13 842 läst ·
25 svar
14k läst
25 svar
VIlka köksmärken har 16mm stommar?
Virri
Du har kvar dina 16mm stommar.
Du kompletterar med stommar som är 18mm.
Du köper luckor från samma lucktillverkare.
Du hänger upp luckorna och justerar luckan så att den hänger snyggt och rätt.
För både 16mm stommen och 18mm stommen finns det tillräckligt med justeringsmån.
Däremot ska du se upp med inredning, då det skiljer på 4 mm på innermåttet, speciellt om du har trådkorgar.
Du har kvar dina 16mm stommar.
Du kompletterar med stommar som är 18mm.
Du köper luckor från samma lucktillverkare.
Du hänger upp luckorna och justerar luckan så att den hänger snyggt och rätt.
För både 16mm stommen och 18mm stommen finns det tillräckligt med justeringsmån.
Däremot ska du se upp med inredning, då det skiljer på 4 mm på innermåttet, speciellt om du har trådkorgar.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Helt korrekt. Inredningen passar i de flesta fall både 16 och 18 mm. Går du från 18 till 16 kan du få shimsa med brickor för lådskenorna och hyllkorgarna. Det gjorde jag då jag satte IEKA-inredning i HTH-stommar.Hejduk..tig skrev:Virri
Du har kvar dina 16mm stommar.
Du kompletterar med stommar som är 18mm.
Du köper luckor från samma lucktillverkare.
Du hänger upp luckorna och justerar luckan så att den hänger snyggt och rätt.
För både 16mm stommen och 18mm stommen finns det tillräckligt med justeringsmån.
Däremot ska du se upp med inredning, då det skiljer på 4 mm på innermåttet, speciellt om du har trådkorgar.
Du får vara beredd på att fixa, trixa och justera lite osv men inget som inte kan göras med enkla handverktyg och kanske en cirkelsåg med skena för att ev smala av hyllplan.
Sammanfattninsvis, hittar du luckor/dörrar med rätt bredd/höjd så funkar det utmärkt och gångjärnens justeringsmån räcker gott.
N
nyttanvändarnamn_111
Bannad
· Skåne
· 82 inlägg
nyttanvändarnamn_111
Bannad
- Skåne
- 82 inlägg
Bl.a........
HTH, Smedstorp kök, Marbodal, Ballingslöv och Myresjökök har 16mm.
OCH.......
Ikeas stommar är inte av bättre kvalité för att de har 18mm spånskiva.
Det handlar om hur tät spånskivan är och inte tjockleken !
Många har fått för sig att 16mm är sämre kvalité p.g.a tjockleken men så är inte fallet alltså.
Mvh
Köksmontören
HTH, Smedstorp kök, Marbodal, Ballingslöv och Myresjökök har 16mm.
OCH.......
Ikeas stommar är inte av bättre kvalité för att de har 18mm spånskiva.
Det handlar om hur tät spånskivan är och inte tjockleken !
Många har fått för sig att 16mm är sämre kvalité p.g.a tjockleken men så är inte fallet alltså.
Mvh
Köksmontören
Nja, riktigt så enkelt är det inte att bedöma kvalietet på en spånskiva.. att säga att tätheten är lika med kvalitet är samma sak som att säga att tjockleken är lika med kvalitet. Men det spelar ingen roll eftersom kraven på en köksstomme finns specificerade och alla kökstillverkare lever upp till dessa krav.Köksmontören skrev:
Skulle dock inte förvåna mig om IKEA har högre krav då deras produkter skall säljas på så många marknader och det kan finnas landspecifika krav som måste uppnås utöver SIS/ISO/TUV whatever dom internationella kraven ligger under.
N
nyttanvändarnamn_111
Bannad
· Skåne
· 82 inlägg
nyttanvändarnamn_111
Bannad
- Skåne
- 82 inlägg
Håller inte alls med dig och har du belägg för att din teori är den rätta så får du mer än gärna komma med något som visar på detta.Nimajneb skrev:Nja, riktigt så enkelt är det inte att bedöma kvalietet på en spånskiva.. att säga att tätheten är lika med kvalitet är samma sak som att säga att tjockleken är lika med kvalitet. Men det spelar ingen roll eftersom kraven på en köksstomme finns specificerade och alla kökstillverkare lever upp till dessa krav.
Skulle dock inte förvåna mig om IKEA har högre krav då deras produkter skall säljas på så många marknader och det kan finnas landspecifika krav som måste uppnås utöver SIS/ISO/TUV whatever dom internationella kraven ligger under.
