Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Mot taket kallas det takanslutning och normalt sätter man den 1-2mm innanför skåpens överstycke. Likaså med passbiten som sätts strax innanför framkanten på skåpet. Man kan förvisso göra som man själv vill men onödigt med större kant än nödvändigt som samlar damm.
1 svar · 1,3k läst
A
Amatörbyggaren: Jag kan bara instämma helhjärtat med Bezt. I vårt fritidshus (används naturligtvis mindre än ett permanentboende) har vi sedan 32 år 2,5 m "furubänkskiva" i plastlaminat. Naturligtvis syns det att det inte är en riktig furuskiva men det har vi överseende med varenda gång jag eller min fru torkar av skivan. Och nu är det dags att lacka om kantlisten i riktig furu. Konservativt
11 svar · 7,2k läst
AstaS
AstaS: Yepp - menade diskbänken. Vet inte riktigt vad diskmakskinen är för något :)
12 svar · 15,1k läst
·
M
MiaSthlm: Kaklet i vår lilla lägenhet är övermålat för ett bra slag sedan. Nu börjar färgen släppa över diskbänken och vi har tänkt att göra en kvick fix d v s bara måla över för att sedan om något år göra en större köksrenovering. Sedan är dörrarna rätt tråkiga med ännu tråkigare skåpsknoppar. Men här har vi tänkt byta knoppar. Önskar lite tips om hur man bäst målar kaklet
0 svar · 1,8k läst
G
grungarn: Hej! Bra svar! Jo jag har lyckats få reda på det mesta nu och gjort som du sagt. Tyckte det var rätt så meckigt innan man fick till det med golvet. Men nästa gång så kommer det att gå mycket fortare:) Men man får inte slå för hårt då man knackar ihop dom för att alla plattorna i den raden kan gå in upptäckte jag:)
2 svar · 6,2k läst
A
A-Man_08: Hur gick det med detta, vart det nåt nytt kök som man kan få se?
3 svar · 9,0k läst
·
A
Avemo: Gamla luckor var gjorda av pärlspont utan ikealucka bakom. Då var panelen bara spikad på ett par tvärslåar. Jag tror att det blir svårt att få det snyggt om det blir så tjockt som 30 mm. Jag byggde en dörr till min bod av tunn spontad panel som jag limmade på en skiva oljehärdad board. Den håller formen hittills, men det har bara gått ett par månader. Jag använde polyuretanlim och
4 svar · 11,2k läst
T
Tuxie: Jag skulle säga att ni bör köra med kolfilterfläkt. Visst är en fläkt med utblås bättre men inte så mycket bättre att det skulle motivera att ta bort fönstret. Eller så gör ni ett nytt hål för utblås under fönstret som kommer ut i väggen. Det lär ändå vara en enklare procedur än att ta bort fönstret.
1 svar · 1,7k läst
P
per_sennstrom: Hej Är det någon som har köpt eller känner någon som köpt bänkskiva från XL-granit.dk? Deras hemsida lämnar lite att önska men priserna är oslagbara (ex Silestone 12mm från 1100DKK/md^_^b) Har sökt runt på internet men inte funnit något av värde.. Mvh Per
0 svar · 1,3k läst
T
Tuxie: Jag köpte den här: http://www.badshop.se/Shop/Index.php?sArtModelId=GB41209495 Hornbach i Fittja har specialpris just nu (iaf för två veckor sedan) och säljer den för 1295:- vilket är hälften så mycket som alla andra tar för den. Jag har inte monterat den än men den är snygg och känns väldigt stadig jämfört med många andra.
3 svar · 1,6k läst
K
Kullan: [citat] Jag skulle inte välja orange eller så även om det var inne, men jag tycker svart borde kunna vara tillräckligt neutralt för att inte bli fel på sikt. Men även rostfritt och vitt funkar säkert om man ser det så.
8 svar · 2,0k läst
F
Fredrics: Ser ut som ett Saari kök. Trevliga! http://www.pinjasto.fi/
21 svar · 6,1k läst
·
krillek
krillek: I mitt kök har jag dubbel porslinsho under bänkskivan av sten. Jag har sett att Ikeas porslinsho ligger ovanpå bänkskivan - Det känns väldigt opraktiskt att inte kunna fösa ner vatten, grönsaksrens o s v direkt i hon, eller?
24 svar · 40,3k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: [citat] Tror absolut inte att det är tyngre men 45x45 känns ändå lite klent när du är uppe i 2m spännvidd och sen är det större risk att de skruvar sig och är/blir skeva.
