5 878 läst ·
23 svar
6k läst
23 svar
Långt kök. + andra frågor om ugn och matos
gaia skrev:
kommer en ny bild här, verkligen bra tips i ditt inlägg, fick mig att lämna rutan. TACK!
Jag vet att det inte är viktigt att det linjerar men jag får lite ont i magen när det inte gör det
vi ska ha en hel kyl och en hel frys på sambons begäran. ismaskin också tydligen.
frysen får plats när vi river väggsnuten. Kylen vi har nu är inte bara delad utan inte ens fullhöjd och där får vi verkligen inte plats.
okej, mina egna tankar om den nya snabbt ihopslängda ritningen.
det som jag inte gillar med den här är 40 skåpet mellan disk och vask(fult) vilket i verkligheten inte ens funkar, måste ha disken bredvid vasken. men jag vill verkligen ha vitrinskåpen symmetriskt.
kan man ha högskåpet med ugn hela vägen till väggen eller man ska kanske satsa på att ha ett 40cm högskåp innanför?
ett plus är om jag kan sätta spishällen i en 80 lådhurts vilket ger mig möjlighet till en bredare häll, tycker att 60cm som jag har nu är lite trångt.
och nu har jag ett 40cm och ett 50 cm överskåp över som jag inte vet var jag ska göra av
en annan trevlig möjlighet som jag faktiskt har när jag river väggen in till matsalen är att sätta ytterligare bänkskåp med vitrin väggskåp direkt på.. eller det är ingen bra ide?
från vänster. 60(kyl), 80, 80,40, 60,80,60,60
edit: fönstret går ut till trädgården så jag vill gärna ha vasken där

Redigerat:
skulle byta plats med 40-skåp och diskmaskin så diskmaskinen kommer närmare vasken. Glöm inte planera för en passbit mellan vägg och ugn-skåpet för att kunna öppna skåpsdörrar.
Sen skulle jag vara nöjd med ommöbleringen
.
Jag skulle också passa på och sortera bland porslin och andra köksprylar och kanske förvarra det som ej används till vardags på andra ställen?
Vet att det är svårt för jag sitter också i ett litet kök. Har en vägg mellan matplats och kök som rymmer en inbyggd 200x 80cm kökskåp vänd mot matsalen där jag lastat in all porslin,glas,dukar, ljus, blomvaser... ja, allt för att bara sträcka ut armen och ställa på bordet. Det blir en mellanlandning från diskmaskin till bordet men å andra sidan fraktas talrikar samma vägg i alla fall från disk till bord när bordet skall dukas oavsett var dom förvaras på vägen ditt
. Kanske en idee att bygga en vägg (bygga in i väggen) av enbart väggskåp som är delvis öppna mot kök och delvis mot matplats. Du får ca 40cm tjock vägg men dolda funktioner
.
Hoppas du förstår vad jag beskriver ...
Hoppas du får fler svar
gaia
Sen skulle jag vara nöjd med ommöbleringen
Jag skulle också passa på och sortera bland porslin och andra köksprylar och kanske förvarra det som ej används till vardags på andra ställen?
Vet att det är svårt för jag sitter också i ett litet kök. Har en vägg mellan matplats och kök som rymmer en inbyggd 200x 80cm kökskåp vänd mot matsalen där jag lastat in all porslin,glas,dukar, ljus, blomvaser... ja, allt för att bara sträcka ut armen och ställa på bordet. Det blir en mellanlandning från diskmaskin till bordet men å andra sidan fraktas talrikar samma vägg i alla fall från disk till bord när bordet skall dukas oavsett var dom förvaras på vägen ditt
Hoppas du förstår vad jag beskriver ...
Hoppas du får fler svar
gaia
har inga bilder som förklarar. Om du har ett vägg i köket som kan göras 40cm tjock så kan den väggen byggas av 40cm djupa skåpstommar. En skåpsvägg där skåpsluckor kan öppnas från den ena eller den andra sidan eller åt båda håll som en serveringslucka
. Dock verkar det inte vara en bra lösning för dej för annars skulle du kunna "se" det
. Man tjänar inte så mycket på den lösningen utom att man behåller köksarean som den är och i stället förlorar ca 30cm i angränsande rum. Men kan du ställa en vitrinskåp någonstans utanför köket så får du samma funktion - porslin och glas flyttar ut närmare matbordet .
gaia
gaia
aha nu förstår jag vad du menar.
här kommer det en pinsam egenritad absolut inte skalenlig bild på mitt lilla hus. 10x10 meter är det, en liten låda med andra ord
fyrkanten antar jag är skorstenen. de små väggarna som är mellan matsal och kök är 16 cm tjocka. de bruna strecken är fönster som berör.
huset är alltså inte fönsterfritt i övrigt
man kan om vi river väggen alltså fortsätta med köket en bit till.
vad som blir jobbigt är att sambon och jag aldrig äter i matsalen utan gör ordning maten i köket och äter i vardagsrummet vilket gör att porslinet passar bäst i köket, även nära till diskmaskin. men vi ska väl bli vuxna någon gång och börja äta vid matbordet vi också.
En sak som jag blir lite förvirrad över är hur vi ska tapetsera om vi river väggen. tapeten som jag har tänkt är ljus i botten med gröna blommor och ska vara i hela hallen och köket. river vi väggen blir det helt plötsligt väldigt mycket sådan tapet. blir det bra ändå tro? golvet går med vardagsrummet, hur ska man lösa det?

