Kök
gaia: [citat] Vad uplever du som prisvärt? Ska jag betala det priset för ett simpel ho så ska den kunna sortera , diska, torka och ställa på hyllan allt jag slänger i den :). Fantastisk att man kan sälja så enkel funktion och material för så höga priser. Marknaden har upptäckt att folk kan lägga 40-60000 på en stenskiva så går det väl att sälja ett diskho för priser i sama nivå :).
pinebar: Jag har byggt två kök med IKEA-stommar och andra vitvaror. Det har inte varit några problem.
tjaboo: [citat] Som jag skrev gör de inget sånt, har frågat hyresvärden men de hjälper inte till med nånting som rör extra vattenuttag och göra en permanent ändring i den fasta installationen var inte heller ok. Så enda alternativet är att koppla diskmaskinen till den befintliga kranen och då genom ett extra vattenuttag.
jonas i: Tack för era svar! Det lutar ju mer och mer åt Siemenspaketet.
Sjuntorparn: Hej. Mitt första inlägg. Vill passa på att tacka alla som engagerar sig så på detta forum att sprida kunskap och information. Fantastiskt! Jag är på väg att starta upp ett renoveringsprojekt: Byta fönster, bygga uterum och byta ut köket. Det ska bli kul (och en massa jobb). Det jag vill ta upp här är val av köksfläkt och det lutar åt en Fjäråskupa för extern fläkt. När det
Marlen Eskilsson: Jag anser att trådstartaren har fått svar på sin fråga, att diskussionen vandrar allt längre från ursprungsfrågan och stänger därför tråden.
rodg: Är det någon som har någon erfarenhet om dessa köksluckor? kvalitet mm tacksam för svar
Hejduk..tig: Den kostar ca 1.600:- (på siba, tretti etc)
Paul-Staffanstorp: Har själv ett gammalt Ikeakök med just den typen av furuluckor, men jag har för mig de utgick i samma veva som jag monterade upp mitt kök redan våren 2002. Själv saknar jag både dekorlister och krönlister i mitt då jag inte tyckte att de höll samma nyans som luckorna och således hoppade jag över dessa helt och hållet... Är själv inne på att byta ut luckor och väggskåp så att
raveper: Jävla gamla diskbänkar. Man blir så trött på dem när vattnet inte ens rinner åt rätt håll. Kommer bli diskmaskin istället.
FRS05: Gå och kolla först, det är ett bra råd. Dock så brukar man se rätt hyfsat bra på tillverkarnas hemsidor hur den rostfria ytan är. Om man nu inte är allt för petig för minsta lilla skillnad så kan det fungera. Angående ytan så är det väl så att tillverkarna väljer att borsta det rostfria olika, därav "nyans" skillnaderna.
Vispen: Kanske fel forum, men chansar ändå. Ska flytta till lägenhet=1fas (230volt) och behöver en ny spis och tänkte välja en traditionell spis med keramikhäll. Nu till det jag behöver hjälp med: Utbudet blir något begränsat när det är en 230v-spis och min favoritgryta är en oval "Le Creuset"-gryta. Jag vill ha en så bra spis som möjligt. Måste man ha en oval del på hällen eller kan
Ada: Stämmer detta 2009 med dy nya reglerna? Hur får man tätt mellan panelen? Byggplast bakom?
GzO: Njaa, på induktionshällar är dom inte så svåra att få bort, bränner inte fast så hårt. Det är nog bara att gnida ordentligt, det tar sin tid men bort brukar dom nog gå.
gaia: Tack hemmakatten! Hade jag planerat en köksö så skulle jag kopiera varenda detalj från dej :). Efter att har läst ditt post är jag överbevisad att det är knappt någon anledning till att ha spisen i en köksö. gaia
Tossegubbe: Hade det inte varit så att var 5:e kund som beställer en sak inte hämtar ut den eller kan/vill betala så hade vi inte behövt ta ut en handpenning heller, vi tar iof ut 20% på allt specialbeställt men inget på lagervara. Vad gör man annars med ett måttbeställt garage tex?
