Vet någon om det finns en standard för integrerade diskmaskiner? Jag funderar på att sätta in en ASKO XXL-diskmaskin i ett IKEA-kök. Men jag är osäker på måtten på IKEAs luckor.

Vilken skillnad är det mellan Front 60x70 och NUTID DWN i IHP?
Fungerar det bara med IKEAs egna diskmaskiner? Det verkar nämligen som att ASKOs maskin är 72 hög.
Har IKEA inga diskmaskinsframsidor som ser ut som att det är 3 lådor?

Många frågor...
 
Har själv satt in en diskmaskin från Ikea i sommras med tillhörande front, har absolut inget att klaga på vad det gäller funktion, passning eller deras 5 åriga garanti. Dom är fristående som en vanlig diskmaskin men täcks av front och golv sockel hur snyggt som helst, om det finns med 3 lådor vet jag inte det får du höra med ikea tror jag.
Kan bara varmt rekomendera att köra ikea
MVH
Texastaz
 
Nja, sist jag tittade använde IKEA standard 60 x 70-lucka på sina maskiner och det ska inte vara något problem på de flesta andra helintegrerade maskiner på marknaden. Jag satte själv in en Electrolux-diskmaskin i ett IKEA-kök och det var inget problem att montera en sådan lucka (jag hade i o f s inte IKEA-luckor utan lät ett snickeri tillverka dem, men exakt efter IKEAS mått, så det gick på ett ut).

Men: ASKO XXL är lite speciella, har jag förstått, med lucka som är lite högre än på de flesta maskiner. Jag hittade den här sidan - http://www.asko.se/sv/individuella-luckor/individuella-luckor-kok/installationsmatt/ - där de rekommenderar att snickeriluckan ska vara 700-800 mm hög. Och en vanlig IKEA 60 x 70 är egentligen bara 695 eller om det är 696 hög...vet inte hur mycket det syns i praktiken om det fattas 4-5 mm nedtill men ändå... Jag tycker att du borde åtminstone kontakta ASKO och höra vad de anser.
 
6
Farzan skrev:
Nja, sist jag tittade använde IKEA standard 60 x 70-lucka på sina maskiner och det ska inte vara något problem på de flesta andra helintegrerade maskiner på marknaden. Jag satte själv in en Electrolux-diskmaskin i ett IKEA-kök och det var inget problem att montera en sådan lucka (jag hade i o f s inte IKEA-luckor utan lät ett snickeri tillverka dem, men exakt efter IKEAS mått, så det gick på ett ut).

Men: ASKO XXL är lite speciella, har jag förstått, med lucka som är lite högre än på de flesta maskiner. Jag hittade den här sidan - [länk] - där de rekommenderar att snickeriluckan ska vara 700-800 mm hög. Och en vanlig IKEA 60 x 70 är egentligen bara 695 eller om det är 696 hög...vet inte hur mycket det syns i praktiken om det fattas 4-5 mm nedtill men ändå... Jag tycker att du borde åtminstone kontakta ASKO och höra vad de anser.
Det är inte en standard 60x70 lucka som IKEA använder. Det är en 60x70 lucka utan grythål på baksidan.
 
matte75 skrev:
Det är inte en standard 60x70 lucka som IKEA använder. Det är en 60x70 lucka utan grythål på baksidan.
Ja, de hade faktiskt en med grythål på inbyggnadsmaskinen i sin utställning när jag kollade men det var nog bara något de hade gjort där och då (kanske inte hade rätt lucka till hands) för hålen skymtade lite när man öppnade maskinen och det såg inte snyggt ut. Men hur som helst, här var det måtten det handlade om och det var det jag syftade på med "standard": 595 x 695.
 
Jag ringde ASKO och fick svaret att det skall funka. Kontaktade även IKEA om det här med en front som ser ut som att det är tre lådor. Där fick jag svaret att det är möjligt att sätta ihop tre lådfronter, men att de inte har beslag för det. Har någon prövat detta?
 
Liten Tuva skrev:
Där fick jag svaret att det är möjligt att sätta ihop tre lådfronter, men att de inte har beslag för det. Har någon prövat detta?
Jag gjorde det i mitt kök förra året. Vi limmade en plywoodskiva bakom. För att få det snyggt måste man även få rätt avstånd mellan skivorna exempelvis med hjälp av små pappbitar. I mitt fall blev det två golvpappbitar som var det det rätta måttet.
Bakom skivan till höger om spisen är diskmaskinen. Samma princip använde vi för två luckor (den vinklade syns framför diskbänken på bilden)
 
  • 09170002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag skulle rekommendera att vara lite aktsam vid inbyggnad av diskmaskin i Ikea kök, eller åtminstone låta ett snickeri göra skivan framför diskmaskinen. Jag bifogar en bild av mitt 6 år gamla ikeakök "duverum" som talar för sig själv. Till höger i bild skymtar diskmaskinsfronten. Jag vet inte om det var just modellen duverum som har dessa problem eller om det är generellt för luckorna från Ikea (stommarna har det inte varit några problem med) och ikea anser inte att deras tioåriga garanti täcker något och vill inte ta något ansvar. Tyvärr har duverum utgått ur sortimentet så jag får ingen hjälp ens om jag vill betala för att åtgärda detta. :(

Mvh

Krille
 
  • Ikeakök!.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Menar du att det är diskmaskinen som har gjort det där?
Det ser ut som att det är skåpet under vasken. Luckorna där brukar slitas mer än alla andra i hela köket och dessutom ofta få vatten som rinner ner p g a stänk när man sköljer i hon.
Jag menar inte att det är försvarbart att luckorna blir så där men beror det verkligen på diskmaskinen?
 
