Hej!
Vi ska kakla i köket och efter att ha läst en del på nätet tror vi renoveringsgips blir ett bra underlag. Dock behöver vi lite hjälp med vad vi ska fästa gipset med. Har läst att man kan använda sättlim eller gipsbruk, vad skulle ni rekommendera på detta underlag? Den vänstra delen är slät och fin, medan det på högra sidan är lite mer ojämnt med ett hål som är ca 7 mm djupt som mest.
//Ludde81
Vi ska kakla i köket och efter att ha läst en del på nätet tror vi renoveringsgips blir ett bra underlag. Dock behöver vi lite hjälp med vad vi ska fästa gipset med. Har läst att man kan använda sättlim eller gipsbruk, vad skulle ni rekommendera på detta underlag? Den vänstra delen är slät och fin, medan det på högra sidan är lite mer ojämnt med ett hål som är ca 7 mm djupt som mest.
//Ludde81
Om det ska kaklas tror jag också att en korrekt "pustning" blir bäst, eller åtminstone riktig gips (lite tjockare men billigare och bättre).
Hmm, efter att ha tittat på bilderna så misstänker jag att du inte tänker byta diskbänken. Då rekommenderar jag verkligen att jämna ut med bruk eller liknande så att det inte bygger alls mer än idag yttersta punkten!
Hmm, efter att ha tittat på bilderna så misstänker jag att du inte tänker byta diskbänken. Då rekommenderar jag verkligen att jämna ut med bruk eller liknande så att det inte bygger alls mer än idag yttersta punkten!
Om man nu inte vill använda en gipsskiva (vilket jag inte har någon synpunkt på) så borde det smidigaste, enklaste, billigaste och minst lika bra som alternativen vara att prima ytan och sedan med en bredspackel dra av med vanligt fix. Om ojämnheterna inte är större än 7mm skulle jag säga att det funkar utmärkt och Ludde behöver inte köpa en extra påse med jox som blir stående i garderoben.
Okej, tack för svaren.
Nu är det så att köksmontören har flyttat ut diskbänken en aning för att skåpstommen som vi har behållit var lite skev. Därför är kanten på diskbänken nu 6-8 mm från väggen.... Hur ska vi göra då? Nu skulle det ju passa bra med renoveringsgips som bygger lite, hur får vi annars kaklet att hamna utanför diskbänkskanten? Vilket material är bäst att "bygga" med och hur svårt är det?
Mvh Ludde
Nu är det så att köksmontören har flyttat ut diskbänken en aning för att skåpstommen som vi har behållit var lite skev. Därför är kanten på diskbänken nu 6-8 mm från väggen.... Hur ska vi göra då? Nu skulle det ju passa bra med renoveringsgips som bygger lite, hur får vi annars kaklet att hamna utanför diskbänkskanten? Vilket material är bäst att "bygga" med och hur svårt är det?
Mvh Ludde
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Beijer Bygg har mycket gör-det-själv-tips på hemsidan. Det som är svårast är att sätta sig in i vad som funkar och vad som inte gör det. Du ska exempelvis inte använda vanligt spackel bakom kakel.
Klicka här för att svara

