Håller på med mitt IkeaKök och har också Abstrakt Vitt och måste såga till en täcksida då det inte finns täcksidor som är 92 cm tydligen som skåpen är utan dom är 99 cm.

Blir det verkligen snygga snitt när man sågar i denna typen av folie?
Om någon lyckats med bra snitt får ni gärna tipsa mig om hur ni sågade :)

Tack på förhand!

Vi brukar använda en bra och ny fogsvans, dvs såga för hand från rätsidan.

emil99 skrev:
Håller på med mitt IkeaKök och har också Abstrakt Vitt och måste såga till en täcksida då det inte finns täcksidor som är 92 cm tydligen som skåpen är utan dom är 99 cm.

Blir det verkligen snygga snitt när man sågar i denna typen av folie?
Om någon lyckats med bra snitt får ni gärna tipsa mig om hur ni sågade :)

Tack på förhand!
Kolla inlägg 2 och 8 i denna tråden: http://www.byggahus.se/forum/moebelsnickeri/100443-saga-i-hoegblank-spanskiva.html

Fast det kräver förstås att du har rätt utrustning... men bra blir det!

Tack så mycket för snabba svar, ska maila länkarna till farsan imorgon så får vi se vad han har för utrustning :)

Jag vet att spånskivor ofta görs av gamla stubbar som fräses ner av stora mashiner som tuggar i sig allt inneslutna stenar och rubbet. Kan vara stenflis du hittat i din skiva...

mvh plexi

Spånskivor av stubbar? Gärna en källa till detta. :) Jag har aningens svårt att tro att man tar hand om spånet från en stubbfräs för att göra spånskivor. Speciellt med tanke på den enorma produktion av spån som blir restprodukt vid våra sågverk.

Gick tillbaka till IKEA och fick en ny täcksida utan problem. Denna gång utan gnistor vid sågningen.

joflopp skrev:
Jag har aningens svårt att tro att man tar hand om spånet från en stubbfräs för att göra spånskivor.
Tror snarare att det är uppdragna stubbar som flisas i sin helhet.

Fick du någon ny klinga då?

Orkade inte gnabba om det. Fick ny skiva utan att visa nått kvitto, att sedan även kräva dom på en ny klinga som också inte hade något kvitto kändes då för tillfället lite overkill...

Har sågat samma täcksidor utan problem med cirkelsågen. Bara man vänder täcksidorna åt rätt håll (dvs täcksidan som ska vara utåt nedåt) i och med att det alltid flisar sig på ovansidan med cirkeltsågen (kan minskas med att man samtidigt sågar en playwoodskiva ovan).

Jag har också försökt hyvla med elhyvel men det gick i princip inte alls :cool:

Självklart måste man såga från rätt sida, det säger ju sig självt om man tittar på hur en cirkelsåg fungerar. Att lägga en plywoodskiva och tejpa där sågen ska gå förfinar snittet.

6
Ikeas täcksidor som är målade är i mdf. De som är folierade är gjorda av spånplattor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.