12 svar · 12,2k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Oftast limmade folk med vanligt "sättlim" på tub och har det suttit länge så brukar det verka sitta väldigt hårt men egentligen gör det inte det. Ta ett brett stämjärn och en hammare... Sätt stämjärnet mellan skåp och bänkskiva och knacka till lite här och var. Framförallt över stommarnas sidor då det oftast är där det limmats. Detta brukar lösa problemet.
2 svar · 8,2k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: [citat] Med största sannolikhet går det alldeles utmärkt om du går ner med sänksågen även en bit in i skivan där själva aluminiumen slutar. Misstänkte också att det var en T-profil som satt där men var inte säker. Spån och lim löses upp ganska snabbt i vatten.
6 svar · 3,9k läst
O
Ozona: Hej! Var på Ikea igår och beställde nytt kök. Vad deras planeringsverktyg inte talade om för oss när vi lämnade in vår ritning var att de slutat med sina Metrik skåphandtag i svart. Fanns bara stål kvar. Undrar om nån här tex har köpt såna men ångrat sig? Det är den långa modellen vi jagar. Vi behöver 13 st. :S Mvh Björn
0 svar · 2,5k läst
Raceman
Raceman: Någon här som har erfarenheter av bänkskivor i kvarts? Materialet skall visst vara hårdare än granit, stämmer det? Jag funderar på att byta ut min gamla diskbänk med en skiva i kvarts. Vad tror ni om det?
0 svar · 2,7k läst
JosefineLi
JosefineLi: Hej! Detta låter precis som det vi vill göra, nån som har en ung kostnad för själva vvs-jobbet, dvs dra vatten från wc-stamm till kök? Menar nu verkligen höftat pris.
4 svar · 4,4k läst
TorOdd
TorOdd: Ok, efter att ha forskat runt lite tror jag mig hittat svaret. Vattenlåset byter vi till ett luktfritt. Vi lägger tätskikt ca en kvm runt brunnen, lägger plast och golv men lämnar öppet över och runt brunnen. Brunnen kommer vi sedan åt via sockeln på skåpen, om det behövs någon gång. Trångt och j-t lär det ju bli...
1 svar · 2,9k läst
AXS
AXS: Ofta går det att justera en del, speciellt till lådor. Men jag har haft problem med att få in IKEA-luckor i ett marbodal-kök. Bäst är väl att köpa på fynd och testa lite, eller mäta i butikerna. Kolla då om totala höjden är samma. De skiljer även mellan olika årsmodeller.
3 svar · 10,2k läst
P
piculell: Ok, tack för svaren.
3 svar · 2,6k läst
cust3000
cust3000: [citat] Ja, du har rätt, Jag har missuppfattat den regeln.
16 svar · 4,2k läst
·
F
Farzan: Nej då, jag lägger ingen värdering i det, jag menar bara att de verkar hålla mer eller mindre strängt på vissa saker. När jag skulle göra samma sak var det skyddsplåt på fasaden som gällde utan snack men om er bedömer att brandspjäll räcker så är det ju bra.
9 svar · 3,5k läst
P
pope70: Den stavlimmade valnöten finns inte i färdiga längder längre men jag tror att den finns kvar som måttbeställd. Kolla detta med IKEA varuhusen.
4 svar · 2,9k läst
I
inahed: Har en Whirlpool Kyl/frys ART 507G där frysen fungerar men inte kylen. Får inte bort kåpan runt termostaten. Vet någon hur man gör? Är det bara att bända på plasten tills det lossnar.
0 svar · 6,7k läst
B
bompa: Hallå Går det att montera denna ugn under köksbänken- http://www.gaggenau.com/DX_dx/products/ovens-overview/download.jcrsend?jcruuid=90a9c8aa-5097-4dec-b26b-259c5c475a6b Kan man ha den bredvid ett annat skåp ?
0 svar · 1,5k läst
S
snakebunk: Jag renoverar köket i min sommarstuga från 57. Tyvärr lyckades jag inte ta ner kaklet utan att det gick sönder och är nu ute efter nytt likadant kakel. Det är 15x15 cm, vitt och blankt. Det är nästan centimetertjockt och har rundade kanter, dvs hörnplattorna har två rundade kanter och sidplattorna har en rundad kant. Är det någon som vet var man kan få tag i likadant eller liknande
0 svar · 3,9k läst
·
B
bompa: Har fått min svarta bänkskiva nu Kommer ha släta vita luckor Vad skall man ha ovanför? Rekommendationer? Bra leverantörer i Stockholm??
0 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.