här kommer det en pinsam egenritad absolut inte skalenlig bild på mitt lilla hus. 10x10 meter är det, en liten låda med andra ord
fyrkanten antar jag är skorstenen. de små väggarna som är mellan matsal och kök är 16 cm tjocka. de bruna strecken är fönster som berör.
huset är alltså inte fönsterfritt i övrigt
man kan om vi river väggen alltså fortsätta med köket en bit till.
vad som blir jobbigt är att sambon och jag aldrig äter i matsalen utan gör ordning maten i köket och äter i vardagsrummet vilket gör att porslinet passar bäst i köket, även nära till diskmaskin. men vi ska väl bli vuxna någon gång och börja äta vid matbordet vi också.
En sak som jag blir lite förvirrad över är hur vi ska tapetsera om vi river väggen. tapeten som jag har tänkt är ljus i botten med gröna blommor och ska vara i hela hallen och köket. river vi väggen blir det helt plötsligt väldigt mycket sådan tapet. blir det bra ändå tro? golvet går med vardagsrummet, hur ska man lösa det?

Här kommer det senaste förslaget, tycker nog själv bäst om det här.
vad tycks? några synpunkter?

På andra sidan kylen och frysen har jag några förslag.
som jag gärna vill ha synpunkter på. Om det blir förslag med väggskåp i ändarna så ska där vara hyllplan mellan och ett rakt över där man kan sätta spottar.
naturligtvis ska dom stå på benskåpet, gick bara inte att få till

vad tycks? några synpunkter?

På andra sidan kylen och frysen har jag några förslag.
som jag gärna vill ha synpunkter på. Om det blir förslag med väggskåp i ändarna så ska där vara hyllplan mellan och ett rakt över där man kan sätta spottar.
naturligtvis ska dom stå på benskåpet, gick bara inte att få till

Jag fortsätter att skriva här lite och hoppas på napp.
är så otroligt tacksam för svaren och synpunkterna jag fått hittills eftersom dom gett mig ett mycket bättre alternativ än det jag hade från början.
jag funderar över tapetseringen. Tänkte att man kanske kan tapetsera med tapeten jag tänkt i hallen och på hela köksväggen där jag sätter glas. på väggen på andra sidan av köket kanske man kan måla med den ljusa färgen i tapeten då jag fick förklarat för mig att det är piss att ha en tapet bredvis ugnen om det skulle stänka.
här är så tapeten

här är hallen så tapeten kommer alltså att synas rakt fram och i hallen

den här väggen ljus och fortsatt dit vi har fönstret som ska muras igen.

är så otroligt tacksam för svaren och synpunkterna jag fått hittills eftersom dom gett mig ett mycket bättre alternativ än det jag hade från början.
jag funderar över tapetseringen. Tänkte att man kanske kan tapetsera med tapeten jag tänkt i hallen och på hela köksväggen där jag sätter glas. på väggen på andra sidan av köket kanske man kan måla med den ljusa färgen i tapeten då jag fick förklarat för mig att det är piss att ha en tapet bredvis ugnen om det skulle stänka.
här är så tapeten

här är hallen så tapeten kommer alltså att synas rakt fram och i hallen

den här väggen ljus och fortsatt dit vi har fönstret som ska muras igen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden