Y
Finns det rekomendationer om hur stort kyl och frys man bör ha till en normalfamilj?

Jag är ensam, ska renovera köket, men vill anpassa för normalfamilj. Antar att det är två vuxna och två barn.

Då funderar jag såhär:
Alternativ 1)
cfm2550e_nm.jpg
Reservera 2st 60cm platser, men köra ett kyl/frys kombiskåp samt ha en vanlig garderob på andra rutan.

Alternativ 2)
01_medium.jpg
Men för få snyggare i köket och kunna ställa skåpet på ett svårmöblerat ställe och få en öppnare yta i övrigt:
Ett Side-by-side där frys-skåpet är smalare än kylet (30cm smalare än två vanliga fristående). Sen om man har större frysbehov så kan man ha en frysbox i garaget.

Fråga 1) Någon som har negativ erfarenhet av side-by-side skåp? (storlek,ljud,ström,kvalite)
Fråga 2) Borde inte ett side-by-side skåp räcka åt en normalfamilj?
Fråga 3) Kommer side-by-side skåpen dö ut, är det en modegrej? och att hålla sig till 60skåpen är säkrast för slippa bygga om allt sen.
Fråga 4) De där side-by-side skåpen verkar vara så energi-slukande, finns det snåla eller är det isf två 60 skåp som gäller för vinna den tävlningen?

Redigerat:
Jag har inte direkt några svar på dina frågor, men vi hade väl lite tankar åt ditt håll när vi gjorde om vårt kök. Vi har inte några barn, men ville ändå ha något större. Var lite inne på Sidebyside - men vi tänkte som så att standardbredden på vitvaror har varit 60 cm väldligt länge så vi tror att det fortsätter så. Vi skulle bygga in vår kyl och frys och då kom vi fram till att det var bättre med två, en kyl och en frys för då kunde man vara säker på att det går enkelt att byta ut i en framtid också.
Dessutom tyckte vi att side-by-side med ismaskin i (som du har på bilden), där tog ismaskinen alldeles för mycket plats från frysen - som redan var ganska liten.
Inga svar, men i alla fall...

N
Att tänka på är att de flesta sidebyside är djupare än normalt också samt att det inte bara är frysdelen som är mindre.
Även kyldelen rymmer oftast mindre än en standardkyl.
Jag har hört många som är negativa till det här med ismaskin och vatten eftersom det smakar skunk om man inte använder det tillräckligt regelbundet.

Jag hade helt klart byggt om ett 60cm brett högskåp och fällt in sidan om den kombinerade kyl/frysen så att man lätt kan ta bort det en dag och ersätta med en kyl/frys till.

En annan sak som vissa diskmaskinsmotståndare gärna missar också är att placera en 60cm bred stomme med lucka eller lådor sidan om vaskskåpet så att en eventuell ny ägare med lätthet kan dra ut och ersätta detta med en diskmaskin.

Cred till dig som tänker i ett extra steg... :)

Mvh

Köksmontören

Vi har side-by-side och det har jag ångrat länge. Får ju knappt plats med nåt i den! Smala, trånga hyllor och lådor och har dessutom frysen ismaskin blir det ännu sämre med plats. Skulle mer än gärna byta mot vanlig kyl och frys.

N
Skönt att någon täcker upp för mitt påstående.
Som sagt har jag hört många med liknande åsikter som är såå trötta på dem.

Mvh

Köksmontören

Y
Okej, då är side-byside uteslutet...

Fast vad säger ni istället för inbyggnads varrianten då, så det blir som utdragbara lådor? Känns inte direkt som något som rymmer allt för mycket dock.

Lite skeptisk till detta med 2st 60 skåp, jag har reserverad plats för det men tusn vad instängt matbords platsen blir då... *funderar på alternativ*

Om jag var du skulle jag göra köket så som jag vill ha det såvida det inte ligger försäljning nära i framtiden. Så gör vi nu även om det innebär en matplats för bara två personer och inte till en eventuell familj som kan tänkas köpa huset i framtiden.

Y
Man kan ju ändå försöka tänka té lite :)

Naturligtvis. Men om plats för kyl och frys skulle inkräkta på din matplats så kan du väl låta bli att göra någon speciell plats för ett "torn". Bara se till att det finns golvyta. Golvyta som du istället kan ha till matplats.

N
Yrrol skrev:
Okej, då är side-byside uteslutet...

Fast vad säger ni istället för inbyggnads varrianten då, så det blir som utdragbara lådor? Känns inte direkt som något som rymmer allt för mycket dock.

Lite skeptisk till detta med 2st 60 skåp, jag har reserverad plats för det men tusn vad instängt matbords platsen blir då... *funderar på alternativ*
Det är ju alltid svårt när man inte ser rummet framför sig, men som det låter på dig nu så ska kyl och frys alternativt det där skåpet stå som avslutning mot en matplats och då är det ju bara att låta bli och sätta dit något ftersom det med lätthet går att ställa dit en extra enhet senare.

Mvh

Köksmontören

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.