Jag har lagt nytt golv i köket som byggde rejält. Därför har min luftspalt mellan kyl&frys och överskåpet i princip försvunnit (se bild)....... :-( . Kylen och frysen är 180 cm höga.

Vad tror ni är den bästa idén i det fall jag inte vill byta luckorna?

1. Flytta bakskivan i överskåpet så att luftytan blir större bakom kylen och frysen.
2. Borra ett stort antal små hål i överskåpen så att det är möjligt för luften att åtminstone komma upp i överskåpet. Inredningen får givetvis anpassas till denna lösning.
3. Göra ingenting och hoppas att kylen och frysen klarar sig. 5 års garantin går snart ut....

4. De tre ovannämnda alternativen är dåliga Byt överskåt och eställ nya dyra luckor.....

Tacksam för kloka svar.

//Fredrik

• DSC00345.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att se hurdana överskåp du har samt hur mycket spalt det finns ovanför överskåpen. Helt klart är att du behöver uppfylla kraven på genomluftning av kondensorn på resp kyl och frys. Annars kommer kompressorn gå onödigt mycket, livslängden förkortas och skåpens energiförbrukning skena.

Går det inte att skapa en kanal som går upp ovanpå skåpen eller åt sidan? Viktigt är att luftflödet tillåts flöda under skåpet och sedan upp och ut. Varm luft stiger uppåt.

Tyvärr går överskåpet ända upp till taket...... Det är 1.5 cm öppning bredvid kylen, det räcker väl inte?

Eventuellt går det att göra en öppning på väggen innanför kylen och frysen. Tyvärr blir det en öppning mot vardagsrummet. Jag är medveten om att varm luft går uppåt. Är det då dumt att ha en öppning ovanför golvlisten?

Paul-Staffanstorp
Kan du inte skippa luckorna helt och göra något annat av utrymmet, typ öppna hyllor till förvaring av något som inte behöver gömmas bakom luckor...

Hej Mig2006, skåptillverkarna ökar nu kraven på ventilationsspaltens storlek.
Du har väl inte kvar installationsanvisningarna på så gamla skåp,
men förmodligen bör du ha en springa på åtminstone 50 mm.

Förslag 1:
Kapa botten i överskåpen 50 - 100 mm i bakkant.
Bakom mikron är det ju inga problem i alla fall.
Kapa överskåpens dörrar i överkant 50 mm, eller köp nya lägre dörrar.
Luften MÅSTE kunna cirkulera!

Men det är nog svårt att få det snyggt.
Så eftersom du inte gillar denna lösning kommer här alternativ två.

Förslag 2:
Köp ett par nya skåp med höjd 1700 mm.
Du kommer inte att märka skillnaden i storlek.
Jag köpte ett par sådana Bosch nofrost för 10200:- för två år sedan.
Ett kap!

Hur du än gör så lycka till!

//KoW

Paul-Staffanstorp
Han tyckte det var dyrt med två nya luckor så jag antar att han inte vill lägga 10ggr så mycket på att byta vitvarorna då...:rolleyes:;)

Stämmer som du skriver att kraven oftast är minst 50mm och detta står dessutom i anvisningarna vilket de säkerligen kommer att peka på ifall du vill utnyttja garantier m.m och då är man till råttorna.

Ja, det blir väl att plocka ned överskåpen och fundera på vad man ska göra där.....det tar emot lite grann eftersom jag annars kände mig ganska klar med förändringarna i köket....det blir nog nya luckor igen.

Tack för alla svar //Fredrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.