1 970 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Acceptera stick i granitbänk?
Har i dagarna fått en bänkskiva av svart granit som har två ljusa stick som ser ut som repor. Säljarna hävdar att det är stick och att man tyvärr måste acceptera det eftersom det kan bli så med naturmaterial.
Stämmer det som säljaren säger? Måste de inte informera om att det kan uppstå stick som dessa när de säljer bänkarna?
Stämmer det som säljaren säger? Måste de inte informera om att det kan uppstå stick som dessa när de säljer bänkarna?
Det var det dummaste argument jag hört.
En spricka eller som du skriver "stick" som föresten är ett fackutryck är en självklar reklamation. Det finns en spänning kvar i stenen som med tiden alltid växer och fortsätter på samma sätt som ett stenskott i en bilruta.
Kräv att stenen skall bytas ut mot en ny. Basta...... Inga kompromisser.
Omöjligt att laga är det också. Sprickan kommer att fortsätta sakta men säkert.
Skriv ett PM så kan jag slå fram sveriges stenindustriförbund regler åt dig.
De gäller nog inte i Polen men de säljer skivorna i Sverige och här har vi andra krav.
se http://www.sten.se/bilder/bankskivor_stenegenskaper080701.pdf
även http://www.sten.se/bilder/7steg_Neutral080701.pdf kan ge en bild av vad som kan förväntas av materialet. Normerna på variationer av tjockleken har förändrats snabbt under de sista åren. Det skiljer inte mer än några tiondelar av en millimeter genonom kalibrering av skivorna. Diapols skivor är endast ramsågade undertill med stora variationer på tjocklekarna +- 2-3mm = 5-6 mm i skivor som möter varandra.
Även färgerna skall stämma överens i ett och samma kök.
Det vill säga att skivorna skall vara tagna ur samma skiva eller i en grannskiva för minsta nyansskillnad. Vi har fått ta del av problem med diapols leveranser av mattslipad sten som de vägrar att impregnera mot fläckar. Enligt Diapols sätt att komma undan ansvaret svarar de "det skall vara så" Har ni sådana problem så ge er inte för det finns lösningar som leverantören försöker slippa eftersom det är tidskrävande och även platskrävande med torktider.
Nej! stå på dig och kräv att skivan skall byta mot en sprickfri
En spricka eller som du skriver "stick" som föresten är ett fackutryck är en självklar reklamation. Det finns en spänning kvar i stenen som med tiden alltid växer och fortsätter på samma sätt som ett stenskott i en bilruta.
Kräv att stenen skall bytas ut mot en ny. Basta...... Inga kompromisser.
Omöjligt att laga är det också. Sprickan kommer att fortsätta sakta men säkert.
Skriv ett PM så kan jag slå fram sveriges stenindustriförbund regler åt dig.
De gäller nog inte i Polen men de säljer skivorna i Sverige och här har vi andra krav.
se http://www.sten.se/bilder/bankskivor_stenegenskaper080701.pdf
även http://www.sten.se/bilder/7steg_Neutral080701.pdf kan ge en bild av vad som kan förväntas av materialet. Normerna på variationer av tjockleken har förändrats snabbt under de sista åren. Det skiljer inte mer än några tiondelar av en millimeter genonom kalibrering av skivorna. Diapols skivor är endast ramsågade undertill med stora variationer på tjocklekarna +- 2-3mm = 5-6 mm i skivor som möter varandra.
Även färgerna skall stämma överens i ett och samma kök.
Det vill säga att skivorna skall vara tagna ur samma skiva eller i en grannskiva för minsta nyansskillnad. Vi har fått ta del av problem med diapols leveranser av mattslipad sten som de vägrar att impregnera mot fläckar. Enligt Diapols sätt att komma undan ansvaret svarar de "det skall vara så" Har ni sådana problem så ge er inte för det finns lösningar som leverantören försöker slippa eftersom det är tidskrävande och även platskrävande med torktider.
Nej! stå på dig och kräv att skivan skall byta mot en sprickfri
låter som du köpt den i sverige finns en del oseriösa här..Micke100 skrev:Har i dagarna fått en bänkskiva av svart granit som har två ljusa stick som ser ut som repor. Säljarna hävdar att det är stick och att man tyvärr måste acceptera det eftersom det kan bli så med naturmaterial.
Stämmer det som säljaren säger? Måste de inte informera om att det kan uppstå stick som dessa när de säljer bänkarna?
som inte bryr sig om kunderna
sjäv har jag köpt av diapol .och är mycket nöjd..
och billigt var det ..
Klicka här för att svara