Byggahus.se
millcreek skrev:
Oj, omgiven av rostfritt kök, från kyl och frys till fläkt och köksskåp.
En droppe Yes i ljummet vatten- krama ur en mirakeltrasa och torka av. Eftertorka direkt med en torr mirakeltrasa och - voila! Helt rent och inget tjafs...Inga repor inga fläckar. Så enkelt och billigt kan det va ibland.
30 sekunder senare så kommer första fingeravtrycket och - voila! bara att börja om :p

Jag har aldrig provat något specialmedel så jag har inte så mycket att jämföra med men för mig funkar Citek alldeles ypperligt på diskbänken för det rostfria.

När jag sålde lägenheten frågade mäklaren hur jag fått diskbänken så fin :)

:)Inser nu med viss vånda att de ännu inte installerade vitvarorna i rostfritt kommer att kräva en kurs i nanoteknik, det kommer antagligen inte att räcka med den materialläran som jag hade på gymnasiet. Alternativt så får jag väl leva med ett fingeravtyck på kylskåpet. Med tre barn så kanske inte det hjälper med nanoteknik eller diverse ytbehandlingskunskaper utan bara att gilla läget, det är kladdigt nästan jämt.:)

"Just roll with the punches..." :D

Livet går vidare, oavsett hur kylskåpet ser ut!

MVH
Ronnie

Jag som tänkte skaffa rostfritt, tror vi skippar det :p

Ja, rostfritt kylskåp blev det förra gången för mig. Men det gör jag inte om.
Det enda som fungerar riktigt bra i rostfritt tycker jag är diskbänken.

Vi skaffade oxå rostfritt i nya kåken.. Puuh. Jaja, bara att bita ihop när man ser alla fingeravtryck. Men jag måste ändå få säga att det känns som vi talar om två olika saker här. Rengöring av rostfritt är en sak. Yes, diskmedel osv funkar säkert jättebra. Men sedan finns det ju olika trix för att behandla ytorna så att dessa förbannade fingeravtryck inte syns på en gång. Vi fick med några små påsar med trasor i när kåken levererades. Dessa funkade bra men tog naturligtvis slut. I samband med ett besök hos den lokala vitvaruhandlaren efterfrågades detta medel som var sviindyrt. "Få hit flaskan" sa jag och kikade lite snabbt på innehållsförteckningen. Paraffinolja verkade vara en av de viktiga beståndsdelarna. Hmm, hur kommer man över paraffinolja på billigaste och enklaste sätt. Jo, man köper en liter lampolja (=paraffinolja) i sin matbutik. Sagt och gjort. Men det skumma är att när man applicerar detta så får man samma effekt som med de påsarna/trasorna som följde med, men endast i ca 10-15 minuter. Sedan ser det ut som att oljan dunstar. Alltså innehåller flaskan någon form av bindemedel eller liknande. Jag hade funderingar på att testa bilvax... Någon som har provat?

Jag vet, ni tänker säkert att man inte är klok som håller på och labbar pga några sketna hundralappar, men sån är jag (ibland). Kan liksom inte ge mig när jag har fått för mig att lösa något...

Härligt vad en liten sak i livet kan ta plats :D
Jag håller med dig, och läste på lite vad det finns i flaskan jag har framför mig:

Parafinolja - Medicinsk
Oljesyratriglyserid
Parfym

Så med den vetskapen och det du testat med lampoljan så är oljesyratriglyserid det du behöver hitta ;) Det med den medicinska parafinoljan vet jag inte vad det innebär i skillnad.

Lycka till med ditt expriment.

"Medicinsk" kan tolkas som "ren" eller "utan tillsatser".

Vetetusan vad oljesyratriglyserid är för något - vare sig jag eller Google har hört talas om det.

bygga_bo skrev:
"Medicinsk" kan tolkas som "ren" eller "utan tillsatser".

Vetetusan vad oljesyratriglyserid är för något - vare sig jag eller Google har hört talas om det.
Verkar vara någon form av stabiliseringsmedel. Kanske rent av så att oljan inte härsknar?

"Triglyserider inneholder en glyserid-ryggrad som stabiliserer oljemolekylene i sin naturlige form."

Alla dessa rengöringsprodukter för rostfritt är säkert väldigt billiga att blanda ihop, men vilken producent kan motstå frestelsen att kränga en liten flaska för 200-lappen, när frun i huset ska få främmande på besök, och både diskhon och kyl/frys måste blänka i det nya, dyra köket.

Någon föreslog bilvax. Se bara till att inte använda vax med pigment, oftast vitt. ;)
'Hemligheten' med att att förhindra fullt synliga fingeravtryck på rostfritt, är försegling av ytan. Rimligtvis blir eventuella fläckar lätta att torka av om svett/fett inte lägger sig i stålets skåror, utan på ett skikt av vax, olja, folie...
Dessutom hindras, det man har på fingrarna, att direkt reagera med stålet och därmed ge upphov till mörka fläckar.

Själv skulle jag satsa på färglös hårdvax. Vem får jag testa hos? Upp med en hand! ;)

Fortfarande är det: Billigast och enklast att dra på lite vanlig matolja.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.