1 222 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Ballofix
Hej
En fråga från en novis. Ska riva köket inom kort och har ballofix enbart på kallvattnet. Vi bor i eget hus. Är det då bara att stänga av pannan och tömma varmvattenröret och hoppas på att ingen i familjen vill duscha innan jag får på en ballofix även där? Någon annan ventil mellan pannan och balandaren kan jag inte hitta.
Hur hade ni gjort?
/Anders
En fråga från en novis. Ska riva köket inom kort och har ballofix enbart på kallvattnet. Vi bor i eget hus. Är det då bara att stänga av pannan och tömma varmvattenröret och hoppas på att ingen i familjen vill duscha innan jag får på en ballofix även där? Någon annan ventil mellan pannan och balandaren kan jag inte hitta.
Hur hade ni gjort?
/Anders
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Under förutsättning att VVB sitter lägre än ditt kök (aktuellt tappställe) så räcker det nog med att stänga av kallvattnet för att systemets tryck ska bli noll när du släpper ut vattnet. Då borde det gå att få dit en ballofix som cheetah1 skriver. Om VVB däremot sitter högre finns det risk för självtryck och ett visst självflöde ut ändå. Det kan bli ett problem (lite beroende på hur systemet lyckats med att "tjuva luft" för att ersätta volymen vatten som rinner ut.
Klicka här för att svara