Tills dess håller jag fast vid att tätheten, eller densiteten i skivan är det som betyder någonting när man pratar om kvalité...och INTE tjockleken.
Ikea har en egen teknik till att tillverka sina spånskivor som de använder i sina skåpstommar vilken gör att kvalitén är sämre än många 16mm trots att den är tjockare.
De tillverkar nämligen sina skivor så att skivorna är tätare där beslag och annat ska fästas och i övrigt är det sämre täthet i skivmaterialet bara för att de ska få ner vikten på sina paket.
Läs gärna mer på... http://www.nyteknik.se/nyheter/verkstad/verkstadsartiklar/article52035.ece
Mvh
Köksmontören
PS:
Jag har skruvat så många skruvar i skåpstommar så jag vet att det skiljer från skåp till skåp och jag vet att i Ikeas tjockare stommar försvinner skruven betydligt lättare in i skivan än i många andras än om deras är tjockare.
Detta har att göra med att motståndet är kraftigare i en skiva med högre täthet och då drar automatiskt skruven in bättre utan samma risk att fortsätta genom stommen som det lätt gör i en Ikeastomme.
Inget negativt om Ikea i sig, men man får ofta vad man betalar för faktiskt.
En spånskivas kvalitet bygger på som jag skrev en massa olika parametrar, några av dom är tjocklek, densitet, chipsstorlek, bindemedel, presstryck, presstemperatur, andel virgin material, träslag i spånet, formaldehydandel etc...
Bästa "kvaliteten" ger således en skiva men minimala spån i virgin material producerat med maximalt tryck och ca 30mm tjock och med ett formaldehydhaltigt bindemedel.
Jag kallar inte detta för kvalitet
Bästa "kvaliteten" ger således en skiva men minimala spån i virgin material producerat med maximalt tryck och ca 30mm tjock och med ett formaldehydhaltigt bindemedel.
Jag kallar inte detta för kvalitet
N
nyttanvändarnamn_111
Bannad
· Skåne
· 82 inlägg
nyttanvändarnamn_111
Bannad
- Skåne
- 82 inlägg
Självklart bygger det på en mängd olika parametrar men det skrev du inte !
Du skrev att tätheten/densiteten och tjockleken styrde kvalitén likvärdigt vilket är felaktigt eftersom densiteten är avgörande för hur hållfast materialet är och det är väl dock det som kallas kvalité i slutänden.
Sen är det självklart att en så tjock skiva som 30mm blir hållfastare än en 16-18mm tjock, men nu var det inte detta som diskuterades så det blir lite sakligare att hålla sig till det som det handlar om.
Har du aktier i Ikeas fabrik...
Mvh
Köksmontören
Du skrev att tätheten/densiteten och tjockleken styrde kvalitén likvärdigt vilket är felaktigt eftersom densiteten är avgörande för hur hållfast materialet är och det är väl dock det som kallas kvalité i slutänden.
Sen är det självklart att en så tjock skiva som 30mm blir hållfastare än en 16-18mm tjock, men nu var det inte detta som diskuterades så det blir lite sakligare att hålla sig till det som det handlar om.
Har du aktier i Ikeas fabrik...
Mvh
Köksmontören
nja, det jag skrev var att det är lika fel att bedöma en spånskivas kvalitet enbart med tjocklek eller enbart med desnsitet. Båda är lika fel och dessa egenskaper kompletterar varandra för att totalt sett bygga upp en bra spånskiva.Köksmontören skrev:
N
nyttanvändarnamn_111
Bannad
· Skåne
· 82 inlägg
nyttanvändarnamn_111
Bannad
- Skåne
- 82 inlägg
Naturligtvis, men i slutänden är det ju ett materials densitet som påverkar hållfastheten i materialet och i detta fall anser ju jag att hållfasthet är detsamma som kvalité...Nimajneb skrev:
Mvh
Köksmontören
Det kan du kanske tycka men sanningen är att densiteten är bra om den är hör vid inredningsinfästningar MEN då måste det vara i kombination med rätt lim, spånstorlek och fiberriktning.nyttanvändarnamn_111 skrev:
Hög densitet hjälper tex inte mot nedböjninger typ Hyllplan o topp/bottenplatta.
Så åter igen NEJ, densiteteten är bara en av många kvalitetesparametrar och kan därmed inte sättas som ett mätetal på kvalitet.
Hoppas verkligen inte att Svensson går på sådan propaganda när nordkinesiska spånplatteverk börjar leverera spånplatta till europa 2011-12 med sk Kvalitetsstämpel "hög densitet".
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden