Kök
Budski: Kolla med ett lokalt snickeri. det behöver inte bli så dyrt. Jag betalade 3000 för en massiv Al skiva (Helstav) 1400*9300 mm 30 mm tjock
bygga_bo: [citat] Boxen sitter fast med en skruv på ena sidan, och på andra sidan är det ett hakfäste. Det borde alltså vara extremt enkelt att flytta den, men det finns förstås inga förberedda fästen för manövern (men det lär du lösa om du är normalhändig). Det som begränsar är längden på kabeln som går till spottarna, men det bör inte vara några problem att flytta boxen till sidan
Ina-79: Ja, måttbeställa kan jag såklart göra men det blir ju dyrare och det var inte riktigt min förhoppning.
A-Man_08: Mycket kan man göra med hammare , kofot, slägga borr m.m. Det kan inte bli så mycket fel med att riva skåpen, det måste ner ändå och för det får du betala min en dags arbete + betala för att köra iväg skräpet. Man kan ju alltid göra ett försök, klarar man inte av det eller vill inte fortsätta så är det bara att avbryta. När är köket byggt, 50 -60 70 tal?
A-Man_08: För att slippa göra åverkan på golvet så kan du ju sätta ett vinkeljärn i nedre delen av täckskivan och fästa det i väggen, så hade jag nog gjort. Blir bra om du fäster bra upptill
v-g: Man kan ju också göra en utfyllnad med den "bortkapade" biten som passar EXAKT där det är för mycket kapat. Tar säkert några timmars slipande men det kan det ju vara värt ;) Behöver knappt synas om man verkligen får det kant i kant. Sen får man nog lacka på denna skarv med någon lämplig lack.
Paul-Staffanstorp: [citat] Nu är det ju som så att den garantin ger iaf inte jag ett enda dugg för... q(;^;)p Den gäller ju liksom bara material & produktionsfel och inte när det går sönder när man använt sakerna för det räknas som normalt slitage... :rolleyes:
chilo11: Är i stora funderingar på kök till vårt nybygge. Valet står mellan Ballingslöv LIne valnöt med alu eller Marbodal släta luckor i valnöt. Ska få pris från båda i veckan som kommer. Nu är fråga hur är det att leva med Ballingslöv Line i vardagen. I affären tänkte man att man vänjer sig och är framförallt orolig över den helt integrerade diskmaskinen som i affären som var hur
Paul-Staffanstorp: Gammal ?? De måste väl lämna garantier ? Hjälpte nyligen en kollega att lägga på plats en Ikeaskiva med underlimmad vask och det var stora springor mellan vask och laminat så de ringde Ikea... I princip direkt fick de svaret att lägga hällen och koppla blandaren samt börja använda skivan. Om sex veckor kommer en av deras montörer och bytar ut skivan kostnadsfritt. Vi stod just då och
Paul-Staffanstorp: Dag 1 Riva ut det gamla köket samt att elektrikern ändrar el och gör sina förberedelser innan golvet läggs och monteringen startar. Behöver vatten/avlopp ändras löser man det med direkt och förbereder. Dag 2 Eventuella målningsarbete och delar av detta kan påbörjas men i många fall får målaren fixa detta efter monteringen med p.g.a tidsbrist och det fungerar lika bra. Om köket är
Tuxie: Jag var på IKEA igår och en säljare berättade att deras nya katalog med uppdaterat utbud släpps den 18:e (har jag för mig) september och då kommer många av de nuvarande vitvarorna att sjunka en prisklass för att ge plats till nya "värstingar". Då jag ska byta kök i augusti känns det som väldigt dålig tajming :( Han sa dock att de normalt sett inte gav någon prisgaranti om det man
Lostmoose: Lite Offtopic, men ta en titt på detta om du vill göra det lite snabbt och smidigt! http://www.panelskivan.se/
ikeahantverkaren: Vid en offert får du räkna med en högre kostnad än den faktiska kostnaden.Hantverkaren tar en kalkylerad risk att felbedömma tid/materialåtgång. Ofta är det billigare för kunden att köra på löpande räkning och använda sig av hantverkare du fått via rekommendation.
altren: Tack för tipsen! Det hjälpte faktiskt med vanlig klorin. Först blötlade jag fläcken under tiden jag inhandlade rengöringsprylar. Sedan skrubbade jag med galltvål, vilket faktiskt verkade hjälpa något, men det sista gick alltså bort med rikliga mängder klorin.
