedan undrar jag litet grann, om det händer dig ofta att du inte hinner/orkar plocka ur diskmaskinen, vad säger att du inte blir stående med två körda men oupplockade 45-or?
Farzan: Tack, tänkte inte på att det var så mycket lastutrymme som försvann i en 45:a. Har aldrig haft någon därav min fråga.
Behöver nog förtydliga mig så ni inte tror jag är världens lataste
Alltså jag plockar ur diskmaskinen så fort jag hinner, men med småbarn så blir ju inte det omedelbart.
Och medan maskinen går så bildas det i den här familjen iallafall rätt mycket disk under tiden. Därför tyckte jag det verkar väldigt praktiskt att ha ytterligare en maskin att stoppa ned detta i direkt istället för att det ska samlas på diskbänken. (inte så snyggt i dessa evinnerliga öppna planlösningar).
Jag vill ha ett praktiskt kök.
Behöver nog förtydliga mig så ni inte tror jag är världens lataste
Alltså jag plockar ur diskmaskinen så fort jag hinner, men med småbarn så blir ju inte det omedelbart.
Och medan maskinen går så bildas det i den här familjen iallafall rätt mycket disk under tiden. Därför tyckte jag det verkar väldigt praktiskt att ha ytterligare en maskin att stoppa ned detta i direkt istället för att det ska samlas på diskbänken. (inte så snyggt i dessa evinnerliga öppna planlösningar).
Jag vill ha ett praktiskt kök.
Jag har två diskmaskiner. Det är grymt bra.
Inte för att man slipper plocka ur diskmaskinen och in i skåpen men för att man aldrig har smutsig disk stående framme.
Jag har inte två vanliga utan en sådan här: http://www.witt.dk/fisher_paykel/opvaskere/dd605_w
Om man funderar på en sådan ska man dock ha klart för sig att maxhöjden på de grejer man vill diska är begränsad.
Inte för att man slipper plocka ur diskmaskinen och in i skåpen men för att man aldrig har smutsig disk stående framme.
Jag har inte två vanliga utan en sådan här: http://www.witt.dk/fisher_paykel/opvaskere/dd605_w
Om man funderar på en sådan ska man dock ha klart för sig att maxhöjden på de grejer man vill diska är begränsad.
Jag har heller ingen praktisk erfarenhet av 45-diskmaskin annat än i pentryna på jobbet, som har två stycken vardera. Där funkar upplägget i o f s ypperligt - disken till består 95% av koppar och glas i en jämn ström över hela dagen och det finns alltid en maskin att ställa dem i.
Jag tror att jag förstår din situation, det blir gärna litet disk hela tiden när man har småbarn. Samtidigt ska man kanske vara litet försiktig med att designa köket efter det läget för det går trots allt över ganska fort - våra yngsta är inte mer än fyra år och jag tycker att det är en himla skillnad mot för två år sedan, ett mer "vuxet" mönster i hushållet, disk alstras först och främst vid måltiderna.
Samtidigt är det naturligtvis ingen som kan säga bättre än du hur era mönster är och kommer att vara!
Jag tror att jag förstår din situation, det blir gärna litet disk hela tiden när man har småbarn. Samtidigt ska man kanske vara litet försiktig med att designa köket efter det läget för det går trots allt över ganska fort - våra yngsta är inte mer än fyra år och jag tycker att det är en himla skillnad mot för två år sedan, ett mer "vuxet" mönster i hushållet, disk alstras först och främst vid måltiderna.
Samtidigt är det naturligtvis ingen som kan säga bättre än du hur era mönster är och kommer att vara!
Jag hade en 45 cm förut (Whirlpool). I ett hushåll på två körde vi den typ en gång i veckan och hade problem med att porslinet tog slut i skåpen. Jag tror att 2x45 kan fungera. Är du osäker får du väl ta 2x60 istället. Ofta är ju inte 45-maskinerna billigare ändå. Och ångrar du dig på 2x60 då är det ju enkelt att ta bort den ena och sätta dit ett 60-skåp istället.
Prismässigt är inte 45cm billigare. Eftersom marknaden för dem är mindre
går priset upp. Att det skulle vara svårt att få plats med vissa saker är klart,
men det är väl egentligen kastruller/grytor som det är aktuellt för. I övrigt
kan man ju se till att ta en maskin med flexibel inredning.
Man ska dock tänka på att de flesta diskmaskiner idag har snabbprogram på cirka 30 min.
Då hinner man köra ett antal diskar per dag som kanske inte är fullpackade. Ekonomiskt
och storleksmässigt är 1 st 60cm med bra snabbprogram klart bäst.
går priset upp. Att det skulle vara svårt att få plats med vissa saker är klart,
men det är väl egentligen kastruller/grytor som det är aktuellt för. I övrigt
kan man ju se till att ta en maskin med flexibel inredning.
Man ska dock tänka på att de flesta diskmaskiner idag har snabbprogram på cirka 30 min.
Då hinner man köra ett antal diskar per dag som kanske inte är fullpackade. Ekonomiskt
och storleksmässigt är 1 st 60cm med bra snabbprogram klart bäst.
Klicka här för att svara