Hej,

Vi är på gång att köpa köksblandare och funderar lite smått på en blandare med dusch, för att skölja disken innan den åker in i diskmaskinen.

Är detta något som är användbart och värt att lägga pengar på ?

För att vara helt ärlig så har jag ingen ingen aning (hur konstigt det än låter) eftersom jag inte ens har en diskmaskin :o

Finns det något fabrikat/modell som ni tycker är bra?
Det är ett ganska stort hopp i pris mellan den som IKEA säljer och andra fabrikat...

Disk-valificerad....
/Tommy

Jag tycker inte det är någon vits att förskölja disk, som ska maskindiskas, moderna maskiner klarar ganska lortig disk. Däremot är blandare med dusch jättebra för tex handdisk, som åtminstone hemma hos mej är dom stooora sakerna; plåtar, bakbunkar etc. Alla utdragbara handtag har inte dusch-funktionen, men jag tycker det är toppen att ha! (Bättre än dem man kan eftermontera på den vanliga kranan)
/u

Hej! Oras har en utdragbar hög kran som heter Aventa. Jag tycker den är snyggare än de som ser ut som grovdiskduschar på restaurant. Fungerar bra. Kolla deras hemsida om du vill ( oras.com) Finns bla på K-rauta, ca 2500. :)

• Gilla
Älvsjöprojektet
  • Laddar…
Ähh, helt onödigt tycker jag. Det mesta behöver inte sköjas av dock sköljer vi av ketchup, fett o dyligt annars blir maskinen så grisig. Det är bara se till att alla äter rent på tallrikarna 8-). Allvarligt talat så måste man ändå ditt med diskborsten under lite rinnande vatten för att få bort resterna, det duger inte med duschstril, alltså köp något roligare för pengarna!

Inte skölja disken innan den ska i maskinen! Pumpen i maskinen lever mycket längre med lite go smörja!

Hej,

Det verkar som mina misstankar är bekräftade... Man kan leva ett fullt normalt liv med en diskmaskin utan en dusch-blandare!

F.ö. börjar vändpunkten i vår köksrenoverng i.o.m. denna helgen:

1) Vi har fått vitvarorna - eftersom vi inte kunde hålla oss utan körde igång den nya kyl/frysen en Bosch KGP 39370 i matsalen. Mean machine :-)
Den blåa skyddsfilmen får vara kvar tills vi har planterat in den i normala habitat (dvs. det nya köket)

2) Allt rivningsarbete är nästan klart. Vi gjorde stambytet idag - gjutjärnavloppet från helvetet + 4 andra groteska järnrör kapades ned med tiger-såg och slägga och ligger i en stor hög i trädgården (tillsammans med 3 ton bygg-bröte) !

Jag vågar inte lägga ut bilder. Det skulle avskräcka andra att köpa gamla skrutthus :)

Imorgon kommer jag bryta upp golvet och skyffla ut sågspånet. Efter det börjar uppbyggnaden....

Hej.

Vi var också inne på en blandare med dusch, men blev avrådda från 3 av varandra oberoende rörmokare. Deras uppfattning var att dushslangen blir sliten och ger sig. Finns säkert andra åsikter men vi valde en vanlig blandare.

//Henrik

Är det inte dessutom så att slangen kan bli bängig och dan i skåpet under diskhon? Någonstans måste ju slangen husera när den inte är utdragen. Vi valde hur som helst bort dusch och har inte saknat den.

Jag tror det har mer att göra med hur den är monterad när slangen bråkar. Åtminstone har mina föräldrar haft sin Grohe i snart 15 år utan krångel eller slitage.
/Ulle

Kör grohe sedan 6 år och duschfunktionen används endast då jag spolar av diskbänken och kaklet och det är inte så himla ofta men det funkar utmärkt.

Vi är väldigt nöjda med vår jätte ho, och 68cm höga kran med dusch, bara haft den inågra månader dock..:

PICT0832.JPG

Misse_o_Mojje skrev:
(Bättre än dem man kan eftermontera på den vanliga kranan)
/u
Vilka menar du nu? Har bara hittat modeller som man skruvar fast på blandarens pip, direkt på munstycket om du förstår vad jag menar... Inte så snyggt.

Håller på att leta efter en separat handdusch som kan användas till en FMM Garda-blandare och kan kopplas på direkt på kallvattenröret under diskhon (precis som en diskmaskin).

Tycker det borde finnas, men än så länge har jag kammat noll.

Förresten, förutom tips på separata handdsuchar... Är det någon som vet var man kan hitta en snajdig resturang-blandare som joniS har eller som IKEA:s variant ( http://www.ikea.com/webapp/wcs/stor...p;langId=-11&parentCats=15576*15718*15723 ) som inte kostar hemult mycket?

IKEA-varianten ligger ju på runt två tusen vilket är ett kap, men det är inte i rostfritt och det känns lite overkill att ha ÄNNU mera IKEA-prylar i ett IKEA-kök.

n0ir skrev:
[quote author=Misse_o_Mojje link=1146258923/0#1 date=1146307240](Bättre än dem man kan eftermontera på den vanliga kranan)
/u
Vilka menar du nu? Har bara hittat modeller som man skruvar fast på blandarens pip, direkt på munstycket om du förstår vad jag menar... Inte så snyggt.

Håller på att leta efter en separat handdusch som kan användas till en FMM Garda-blandare och kan kopplas på direkt på kallvattenröret under diskhon (precis som en diskmaskin).

Tycker det borde finnas, men än så länge har jag kammat noll.[/quote]

OK! Det var nog just de där fula rackarna jag menade... det blir ju utan slang då, men man får åtminstone dusch-funktionen :-/
/Ulle

Jag vill ha en storköksblandare eller blandare med handdusch; Ett litet Lkök 3*3meter.
Klämmer in en kombifrys med ismaskin & vatten, diskmaskin, quooker & avfallskvarn samt tvättmaskin...
En / den största ho jag kan tänka mig i ert 80skåp...
Höjd mellan under & överskå p är ca 50cm.

Är det något jag bör tänka på?

Är det tillräcklig kvalitet på tex. MORA's blandare?
See;
http://www.smarthem.se/612/p/koksbl...usch?osCsid=bf99dcbd6d27e34457fb88eca95f4b107
Är det någon som kan rekommendera

Jag tittar på lite dyrare blandare och undrar om det är enbart mode eller det finns också kvalitetsskillnader.

Kan någon kommentera:
Strands Sento Chang CH-1001, Sento Boss Bo-1001, Sento Solid So-1104?

Kan någon rekommendera en köksblandare med handusch?

/ Håkan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.