9 842 läst ·
13 svar
10k läst
13 svar
massiv bänksiva , olja
Vi använder 'Danish Oil' till våra massiva bänkskivor och matibord i valnöt. Det blir superbra. Lägg på flödigt första gången, låt dra in en liten stund, torka bort överflöd (innan det hinner torka), polera med torr trasa.
Underhåll/olja in när ytan känns torr.Vi gör det ca två ggr per år.
Underhåll/olja in när ytan känns torr.Vi gör det ca två ggr per år.
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Vi behandlar våra skivor med olja vilket vi tycker är lämpligast (det finns ju olika skolor). Egentligen mår skivan bäst av att behandlas ofta, ju oftare desto bättre. Den har ju trots att den har en grundinoljning en väldig förmåga att suga i sig mer och mer olja. Samtidigt får man en möjlighet att slipa ner eventuella resta fibrer. Dessvärre, som det ofta är, så oljar vi inte så ofta som vi hade tänkt från början. Nu var det nog fyra månader sedan och det märks att vi har slarvat.
Har haft ekskivor sedan drygt 4 år. Har alltid använt paraffinolja. Brukar olja in med ca. 2 mån. intervaller. Tycker det känns bra att använda en "giftfri" och "ren" olja till köksbänkar där man ju hanterar mat. Men som sagt...det finns många varianter.
Jag har Osmo hårdvaxolja på massiv ek och tycker att den är fantastisk, mycket tålig och lättskött yta, vattenstänk kan ligga länge utan att sugas upp.
Jag hade behandlat med en annan olja (Junkers Rustik) först innan jag bytte till hårdvaxoljan, så det går bra att ändra sig.
Jag hade behandlat med en annan olja (Junkers Rustik) först innan jag bytte till hårdvaxoljan, så det går bra att ändra sig.
Som förste talare skrev kan jag hålla med om att Danish Oil' nog är bästa valet när det gäller valnöt. Vill du ha en yta på skivan som blir nästan som glas så stryk på upp till 7 lager. Alla lagrena stryker du som 8 or utom sista. Det tar du längs ådringen. Torka alltid av mellan strykningarna och låt den suga till sig i upp till 24 timmar mellan varje strykning. Gör du detta blir ytan som glas ovanpå och stryktålig. Lycka till
Medlem
· Västmanlandslän
· 30 inlägg
Skulle använda en hårdvax olja!
tack för alla hittills!
Det verkar vara många " skolor" .
I butiken rekommenderades hårdvaxoljan så vi tänkte vandra vidare till nästa butik för att höra vad de säger.
Paraffin känns lockande av den anledning att den inte luktar och att den är giftfri ( är ju tillsatsskämd )
Osmo hårdvaxolja eller Danish Oil ? Nu måste vi bestämma ...
Det verkar vara många " skolor" .
I butiken rekommenderades hårdvaxoljan så vi tänkte vandra vidare till nästa butik för att höra vad de säger.
Paraffin känns lockande av den anledning att den inte luktar och att den är giftfri ( är ju tillsatsskämd )
Osmo hårdvaxolja eller Danish Oil ? Nu måste vi bestämma ...
Jag har osmo´s hårdvaxolja på mina ekskivor och vill bara säga att den är helt suverän !
Hejsan,
Jag rekommenderar Osmo hårdvax. har använt den själv till min träskiva i badrummet som är av Amerikansk valnöt.
Eftersom det är i badrum där det ju ofta blir vattenstänk så bör du göra följande:
Grunda med Osmo hårdvaxeoljegrund 3040 (transparent)
Kör sedan med Osmo hårdvaxolja 3062 (matt transparent)
När man använder Osmo för golv så brukar man bara använda hårdvaxoljan direkt. Den finns i lite olika varianter (matt, sidenmatt etc)
Följ instruktionerna på burkarna så blir det kanon.
Grundoljan innehåller skydd mot röta och svampangrepp. Starkt vattenavisande. Det står på burken för grundoljan att den är godkänd för att användas på barnleksaker av trä så den borde vara rätt ofarlig när den torkat. Luktar inte mycket under torktiden heller. Lukt av olja.(kör man helt golv luktar det givetvis mer men det försvinner ganska snabbt när det torkar) Lite planering krävs då torktiden är ganska lång och det ofta behövs fler lager för att det skall bli riktigt bra.
Själv använder jag Osmo hårdvaxolja för en massa olika saker: badrum, trappan, köksbänken och trägolv. Gillar att man får styrkan som när man lackar men utseendet som vid oljat.
Yepp helt klart nöjd!
PS. Skall det se ut som glas kan du ju lika bra lacka eller? ;-)
Jag rekommenderar Osmo hårdvax. har använt den själv till min träskiva i badrummet som är av Amerikansk valnöt.
Eftersom det är i badrum där det ju ofta blir vattenstänk så bör du göra följande:
Grunda med Osmo hårdvaxeoljegrund 3040 (transparent)
Kör sedan med Osmo hårdvaxolja 3062 (matt transparent)
När man använder Osmo för golv så brukar man bara använda hårdvaxoljan direkt. Den finns i lite olika varianter (matt, sidenmatt etc)
Följ instruktionerna på burkarna så blir det kanon.
Grundoljan innehåller skydd mot röta och svampangrepp. Starkt vattenavisande. Det står på burken för grundoljan att den är godkänd för att användas på barnleksaker av trä så den borde vara rätt ofarlig när den torkat. Luktar inte mycket under torktiden heller. Lukt av olja.(kör man helt golv luktar det givetvis mer men det försvinner ganska snabbt när det torkar) Lite planering krävs då torktiden är ganska lång och det ofta behövs fler lager för att det skall bli riktigt bra.
Själv använder jag Osmo hårdvaxolja för en massa olika saker: badrum, trappan, köksbänken och trägolv. Gillar att man får styrkan som när man lackar men utseendet som vid oljat.
Yepp helt klart nöjd!
PS. Skall det se ut som glas kan du ju lika bra lacka eller? ;-)
Redigerat:
Jag kör också Osmo hårdvax på alla ytor (ek) i hallen, vardagsrum och kök (på bord och köksbänk), och jag är supernöjd. Det är svårt att misslyckas med den oljan...
Klicka här för att svara