I det IKEA kök jag planerar vill jag ha en "köks-halvö" stående längs en vägg.
Bänkskåpen skall bestå av två 60cm skåp och utanför dessa ett 30cm skåp vid varje sida (total längd 120cm).
Fronterna på de två 30cm skåpen vill jag ha vinklade cirka 45grader för att få "avrundade" hörnor på "kökshalvön".
Ikea har inte skåp med vinklad front.
Är det någon som har försökt göra något liknande genom att modifiera bänkskåpen?

Hej!
Jag har erfarenhet att bygga 45-graders fronter. Fast i mitt fall var det ett innerhörn till ett 90x90cm hörnskåp som jag ville sätta en rak luckfront på istället för en vikbar lucka.
Se bild.

Först var det lite problem att få tag på 45-graders gångjärn då jag bland annat hade kollat med flera olika byggvaruhus till jag helt enkelt frågade på IKEAs reklamationsavdelning om jag kunde få köpa två gångjärn av samma typ som används till hörnöverskåpen. :)

Tänk bara på att luckorna kommer att ha mått på ca 42-43 cm vilket inte är standard. Så du behöver antagligen kapa ner en standard 60-lucka och borra in nya hål för gångjärnet om du vill ha den kapade sidan in mot gångjärnet (rekommenderas).

N
Allt är ju möjligt, men det gäller ju att tänka på och välja en lucka som du kan kapa ner och fixa ny kant på utan att det blir fult och det kanske inte är det enklaste.

Mvh

Köksmontören

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.