ToryKulan: Eller göra nåt kul av det man inte kan dölja. Exempelvis en bänkskiva i trä, och så gör man slitsar att sätta knivar i, typ knivblock. Eller en skiva som man klär med nån snygg kakel/klinker/mosaik så att det blir helt annorlunda än dom andra bänkskivorna.
Ciki: ja jag tyckte det samma.. fabriken borde väl inte skicka ut grejer som inte är godkända.. tackar för svar..
frohike: Har heller inga negativa synpunkter. Tycker att tjockleken på laminatet är likvärdigt med HTH på det jag har sett på andras. Visst HTH exempelvis fasar kanten snyggt, det gör inte IKEA. Har inte satt något varmt på bänken eftersom jag själv tycker det är fel, har ett galler som alltid finns framme brevid spisen.
vgurra: Har just mättat min fina nya bänkskiva i ek med leverantörens olja. Den blev extremt fin. Väldigt MATT och fin. Men jag är ändå inte riktigt nöjd med hur tålig den verkar ha blivit och funderar på att när oljan torkat/härdat lägga på ett lager av någon vaxbaserad produkt. Har tidigare haft bänkskiva i bok som jag oljat och sedan behandlat med bivaxbalsam. Det var funktionellt
MiaSthlm: I vårt lilla bostadshus skall vi sätta in kolfilterfläktar då självdragsfläktarna inte fungerar utan sprider os och cigarettrök till andra lägenheter. Någon med erfarenheter som kan berätta ! Tacksam för alla tips!
andersmc: [citat] De 45-cm diskmaskiner jag sett har varit avsedda att byggas in i ett 50-skåp. (En 60-diskmaskin är ju avsedd att ersätta ett 60-skåp.) Så då blir det ju ett 50-skåp uppe och ett nere.
kloka_elin: tittade lite till på lådor från ikea, och såg då att femlådorsvarianten av ädel vit inte har några speglar. Tror ni att det finns någon lucka från Epoq som har samma färg som ädel och som man skulle kunna använda istället? Det ska inte stå direkt bredvid någon annan del, utan mellan vägg och spis.
cullberg: Jag kan tycka att det inte är någon idé att komma att vifta med priser och tjata om rabatter det första man gör. Gå till de olika ställena och kolla vad du får för service och vilket förslag du gillar bäst, oftast har de flesta märkena någon kampanj som pågår. Men får man bra kontakt med säljaren så brukar man kunna få ett juste pris också. Vitvaror bör du få bra pris på i
bobbobatar: Vi gör ett platsbyggt kök i sommar 'ala Kvänum' men med hjälp av en inredningssnickare. Vi behöver hjälp att hitta någon duktig målare som kan platsmåla detta. Har ni några tips på någon som kan detta och vad det kan kosta(Köket är grundmålat)? Någon sa att det inte är vilken målare som helst som klarar detta samtidigt som det skall bli snyggt. Vore kul att se flera exempel på
DarrenB: Är i första faserna av planeringen av ett kök till vårt nya hus. Vill börja överslagsräkna lite på totala kostnaden men undrar lite över själva monteringsarbetet eftersom jag är ganska ohändig själv. Har funderat på ett kök i medel/hög-klassen där allt kommer förmonterat. Detta har jag tänkt mig: Köksyta: ca 4.6x4.1 Nytt golv behöver läggas. Väggar ska målas/tapetseras
FRS05: Håller med coss helt och hållet. Slå igen dörren och ha kyl och frys där. Flytta sedan vasken lite åt höger och ha spisen åt vänster utifrån vasken sett. Så blir det ett bra L-lök. Vill man sedan ha större så fyller man på med en mindre köksö eller fixar det lite senare om man har annat att lägga pengarna på vid ett köp.