Vi har ett kök från 89- (Marbodal) och stommarna är 16 mm. Vi funderar på att antingen köpa helt nytt från Ikea (som har 18 mm stommar och deras Applåd-luckor) eller behålla våra överskåp, riva ut alla underskåp och komplettera överskåp där det behövs och köpa nya luckor .

Vilket blir billigast tror ni?

Vet någon oxå på ett ungefär vad köksfirmor som måttanspassar stommar och luckor tar för skåpsluckor?

Är just nu bara i lite funderar stadiet och ska snart ut och kolla lite olika kök från olika firmor för att kolla priser.
 
Thomas59
Kanske inte direkt svar på din fråga men IKEA-luckor och huvuddelen av inredningen passar fint på de flesta standardkök oavsett 16/18mm stomme. Ytterbredden på stommarna är ju samma även om stomtjockleken skiljer.

Jag renoverade senast ett HTH-kök med 16 mm stomme med nya IKEAluckor och inredning. Funkade hur bra som helst.

Problemet uppkommer ju om IKEA inte har luckor som passar på bredden (tex fanns två 30cm breda HTH-underskåp och en lucka över micron, men då fick snickarfirman rycka in och kapa en IKEAdörr och limma på ny kantlist.

Den renoveringen blev ju betydligt billigare än att köpa alla eller delar av stommarna nya + att det sparades på rätt mycket arbetstid.
 
Tack för svar.

Men jag måste fråga, fick du borra om hålen där hörrhängena ska placeras. Hare för mig att jag läst att man får göra det pga av att IKEA har 18 mm stommar.
 
Thomas59
Virri skrev:
Tack för svar.

Men jag måste fråga, fick du borra om hålen där hörrhängena ska placeras. Hare för mig att jag läst att man får göra det pga av att IKEA har 18 mm stommar.
Gångjärnen är justerbara så det är inget problem. Möjligen kan du få borra nya hål i stommen om hålraden inte passar exakt men jag vill minnas att jag inte behövde göra detta. Det är dock ganska enkelt. Du gör en borrmall med korrekt hålradsplacering. Gångjärnen fästs alltid på samma avstånd från botten/topp i skåpen oavsett om det är underskåp, överskåp eller högskåp.

Jag vill minnas att jag fick sätta två distansbrickor på 1mm, på var sida, mellan stomme och glidskena till utdragslådorna. Inget man ser efter monteringen och gick lätt att göra.
 
Är det ingen som använt köksstommar på 16 mm?
 
Virri skrev:
Är det ingen som använt köksstommar på 16 mm?
tydligen har du själv gjort detta
...

förstår nog inte frågeställningen och/eller problemet... Är du orolig för att inredningar skall vara för smala eller??:confused::confused::confused:
 
Ja, vi har marbodal men väljer vi att komplettera istället för att köpa helt nytt IKEA kök beöver vi 16 mm stommar.
Vi har bla 70 cm breda skåp men det finns inte längre hos Marbodal.

Kanske kan vi hitta ett annat märke för att kunna komplettera våra stommar. Därför frågar jag.
 
men 16mm o 70cm har välinget med varandra att göra.
Men varför behålla stommen om den inte passar, en Faktum stomme på ikea kostar inte många hundralappar, det är ju i princip det billigaste i hela köket. Dörrar, inredning, lådor, bänkskivor, vitvaror är det som kostar.
 
Thomas59
Virri skrev:
Ja, vi har marbodal men väljer vi att komplettera istället för att köpa helt nytt IKEA kök beöver vi 16 mm stommar.
Vi har bla 70 cm breda skåp men det finns inte längre hos Marbodal.

Kanske kan vi hitta ett annat märke för att kunna komplettera våra stommar. Därför frågar jag.
Det är inte helt lätt att följa dina tankebanor:confused:

Hur som helst så går det alldeles utmärkt att blanda 16mm stommar med 18mm stommar eller vilken annan stomtjocklek som helst.
 
Thomas 59: Men man måste väl ha samma tjocklek på stommar för att luckor ska passa utan att behöva modifiera. Te x så funkar IKEA luckor inte på Marbodalstommar om man inte modifierar och borrar nya hål i stommarna.

Nimajneb: för att de flesta stommarna vi har är måtten vi behöver. Så då skulle vi bara behöva köpa till några få stommar och sedan luckor som passar 16 mm stomme. Hänger du med?

Tror nämligen att det blir ännu billigare att försöka hitta kompletterande stommar vi behöver. Sen kan vi beställa luckor någonstans så att det passar våra stommar.
Det blir kanske billigare så här än att köpa helt nytt, även om det är från IKEA?

Men detta vet vi ännu inte då vi måste räkna på det. Därför behöver vi veta vilka köksmärken som har 16 mm stommar så att vi lite enklare kan kalkylera vad det skulle kosta att komplettera med stommar kostar.
 
Fattar fortfarande inte varför 16mm är så viktigt, yttermåtten är ju alltid 30,40,50,60,80 osv.
Infästningen för gångjärnen har ju inget med tjockleken på spånplattan o göra.
I vilket fall som helst är en ny faktum billigare än en moddad stomme o dörr.
 
Dörrarna hamnar väl inte som de ska och man måste modifiera när man hänger upp lucka. Är det inte så.? Det är ju ingen hit att blanda 18 mm stommar med 16 mm stommar.
Det pratas te x ofta på forumet att te x Marbodal luckor ínte passar Ikea stommar och vise versa pga av stomm tjockleken. Gäller andra köksmärken oxå. Annars hade man väl kunna blanda hej vilt (om man nu inte är beredd att modifiera).

Om stommar och luckor från olika företag inte betyder något varför får folk ofta till svar att nej. Dessa och dessa luckor passar ej den och den stommen.

Allvarligt så mycket om bakfoten kan jag väl inte fått detta med stommar och luckor då jag läst om det på forumet??
 
Det som kan skilja är höjden på skåpen, bredden är densamma.
Vidare kan borrbilden för gångjärnsfästena skilja så att man måste borra egna.
kompenseringen för 16 vs 18 mm stomme gör man enkelt med justerskruvarna på gångjärnen
 
Thomas59
Virri skrev:
Dörrarna hamnar väl inte som de ska och man måste modifiera när man hänger upp lucka. Är det inte så.? Det är ju ingen hit att blanda 18 mm stommar med 16 mm stommar.

För vilken gång i ordningen vet jag inte men det SPELAR INGEN ROLL om stommarna är 16 eller 18 mm så länge yttermåtten BREDD och HÖJD stämmer

Det pratas te x ofta på forumet att te x Marbodal luckor ínte passar Ikea stommar och vise versa pga av stomm tjockleken. Gäller andra köksmärken oxå. Annars hade man väl kunna blanda hej vilt (om man nu inte är beredd att modifiera).

Man kan blanda hej vilt om bredd och höjd stämmer

Om stommar och luckor från olika företag inte betyder något varför får folk ofta till svar att nej. Dessa och dessa luckor passar ej den och den stommen.

OKUNNIGHET alt MISSUPPFATTNING. Bredden är som standard jämna 10-tal (20 - 30 - 40 osv). Höjden måste ju också stämma men det gör den oftast. DET ÄR JU BARA ATT MÄTA YTTERMÅTT.

Allvarligt så mycket om bakfoten kan jag väl inte fått detta med stommar och luckor då jag läst om det på forumet??

JO!
Se ovan!
 
hehe tycker nog ts gör själ för sitt nick:p:p:p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.