Byggahus.se

Kran med efterrinning

1. A
    Medlem · Jönköpings · 4 inlägg

Andtäppan

Medlem
    Hej. Nån fler som har problem med efterrinning när köksblandaren stängs? Köpte en tjusig FMM 9000 som rinner efter i två sekunder när den stängts av. Lite kan tyckas men man hinner blöta ner karaffer och glas när man tar dem ur strålen så man måste torka av dem innan man sätter fram dem. Någon fler som drabbats av samma och vet något man kan göra åt det? På FMM kände man inte till problemet, fick ett resonemang om vattnets ytspänning, men andra äldre FMM-kranar jag har funkar bra och de borde ju också rinna om det berodde på vattnet. Tacksam för hjälp om det finns - vill ju inte behöva byta kran igen.:confused:

2. P
    Medlem · västernorrland · 1 270 inlägg

PX-21

Medlem
    Har samma symtom med samma blandare på jobbet....

Mvh

3. A

Andtäppan

Medlem
    Har fått en kommentar från Krauta där jag köpte kranen att alla moderna kranar rinner efter och att det beror på mjukstängningen - verkar otroligt tycker jag. Hur är det i era kök, droppar era kranar efter i två sekunder?

4. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 797 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Två sekunder är ju väldigt länge.

Om man tex stänger kranen tre gånger per dag i tio år blir det sex timmar.
    Frågan är: Förlorar man sex timmar eller vinner man sex timmar?
    En filosofisk lurighet.

//KoW

5. B
    Medlem · Västra Götaland · 92 inlägg

Biet

Medlem
    Jag tycker inte att du skall nöja dig med en så klen förklaring som du fick. Kräv att dom kommer hem till dig och fixar den läckande kranen! Så gjorde jag när vår nya (för 2 år sen) Morakran läckte. Jag höll på att få nippran och ringde till kökssäljaren. Efter flera veckor kom det en kille från Mora och bytte ut något i kranen. Han sa att det var rätt vanligt att nya kranar läcker och att det hade med monteringen att göra. Kranen skall öppnas oerhört försiktigt första gångerna så att ev flisor i materialet inte skall förstöra något.
    Numera har jag en droppfri kran och det borde du också ha. Stå på dig och tjata!

Redigerat 10 nov 2009 15:49
  6. A

Andtäppan

Medlem
    Hej

Tack Biet för god support, har kontaktat Krauta igen som ska se till att en FMM-kille kommer och kollar kranen. Berättar hur det går,

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.