Kök
hempularen: Vi har 30cm överhäng funkar bra. Skivan i samma nivå.
Hemmakatten: Vi har helintegrerade kylar och frysar från AEG med snickerilucka. Vi har 2 stycken frysar (90 cm höga) och 2 stycken kylar (90cm höga). Kylarna är placerade ovanför frysarna. Skåpen går ända upp till taket med passbit. Vi har väl haft detta nu i drygt två år. Det låter som en likadan lösning som ni har. Skillnaden är att vi inte har några överskåp ovanför kylarna utan det är
Ptja76: Hej! Jag undrar om det är någon som har erfarenheter av ATAG köksprodukter? Kände inte till märket innan gårdagen. Skall köpa vitavror till ett helt kök. www.atag.se
malinahlen: Vi valde mellan dessa två köksleverantörer också men fastnade till slut för Kitchn istället. massiv ek och väldigt bra kvalitet, känns det som iallafall efter 1 års bruk. Priset var helt oslagbart jämfört med de andra. Finns inte butiker på så många ställen i landet tyvärr. Bifogar en bild på köket när det var i halvfärdigt skick.
malinahlen: Vi tog bort elementet, och satte in golvvärme istället. Sen satte vi vanliga 60 cm djupa bänkskåp på 10 cm djupa reglar (både på vägg och golv). Med litet "fack" framför fönstret, eftersom det är lägre än bänkskivan. Vi har inte hunnit än, men ska lägga dit en glasskiva som dammskydd. Och lägga en liten ljuslist eller liknande i fönstret, som en cool effekt. Har satt dit en 70
malinahlen: Jag valde (en häll förvisso, men det är av underordnad betydelse) en häll med flexibla kokzoner. Alltså med automatisk kastrullavkänning. Vill man ställa stekpannan till höger längst in kan man göra det, eller längst fram. Man är inte styrd till en position som någon anna bestämt. Det tycker jag är jättebra. Och skulle jag rekommendera en annan kanonfunktion, viktigare än
malinahlen: Vi har en Electrolux inbyggnadsugn, ca 2 meter från spishällen och därmed fläkten. Valde E-lux med pyrolysrengäring, och på den modellen ingick även en osfilter-funktion. Har dock inte kopplat in den funktionen än. Enligt bruksanvisningen drar ugnen mer energi då, och under det år som vi har använt ugnen har jag aldrig besvärats av os. Klart att det doftar gott om maten, när den
tommygunxs: ok, tackar. Jag har också funderat på om det går att lägga fix och jämna med o låta det stelna och sedan lägga ny fix på denna och kakla. Detta verkar allts gå:) Utan överdrift kan jag säga att det vore jäkligt gött o bli klar med köket då vi bor i samma lägenhet som vi renoverar, ni vet,byggdam ÖVERALLT!
AstaS: Vi har utanpåliggande sockel i vårt kök. Jag har inte upplevt några problem med det. Jag har frågat maken och han säger sig inte heller ha några problem med det. Sedan måste jag ju tillägga att det som vi använder som mesta arbetsytan har inte någon sockel alls eftersom det är ett bord med granitskiva så jag har inte någon utanpåliggande sockel där jag är mest.Det var inte någon
nela: Bottenventilerna kann man byta ut. Men byt ut hela paketet, det som sitter direkt under vasken och tätningar samt "silen" som trycks in. Tyvärr har alla leverantörer för vana att byta leverantör till just korgventilerna (bottenventilerna) rätt ofta. Därför passar aldrig någon korg/sil man få ett år senare till den man har hemma. Disklådorstillverkare köper i sin tur in
Paul-Staffanstorp: [citat] Har ingen erfarenhet alls av detta tyvärr... men jag kan nog hålla med dig. Jag har också väldigt svårt att se det bli snyggt.
TMC: Hej, Vet du om den finns i Höganäs kollektion idag, du har ingen bild? Vi har kikat på Biselado look-a-like som vi hittade i svag vanilj, skitsnygg! Mvh TMC
dominiquehs: hej allt händigt folk. jo det är så att jag bor relativt litet och ska lägga in en bänkdiskmaskin men min väldigt (normalstor) diskbänk är för stor. jag fick en tanke och jag hoppas ni kan hjälpa mig med det. jag vill ta den större diskhon och lägga in en liten i den så att jag skapar mer yta. resultatet skulle vara två stycken små diskho:ar med kran i mitten istället för en stor
hen_rik79: Ett billigt sätt om du har släta luckor är att lacka om dem. I en bekants kök lackade de om slitna luckor till vita och kompletterade med riktigt fina handtag från myresjökök. Utan dessa handtag hade det sett lite tråkigt ut. Tror det var dessa handtag http://www.myresjokok.se/th144.aspx Lycka till! /henrik
steffe_F: Ikeas billigaste skiva som du kan använda båda sidorna på. I detta fall använder vi den sida som ser ut som sten. Vi tänkte gjuta en betong skiva men kom fram till att det är mycket meck med att sköta och ingen har någon riktig kontroll på hur och vad man använder för lack eller olja till den. Så det fick bli en skiva som ser ut som betong helt enkelt.