Nej, nej... Inte diskmaskinen i sig som orsakat något. Du måste titta till höger på bilden där syns luckan som sitter på den inbyggda diskmaskinen, som är uppsvälld. Det jag menar är att man ska vara lite aktsam med inbyggd diskmaskin i ett kök med luckor från Ikea. Luckornas material och dess ytbeläggnings motståndskraft mot fukt känns lite tveksam. Värst utsatt är det givetvis under diskhon, men även ovanför spisen där vattenångan stiger har det svällt (och ja vi har köksfläkt) På detta ställe finns det absolut ingen mekanisk åverkan på materialet utan det är endast fukten från spisen som gjort sitt.
Jag var i kontakt med Ikea i vintras och de tar tyvärr inget ansvar så för de som har ikeakök (eller planerar att skaffa) är det bäst att vara försiktig med fukt och med installationer som inbyggda diskmaskiner.

Mvh

Krille
 
Ja ursäkta, nu ser jag...det ser ju för jäkligt ut där längst uppe på diskmaskinsluckan.
Vi hade liknande skador fast mindre i vårt förra kök. Det var inte IKEA utan något av de där svenska mellanklassmärkena som byggföretagen gärna använder...inte Marbodal...äh, jag minns inte. Men det var mycket mindre (efter fem år) och bara där det var mycket mekanisk åverkan...färg nöttes bort och sedan sög MDF:en fukt. Inte alls som hos er där det har skett utan föregående mekaniska skador. Det verkar ju verkligen vara en undermålig ytbehandling.
 
6
Krille25 skrev:
Jag skulle rekommendera att vara lite aktsam vid inbyggnad av diskmaskin i Ikea kök, eller åtminstone låta ett snickeri göra skivan framför diskmaskinen. Jag bifogar en bild av mitt 6 år gamla ikeakök "duverum" som talar för sig själv. Till höger i bild skymtar diskmaskinsfronten. Jag vet inte om det var just modellen duverum som har dessa problem eller om det är generellt för luckorna från Ikea (stommarna har det inte varit några problem med) och ikea anser inte att deras tioåriga garanti täcker något och vill inte ta något ansvar. Tyvärr har duverum utgått ur sortimentet så jag får ingen hjälp ens om jag vill betala för att åtgärda detta. :(

Mvh

Krille

Frågan är ju vad du/ni har misshandlat dom andra luckorna med? Dom såg ju helt förstörda ut. Både lådorna och luckorna under vasken. Har ni visat IKEA denna bild?
 
matte75 skrev:
Frågan är ju vad du/ni har misshandlat dom andra luckorna med? Dom såg ju helt förstörda ut. Både lådorna och luckorna under vasken. Har ni visat IKEA denna bild?

Det är de delar i köket som blir utsatt för fukt som blir ansatta. T.e.x. även täcksidorna ovanför spisen och över fläkten där vattenånga stiger från spisen, men detta är inte med på denna bild. Men du får gärna visa mig en diskmaskinsfront duverum som är sex år gammal och intakt, det hittar du säkert en :D

Denna person nedan hade lite mer tur och fick det utbytt:

Spent the day at the world famous Swedish home furnishing shop to replace some kitchen cupboard fronts that have developed a manufacturing fault over the last two years. The kitchen doors etc. are from the Duverum range (now discontinued, I wonder why) and the covering started cracking and letting any moisture in which made the wood underneath expand and balloon off the finish.
They are covered by a 10 year guarantee and IKEA have replaced all the external doors, trim, plinth etc. (even those unaffected) for free, without quibble, and without wanting to see the old Duverum. I suspect it's a known problem.
 
6
Krille25 skrev:
Det är de delar i köket som blir utsatt för fukt som blir ansatta. T.e.x. även täcksidorna ovanför spisen och över fläkten där vattenånga stiger från spisen, men detta är inte med på denna bild. Men du får gärna visa mig en diskmaskinsfront duverum som är sex år gammal och intakt, det hittar du säkert en :D

Denna person nedan hade lite mer tur och fick det utbytt:

Spent the day at the world famous Swedish home furnishing shop to replace some kitchen cupboard fronts that have developed a manufacturing fault over the last two years. The kitchen doors etc. are from the Duverum range (now discontinued, I wonder why) and the covering started cracking and letting any moisture in which made the wood underneath expand and balloon off the finish.
They are covered by a 10 year guarantee and IKEA have replaced all the external doors, trim, plinth etc. (even those unaffected) for free, without quibble, and without wanting to see the old Duverum. I suspect it's a known problem.
Trodde inte att att lådorna utsattes för vatten, därför undrade jag vad ni hade gjort. För dom sitter ju inte under vasken. Har ju inte antytt att jag skulle veta om några felfria Duverum luckor.
 
Ortis skrev:
Jag gjorde det i mitt kök förra året. Vi limmade en plywoodskiva bakom. För att få det snyggt måste man även få rätt avstånd mellan skivorna exempelvis med hjälp av små pappbitar. I mitt fall blev det två golvpappbitar som var det det rätta måttet.
Bakom skivan till höger om spisen är diskmaskinen. Samma princip använde vi för två luckor (den vinklade syns framför diskbänken på bilden)
Så här har jag oxå planer på att göra med min diskmaskin, vad använde du för tjocklek på plywoodskivan? jag har vart lite nervös för att det skulle bli för tjockt så att diskmaskinens lådor skulle sticka ut utanför dom riktiga lådorna.


Måste säga att jag älskar det här forumet, har fått massa insperation och nya ider inför mitt köksbygge... :) :) :)
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.