Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Kan ju då bara upplysa om att de flesta fläktar kräver minst 50cm avstånd vid vanlig elspis och 65cm vid gasolspis... Mindre än detta är oftast inte godkänt... Sen att det fungerar är något helt annat...
3 svar · 7,9k läst
C
coss: Kolla med de olika byggvaruhusen. Ballinglöv hade en vet jag som var riktigt nice. WMF har en shysst om man hittar den i sverige vet jag dock inte. mer i denna tråd http://www.byggahus.se/forum/koek/60854-reling-redskapsstang.html sök på redskapsstång på google
2 svar · 3,5k läst
L
larsson.therese: Hej vi ska fixa om köket och nu står jag i valet o kvalet vad vi ska för stänkskydd vid diskbänk o spis och hoppas på några tips från er. Vi kommer att sätta in ikeas kök solär i bok alloc golv i skiffer imitation och en mörk bänkskiva, liknar giólvet. nu vill vi inte ha vitt kakel och först tänkte jag i banorna med glas skiva och en tapet bakom just för att det skulle vara som
0 svar · 905 läst
C
coss: Vad det gör är att torka lite snabbare var det jag fick höra av säljare i tyskland. Värt det?njaa Jag köpte en med samma energiförbrukning fast för ett par tusingar mindre. Bosch siemens neff gaggenau är samma koncern så de delar en hel del saker med varandra. Men vi lämnar Gaggenau utanför detta.
1 svar · 5,9k läst
B
byggankan: [citat] Det låter ju jättebra. Ljusgrå granit skulle passa perfekt hos oss. Ska kolla efter det.
6 svar · 2,3k läst
J
johanneberg: Äntligen Månd! Tuff helg med inköp & början med montering, att kök kan vara ett sådant projekt. Förstår det mer & mer nu :S Är det någon som känner igen stöket :rolleyes: som ett köks bygge genererar!? Nu har vi tur & spegelvänder det nya & kan ha det gamla köket kvar under byggnation. Vi har gjort allt, tilläggs isolerat innåt (30 tals villa), plockat fram g:a trägolvet,
0 svar · 4,4k läst
·
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Som flera redan sagt... Mäta flera ggr så du känner dig säker. Tejpa upp maskeringstejp runt hällens tänkta hål och likadant runt vaskens. Då har du en bra linje att följa oavsett mönster på skivan... Ibland är det nämligen svårt att rita så det syns. Brukar köra med sänksåg och skena för ursågningarna och sen får sticksågen ta hörnorna som blir kvar. Finns dessutom
3 svar · 1,2k läst
P
Per72: Hur mycket förlorar man på ett ungefär i sugeffekt om man drar röret från köksfläkten 70cm horisontellt innan man vinklar ut det vertikalt genom taket?
0 svar · 1,2k läst
D
Davidofsweden: Hej Någon som har satt upp fasadtegel i köket, typ det som Dekora, säljer? Hur funkar det att göra rent teglet om man har det vid spisen? Går det att hålla rent från stekfett?
0 svar · 1,3k läst
T
tank77: [citat] Du får nog vänta tills i höst när nästa kökserbjudande brukar vara!
8 svar · 3,6k läst
B
bjpa08: Jag var i valet o kvalet när jag skulle kakla bakom bänkarna men jag tog beslutet att riva bort gammal spånskiva mot gips där kaklet ska sitta! Merarbete?visst,men bygger inget extra och sen blir väggen stum
9 svar · 7,0k läst
Raceman
Raceman: Balingslöf, HTH och Marbodal har många överskåp för kyl/frys med 60-djup att välja på. Det högsta jag hittade var 45cm.
3 svar · 7,4k läst
L
Lotta_W: Hej Kan någon hjälpa mig med detta problem. Vi har en kombinerad kyl/frys där kylskåpet har gått sönder. Den får ström men kylens kompressorn är kall, dock så känner man att den "durrar" när man tar på den. Vad kan det då vara för fel och kan det vara något som man kan fixa själv. Laddar upp bilder på hur den ser ut. Har tågit bort kåpan till, vad det nu är, den vita grejen
0 svar · 3,4k läst
·
F
Farzan: Vi gick också på golvvärme i samma situation. Radiatorn åkte och till dess rör kopplades i stället en Wirsbo Push-12 som driver golvvärmen och är inbyggd i ett bänkskåp (fast då kunde vi inte ha lådor just där).
5 svar · 2,8k läst
F
Farzan: Det intressanta är inte, tycker jag, hur många uttag man har totalt utan om de finns där man helst vill stå och jobba. Vi har t ex ett dubbeluttag ovanför diskbänken som knappt har använts alls - man vill ju inte ha elektriska apparater där det stänks mest. Det uttaget kunde man ha varit utan. Framför fönstret är den trevligaste platsen i vårt kök och dessutom den längsta
26 svar · 13,1k läst
M
Mattias Jönsson: Köket är så gott som färdigrenoverat och då har vi kommit fram till att vi vill ha ett vägghängt diskställ. IKEAs har jag ju sett, men någon som har tips på andra?
