7 068 läst ·
4 svar
7k läst
4 svar
Infällda spotlights i kök
Även postat i el-forumet, i hopp om svar här också
Vi vill sätta infällda spotlight i täckskiva under väggskåp i kök. Dimmer till trafo är redan inköpt och vi tänker fräsa ur spår för eldragning i den sida av täckskivan som blir dold. De flesta spots vi kikat på kräver luftspalt på ca 15 cm, men jag förstår att det finns de som är lite mindre krävande.
1) Tips på lampa välkomnas (färg vit och gärna riktbara)? Vi vill ha minst 20W / halogen så det finns ljus att räkna med.
2) Vad menas med luftspalt? Ska det vara ett luftat utrymme, ett lådformat utrymme, eller räcker det att fräsa ett lite djupare hål i skåpets stomme? Måste man sätta in en extra hylla ovanför spottarna?
3) Vi tänkte även sätta in infällda spots i en ramp ovanför en bardisk. Samma idé; 20W 12V spots i en bräda på fastsatt på klossar vid takreglarna. Lister på kanterna så det blir inbyggt och balkliknande. Tips på lampa och utformning välkomnas även här.
Tacksam för svar
Vi vill sätta infällda spotlight i täckskiva under väggskåp i kök. Dimmer till trafo är redan inköpt och vi tänker fräsa ur spår för eldragning i den sida av täckskivan som blir dold. De flesta spots vi kikat på kräver luftspalt på ca 15 cm, men jag förstår att det finns de som är lite mindre krävande.
1) Tips på lampa välkomnas (färg vit och gärna riktbara)? Vi vill ha minst 20W / halogen så det finns ljus att räkna med.
2) Vad menas med luftspalt? Ska det vara ett luftat utrymme, ett lådformat utrymme, eller räcker det att fräsa ett lite djupare hål i skåpets stomme? Måste man sätta in en extra hylla ovanför spottarna?
3) Vi tänkte även sätta in infällda spots i en ramp ovanför en bardisk. Samma idé; 20W 12V spots i en bräda på fastsatt på klossar vid takreglarna. Lister på kanterna så det blir inbyggt och balkliknande. Tips på lampa och utformning välkomnas även här.
Tacksam för svar
Titta på hide-a-lite, bra kvalitet och hyggliga priser. Räkna inte med mer än 10W när du ska fräsa in dem i en skiva, om skivan är 25mm så kan du använda 20W. Alternativet är led-belysning och det har h-a-l också men det är en dyrare lösning som heller inte kan dimmas med en traditionell dimmer. Armatur som du fäller in under skåp kan inte riktas, det kräver mycket större utrymme.
Luftspalt är som du säger ett utrymme ovan armaturen, när du kollar på spotar så står det vilken spalt du måste ha.
Sista frågan bör du klara själv med svaren ovan.
Generellt gäller att spotar har en fast trådlängd som kan förkortas men inte förlängas. Det betyder att du kanske måste dela upp spotarna på flera trafo. 2m brukar vara fast längd.
Luftspalt är som du säger ett utrymme ovan armaturen, när du kollar på spotar så står det vilken spalt du måste ha.
Sista frågan bör du klara själv med svaren ovan.
Generellt gäller att spotar har en fast trådlängd som kan förkortas men inte förlängas. Det betyder att du kanske måste dela upp spotarna på flera trafo. 2m brukar vara fast längd.
Spottarna brukar ha en fast längd på 2m. Dessa kan som MC-HiTech skrev förkortas, MEN de kan även förlängas med speciella förlängningskabel.
INGET av dessa är dock att rekommendera, för om inte alla spottar har lika lång sladd, så kommer ljusstyrkan att variera i det olika spottarna. Vet inte hur mycket och OM det är ett problem i praktiken, men det är ju inte så snyggt om de olika spottarna lyser olika starkt med samma inställning på dimmern.
Fler transformatorer brukar vara receptet på att kunna hålla alla spottar med 2 m kabel.
INGET av dessa är dock att rekommendera, för om inte alla spottar har lika lång sladd, så kommer ljusstyrkan att variera i det olika spottarna. Vet inte hur mycket och OM det är ett problem i praktiken, men det är ju inte så snyggt om de olika spottarna lyser olika starkt med samma inställning på dimmern.
Fler transformatorer brukar vara receptet på att kunna hålla alla spottar med 2 m kabel.
Vi har helt infällda spottar under överskåpen. Inköpta på Fredells i Stockholm. Beslagsdesigns "Spot Uranus" inbyggnadsdjupet är 16 +0,5 mm.
Är köpta i paket med dimmer, trafo och spottar. Har satt en täckskiva under överskåpen och den räckte till i tjocklek. Fräste sedan in kablar på ovansidan av täckskivan.
Det är 20 W halogen, dock inte riktbara. Desa är gjorda för att fällas in, således ingen luftspalt. Även dimmern i paketet fälldes in i samma täckskiva.
Fick modda lite så att en dimmer styr 2 trafos då de är på 105 W styck...
Bifogar en bild på resultatet.

Är köpta i paket med dimmer, trafo och spottar. Har satt en täckskiva under överskåpen och den räckte till i tjocklek. Fräste sedan in kablar på ovansidan av täckskivan.
Det är 20 W halogen, dock inte riktbara. Desa är gjorda för att fällas in, således ingen luftspalt. Även dimmern i paketet fälldes in i samma täckskiva.
Fick modda lite så att en dimmer styr 2 trafos då de är på 105 W styck...
Bifogar en bild på resultatet.

Redigerat:
Klicka här för att svara