JPL: [citat] Bästa svaret någonsin i det här forumet!!! Precis samma frågor jag ställer på mina kundmöten. Nu börjar vi komma någon vart i kampen för bättre kommunikation mellan hantverkare och privatkunder.
Duedate: Någon som har erfarenheter av Ikeas kombination av micro + fläkt (Snabb MF2) och som kan ge sina synpunkter? Produktlänk: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60115852
Emma & Fredrik: Har upptäckt att jag får mögel på mitt gamla porslin, Grön blåa mögelsporer som ligger som damm på porsline och åxå tränger in i porslinet eftersom det är gammalt och krackelerat. Blir blå gråa fläckar och det ser väldigt otrevligt ut. Det drabbar bara mitt ärvda porslin och i flera olika skåp. Vad är det för fel på porsline/miljön/skåpen. Det har kommit efter det att vi
Tessok: [citat] Jo, det är sant. En av anledningarna att jag köpte elektronik från Kina var att priset var en bråkdel mot exakt samma vara i Sverige.
millansnickrar: Hejsan! Undrar en sak.. Läser på olika ställen att akrylstenen är så dyr. Försökte google lite men kunde inte hitta något pris, eller prislista så då undrar jag; HUR dyrt är det? :confused:Vad är svindyrt? Är det någon som har en bänkskiva i akrylsten eller har tittat på en sådan som kan dela med sig av den informationen? / C
Tessok: Att det skulle utgöra en brandfara tror jag knappast men kylen har nog svårare att bli av med värmen som alstras i elementet baktill. Dra fram kylen och försök lokalisera var ljudet uppstår. Är det kompressorn som låter är det kanske ett ljud som tysnar efter ett tag innan den har kört in sig och mjuknat upp lite. Tycker nog att du skall ta kontakt med säljaren och påpeka ljudet och
pappskallen: inget att vara ledsen för, tvärt om, bra att någon (för en gång skull) använder sökfunktionen innan man startar en ny tråd. mitt tips är att kolla med ditt lokala snickeri, behöver inte bli särskilt dyrt.
RickyBruch: Jag renoverade mitt kök och var helt inne på att ha glasskiva istället för kakel, så jag smackade upp väggfixartapet över gipsskivorna för att få ett helt jämnt underlag innan tapeten skulle upp. Nu har vi ändrat oss och ska sätta kakel, kommer det påverka att jag har väggfixaren som underlag istället för gipsets pappunderlag? Tycker inte att det borde spela roll, men bäst att
nela: Det finns ju lite alternativ vad det gäller rostfritt och måttanpassad (skickade lite mer detaljerad information som meddelande till dig). Men det är inte så vanligt att rostfria mäter på plats. men visst , det går. Det är bara att man ska beakta leveranstiden därtefter. Om allting måttades tar det minst 3 -4 veckor till tills diskbänken är framme.
Anonymiserad 23608: Det beror på hur hon ska monteras; Nedfälld - Sticksåg/Sänksåg. Underlimmad - Handöverfräs med kopierring och en mall av MDF.
Farzan: Ja, det ska de, så att inte undersidan ska suga fukt och få skivan att slå sig. Det stod det i a f i instruktionen som medföljde min ekbänkskiva (från Bauhaus).
Farzan: Tja, jag lade mig ju aldrig i den där andra tråden, så: Det finns rätt mycket i en köksmontering som snart sagt vem som helst kan klara oavsett utrustning: Montera ihop stommar, sätta in skåpinredingar (hyllor, lådutdrag etc), montera och injustera luckor och lådfronter, montera knoppar och handtag. Kan vara bra att ha en skruvdragare men för ovanstående duger det med vilket kinaskräp
Returia: Ser fram emot en bild! Behöver all verklig information jag kan få. I tidningarna får man ju inte reda på hur folk har gjort med sina bänkskivor.
Pysslarn: Hej Har haft Bauknecht tvättmaskin och kondenstorktumlare i sex år nu de bara tickar och går. För egen del utifrån mina erfarenheter skulle jag definitivt kunna tänka mig att köpa Bauknechtprodukter till köket också. Lycka till med valet! /Ronnie