Tossegubbe: Mitt råd är 1 Måla skivan mörkt 2 ett lager glasfiberväv som mättas med epoxy 3 kolfiberväven och var noga med att inte sträcka fibrerna ojämt så det blir snett 4 ett lager till med glasfiberväv 5 mätta med epoxy i tjockt lager 6 ev mer epoxy 7 våtslipa och polera i massor Fördelen med detta är att om du senare får repor kan du våtslipa och polera iaf 2-3ggr och sedan lägga på
madde24: Hejsan! Jag behöver fräsa en enda kökslucka. Vi har bytt våra köksluckor till Lidingö (Ikea) men saknar en för att det finns inte nån lucka som skulle passa - för smal stomme. Jag köpte en täckfront istället och den måste fräsas. Kan man hitta en service just för det arbete? Nån bygg eller snickeri företag? Det blir för dyrt att köpa maskin just för det. Dessutom så saknar
JF.: Är det någon skillnad på AEG och electrolux mer än skalet? Priset skiljer ju en del så nått måste de väl skilja mer än designen?
Liten Tuva: Min fråga är väl också - är 65 cm "det nya" 60 cm. Jag trodde 60 cm var standard för bänkskivor och skåp. Varför har då varken Bosch eller Siemens kylskåp med det djupet? Är tanken att dörren ska sticka ut? Bosch vinkyl har också ökat från 60 till 65 cm i den nyare versionen. Om jag väljer att behålla den gamla kylen kommer jag då inte att kunna hitta en 60cm kyl om några år
rqu: Lägg in ett annat material runt spisen exempelvis så har du en avställningsyta, kan vara snyggt med en bit sten?
Savanna: Det är inte samma vita färg på de rundade avsluten och andra öppna skåp som lidingöluckorna. Det var en anledning till att vi valde bort allt sånt när vi nu köpte lidingöluckor från ikea. /K
daizy: Ok.. Det här med städperspektivet är ju oxå nåt att tänka på.. Men vad är det egentligen för skillnad mellan grafitgrå och antracitgrå? Tycker att de verkar ganska lika..
Anonymiserad 23608: [citat] Med en sticksåg, en slipmaskin, en MDF-mall, en handöverfräs med kopierring och diverse frässtål är det fullt möjligt att fixa det själv om man är någorlunda händig, men det är en del pyssel. Å andra sidan så är det kul pyssel.. Det kan dock vara klurigt att få tag på rätt lim, spännbeslag och ibland även själva diskbänken.
daniel_se: Hej, Någon som har koll på vilket märke det är på kakelfog som bauhaus säljer i plasthinkar (3 och 5 liter tror jag) och även hur många delar vatten och fog man ska ha? Jag köpte ett par hinkar, men har sen dess slarvat bort själva hinken så jag är osäker på proportionerna :) EDIT: Fick tag i någon på Bauhaus, probau var det....1.5l / 5l.
Hejduk..tig: Fuktighet som följer med varm luft utifrån skåpet kondenserar mot kylelementet och bildar frost när skåpet arbetar. När termostaterna slår ifrån smälter frosten av den varmare luften inuti skåpet, och rinner ner längs bakväggen. En ränna i nedre delen av bakväggen samlar upp smältvattnet och leder det via en kanal ut till en droppskål ovan skåpets kompressor, där det sedan
Fraser: Hmm, ja det borde funka! (någorlunda iallafall) Vi får fundera lite på hur det kan se ut.. Ska man vara riktigt petnoga kan man ju alltid roa sig med att minska ner bänkhörnskåpet oxå, då stämmer det ju, men då får vi ju byta ut den luckan också.. Passar karusellen då? Enklaste lösningen hade ju varit om IKEA började med vitrinhörnskåp :-D