0 svar · 6,8k läst
C
coss: vi har ett passbitshörn på ca 5 cm i 90 graders vinkel. Det gör att bägge lådhurtsarnas handtag går fria från varandra. inga probelm alls.
6 svar · 2,4k läst
joflopp
joflopp: Vad gäller räddningstjänsten och gasflaskor i industrin så är det praxis att man skjuter sönder/punkterar gasflaskorna vid brand. Om det är räddningstjänsten eller tillkallad expertis från polisen är väl egentligen ointressant. De gasolflaskor som man hanterar som privatperson har alla säkerhetsventiler. Säkerhetsventilen smälter när temperaturen blir för hög (som vid brand) var
15 svar · 65,5k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Tävlingen om det högsta priset i Stockholm vinns alltid av comfortbutiken i Stuvsta.
4 svar · 3,1k läst
S
skogstomten: vi lämnade 1mm på 384cm bänkskiva (Ek 4cm tjock och 70cm djup) och det funkade kanon!
7 svar · 3,6k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Ja ja... det viktiga är ju att du känner dig nöjd än om jag personligen tycker de verkade väldigt omständiga och dyra trots behov av spackling... - 2 personer för den lilla kakelsättningen är en för mycket... - Vet man att det ska spacklas har man ju som hantverkare med sig saker för detta... - 3 besök och ändå ingick inte fogningen...
9 svar · 2,0k läst
L
lacky: Tack för all hjälp! Jag har nu kikat, och har kommit fram till att det är dax att köpa ny kyl och frys. Det "porlar" ganska mycket, kompressorn är väldigt varm(går inte hålla handen mot den så många sekunder), hittar ingen termostat, det är lite grönt ärg på rören på ett par ställen. Så 5 år för UPO-kylen verkar vara livslängden..... Någon som har tips på vad man ska välja
6 svar · 6,8k läst
tallmilan
tallmilan: Nej, hittade ingen som kunde hjälpa till, var lite under tidspress också ... Det blev kabelskyddsrör (gul) och 12mm plusprisol (12meter), betydligt smidigare att lägga i graven än jag trodde, synd bara att jag inte hann lägga i kabel för att styra magnetventilen bara i samma rör.
9 svar · 6,9k läst
C
carinpeter: [citat] Jo, vi har kanske mer yta att spela på. Just nu har jag bara 60 cm mellan spis och ho (och där står diskmaskinen), så när jag nu fick önska fritt innan el, fläkt och vatten är draget blev det en låååång bänkskiva (en del kanske tycker att den är för lång). Men för er del tror jag i alla fall att alt 2 är bäst. Lycka till!
9 svar · 1,9k läst
C
cem77: Isolera mera till att börja med. En vanlig innerdörr hjälper ju inte direkt mot att hålla värmen ute. Kanske går att limma på tex frigolit på insidan av dörren. Ventilera tillluft genom marken? Många moderna kontorsbyggnader använder nergrävda kulvertar under mark för att ta in frisk luft. Marken värmer/kyler då den inkommande luften som alltid håller en jämn sval temperatur.
1 svar · 3,9k läst
Bricco
Bricco: Mitt nya skåp från BOSCH låter precis så där som en brölande kossa. Brummar enormt irriterande med. Är detta dagens melodi så blir jag oerhört besviken på ingenjörskonsten.
3 svar · 4,4k läst
C
carinpeter: Jag tror också att det är snyggast att ha två 60-skåp eftersom det följer linjerna underifrån. Men vi väljer att ha vardagsporslinet i lådor. www.salstatosee.blogspot.com
8 svar · 6,0k läst
F
FredrikoKarl: Så har man äntligen fått fart på ilve-spisen! MEN! Man ska ju justera luftflödet för att få rätt blandning gas/luft. Mitt problem är att vissa av brännarna behöver mer luft (svajande lågor med gula toppar) men har öppnat så mycket som bara går. Tror inte det kan vara fel munstycken heller, det följer ju med tre andra uppsättningar munstycken och dom är inte för gasol, så jag
0 svar · 1,7k läst
Consensus
Consensus: Med takhöjd 250cm och om du lämnar lämplig spalt ovanför överskåpet så skulle jag definitivt välja 57 cm överskåp. Själv har jag 238 cm till tak och 57 cm-skåp, men då har jag satt i galler på täcksidorna för att säkerställa ventilation bakom skåpet.
5 svar · 4,9k läst
C
_chrille_: Kan säga som så att jag har en Electrolux diskmaskin den går inte in i mitt fall (HTH´s stomme). Jag har 60cm mellan skåpen men! idioterna på Electrolux har gjort maskinen typ 598mm så vill de att man ska trycka in 2 tjocka mental fästen som ska skruvas in i stommen för att fästa maskinen men är helt omöjligt!!!!! då den blir bredare än 603-604 mm bred och jag kan inte ändra detta
1 svar · 3,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.