Hejsan. Jag skulle behöva lite feedback och tips :)

Som ni ser på bilderna kan jag inte få in diskmaskinen mot väggen.
Alternativ 1 = skarva på nya rör innan diskmaskinen och lägga dem längre ner samt med mindre mellanrum mot varnadra.
Alternativ 2 = Höja upp maskinen så jag kommer över rören
Alternativ 3 = ?

/Marcus
 
  • d1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • d2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Paul-Staffanstorp
Problemet ser mer ut att vara kopplingsdosan som sitter ivägen...
Dock är det aldrig en höjdare att ha rör bakom diskmaskinen och finns lösningar att dra om dem på något annat vis är detta att föredra.
Det ultimata är att spåra i väggen och dra om rören så de blir infällda i väggen just bakom maskinen...
Du måste ju ha ett diskmaskinsunderlägg också och det blir svårt när rören är ivägen...
Maskinen kan du ju inte höja upp hur som helst heller...
Bänkskivans underkant ska ju komma på 870mm...
 
Hej, tack för synpunkterna. Kopplingsdosan ska flyttas, men att dra i rören i väggen har jag inte tänkt på, dock kanske även rörmokaren skulle komma med samma förslag? Tack iaf.
 
Får du inte in maskinen ganska exakt efter att ha flyttat kopplingsdosan?
 
Diskmaskinen brukar inte skjutas in så den står direkt mot väggen, utan man linjerar den med skåpstomme. Tror att tanken är att man ska få plats med avloppslangen bakom den. Har du kollat det?
 
Tack för feedback, här kommer lite svar.

Får du inte in maskinen ganska exakt efter att ha flyttat kopplingsdosan?
Nej, som du ser på den högra bilden så har "klacken" på diskmaskinens baksida i princip kontakt mot det nedre röret. Hade jag tagit bättre vinklar på bilderna hade du sett.

Diskmaskinen brukar inte skjutas in så den står direkt mot väggen, utan man linjerar den med skåpstomme. Tror att tanken är att man ska få plats med avloppslangen bakom den. Har du kollat det?
Detta hade jag ingen aning om, även om jag tyckte det verkade mycket tajt om den skulle stå mot väggen. Maskinen är 57 djup, hade den varit 55 så hade jag kunna haft rören som de är idag. De fattas alltså 2 cm och det vilket ger mig mig hopp till en alternativ lösning.
 
92765703.jpgmittkk.jpg
Som ni ser på bilden med min köksplanering så har jag ritat dit ett "svart rör". Detta svarta rör är inbyggt i en box som ni ser på andra bilden.
Avståndet från boxens kant till väggens långsida där skåpen ska monteras är 154cm.

Eftersom jag trodde att diskmaskinen var 60cm djup ( den är 57cm ) så funkade det inte med att regla ut väggen eftersom utrymmet inte fanns i djupled ( se avstånd till avloppsrör, 154cm ).. Om jag nu ställer diskmaskinen ut från väggen som på första bilden få jag regla ut övriga skåp 2 cm för att komma i linje med diskmaskinen. totalt kommer jag då få ett djup på 62 cm. Detta innebär att mitt hörnskåp kommer bygga 92cm+ugnsskåpet 60cm = 152.. alltså har jag 2 cm kvar till boxen med avloppsröret.. Det kommer inte bli så praktiskt med hällen så tajt till boxen men så får det bli.. Det borde vara möjligt.

Det ska också tilläggas att detta köksprojekt var ett totalt oplanerat ingrepp då jag nyligen kom över ett komplett kök till ett oförskämt bra pris.
Detta rättfärdigar iofs inte vad jag utsätter min sambo för, men det är bara att rida ut stormen, det blir bra tillslut :)
 
spasm skrev:
Tack för feedback, här kommer lite svar.

Nej, som du ser på den högra bilden så har "klacken" på diskmaskinens baksida i princip kontakt mot det nedre röret. Hade jag tagit bättre vinklar på bilderna hade du sett.


Detta hade jag ingen aning om, även om jag tyckte det verkade mycket tajt om den skulle stå mot väggen. Maskinen är 57 djup, hade den varit 55 så hade jag kunna haft rören som de är idag. De fattas alltså 2 cm och det vilket ger mig mig hopp till en alternativ lösning.
Hmm skall du ha det så tajt ?
En bänskiva brukar ju vara drygt 60 cm djup.
Så med 2 cm utskjut så borde skåp + maskin linjera på ca 57-58 cm

Jag har iaf inga problem alls med saker bakom min diskmaskin med standardskåp+standarddjup på skivan (62cm)...
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40117442

/K
 
Hmm skall du ha det så tajt ?
En bänskiva brukar ju vara drygt 60 cm djup.
Så med 2 cm utskjut så borde skåp + maskin linjera på ca 57-58 cm

Jag har iaf inga problem alls med saker bakom min diskmaskin med standardskåp+standarddjup på skivan (62cm)...
[länk]
Om jag inte ska behöva dra om rören bakom diskmaskinen måste diskmaskinen stå 5 cm ut från väggen. Maskinen är 57cm+5cm för rören = 62cm. Bänkskåpen bygger 60cm därav måste jag regla ut bänkskåpen 2 cm för att allt ska komma i linje. Missförstod jag dig, eller om du hade någon idé som jag inte förstod får du gärna förklara igen om du orkar :)
 
Du ger ett alternativ två, att höja upp maskinen. Inte för att jag vet hur det fungerar med din planlösning, men jag kan säga att det var det allra bästa vi gjorde i vårt kök. Det är så skönt att slippa böja sig djupt ner för att plocka upp tunga tallrikar.
 
spasm skrev:
Om jag inte ska behöva dra om rören bakom diskmaskinen måste diskmaskinen stå 5 cm ut från väggen. Maskinen är 57cm+5cm för rören = 62cm. Bänkskåpen bygger 60cm därav måste jag regla ut bänkskåpen 2 cm för att allt ska komma i linje. Missförstod jag dig, eller om du hade någon idé som jag inte förstod får du gärna förklara igen om du orkar :)
5 cm - det var ju iof en del om maskinen är så mkt som 57cm...
Att regla ut bänkskåen är ju inga problem, ofta är det dessutom lättare att sätta överskåpen på reglar. Jag har reglat ut överskåpen 45 mm i mitt kök.

Min diskmaskin har en ngt rundad front så mina skåp ligger dikt an mot väggen - det ger ca 2cm överskjut av bänkskivan.
Hade jag haft en mer fyrkantig diskmaskin så hade jag kanske flyttat ut underskåpen ngn cm...

Det viktiga är ju att din bänkskiva täcker allt - får du en glipa mot väggen skulle du iof kunna sätta gips bakom det kakel eller vad ni nu skall ha så du får det snyggt.
Men annars är det bänkskivan i bak- och framkant som du får linjera efter.

Hur just du skall göra är förstås omöjligt att säga - det beror på form och övriga mått på köket.
Men om jag hade gjort det, och det hade funkat i övrigt så hade jag inte dragit om vattnet utan flyttat ut allt ett par cm, och om det behövdes lagt dubbla gipsskivor över diskbänken som jag hade kaklat på för att se till så att bänkens djup räcker......

/K
 
Det viktiga är ju att din bänkskiva täcker allt - får du en glipa mot väggen skulle du iof kunna sätta gips bakom det kakel eller vad ni nu skall ha så du får det snyggt.
Men annars är det bänkskivan i bak- och framkant som du får linjera efter.
tack för tipset ang gipset, det kommer vägas in när jag beställer min bänkskiva då det utan gips behövs ett djup på 64cm för att få lite överhäng. Jag hade tänkt mig 20mm svart granit vilket helt klart ser elegantare ut med överhäng enligt mig.
 
Du ger ett alternativ två, att höja upp maskinen. Inte för att jag vet hur det fungerar med din planlösning, men jag kan säga att det var det allra bästa vi gjorde i vårt kök. Det är så skönt att slippa böja sig djupt ner för att plocka upp tunga tallrikar.
Jag tvivlar inte en sekund på att det är ergonomiskt, men din höjd till bänkskivan från golvet är idag?
 
spasm skrev:
Jag tvivlar inte en sekund på att det är ergonomiskt, men din höjd till bänkskivan från golvet är idag?
Naturligtvis får den inte plats under bäckskivan. Jag reserverade ju mig för att det kanske inte fungerar med din planlösning.

Vi höjde c:a 30cm (en låda under), satte täcksidor på sidorna av diskmaskinen och en bit bänkskiva ovanpå (120cm över golv). Man kan ju fortsätta med stapeln ända upp till tak också.

Bredvid diskmaskinen har vi djupa lådor för tallrikar så det är oerhört bekvämt att flytta tallrikar från diskmaskinen till förvaring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.