Kök
Tuxie: Det är inte optimalt men jämfört med den första lösningen så är sträckan du måste bära plåten ändå inte längre. I den första lösningen måste du bära plåten till vänster om spishällen vilket verkar vara ungefär lika långt som tvärs över golvet. Kan du tänka dig att skippa högskåpet och ha ugnen under hällen på klassiskt vis så får du både mer bänkyta och kortare
Paul-Staffanstorp: Sen är tipset när du återmonterar eller nymonterar hällen att skippa clips och andra eventuella fastsättningsanordningar... Hällarna är så tunga så de kommer ingenstans än om de bara läggs löst i hålet. Detta gör också att det är mycket enklare att regelbundet lyfta lite lätt på hällen för att kunna torka och hålla fräscht runt den...
JaGus: Låter inte alls dyrt! Fick nyss en offert på ett liknande kök, kast mindre än ditt av Lidhults på nätta 525.000:-, det tycker jag var dyrt. Då ingick förståss vitvaror för ca 90.000:- och montering/målning på 65.000:- //JaGus
Melpho: Har inte kommit till skott än då det var så kallt i vinter och jag inte ville göra hål i väggen då. Har en tunn yttervägg som består av ytterpanel, vindpapp, 50 mm regel och isolering, råspont, spånskiva. Det är lite tajt vid ytterväggen ovanför köksskåpen där spirot ska ligga så jag får inte plats med en väggstos. Om hålet i väggen sågas upp 102 mm, går det då bra att
Lisa_72: Flyttar denna tråd till forum för färg och tapeter. Lisa
Nelianalle: Ska definitivt ta och låna boken, inspiration och ideer kan man aldrig få för mycket av:)
So20: Jag menade rumshörnet där gipsskivorna går lite omlott, men då struntar jag i detta och bara kör på med kakel. Remsor och spackel är säkert för badrum och kanske om det ska tapetseras och man är rädd för sprickor. Tack för jobbet ni sparade åt mig
skurknnn: Hade nästan glömt bort tråden! Men det löste sig till slut och har fått upp kaklet nu iaf :) [bild]
saracita: Vi gör lite research om en ny bänkskiva och vill gärna ha Virrvarrmönstret med kantlist i ek. Såg på Fredells att man kan antingen köpa en 3m lång "färdig" bänkskiva med Virrvarr även på kantlisten som finns på lagret (kostar ca 1700 kr) eller så kan man beställa en måttbeställd bänkskiva där man kan välja olika kantlister (tar 4 veckor och kostar ca 7000!!). Det blir
GustafH79: Går det bra med dubbla kyl/frys skåp? Då får du två kylar där uppe och 2 frysar där nere. Bifogar en länk till ett sådant skåp med måtten du önskade http://www.electrolux.se/node38.aspx?productid=43943&QPProducts=43939,38273,43944,43943,43950,43949,34824,38272
pope70: IKEA har ingen push open för kök, dock en som fnkar för Bestå bokhylleserie, alltså inte kökskvalitet. Problemet för mig är att jag inte sett en icke elektrisk lösning som funkar bra. När man har soft closing så drar den in lådan samtidigt som en push open lösning försöker öppna den, alltså blir push open även push close och vem vill trycka in lådorna för hand när man kan
bjpa08: Är inte tanken med ett stänkskydd att det ska vara lätt att rengöra??
martinradbo: [citat] Du har säkert helt rätt. Jag sitter nu och funderar på att ändå köra den "konsumentvarianten" som planlimmad. Skulle då sänka ner den så mycket att den högsta kanten var i linje med bänken och så fylla det lilla utrymmet som blir mellan laminatskivan och diskhons "högsta punkt" med någon form av silikon eller liknande. Annars kan man ju köra varianten att fräsa underifrån
myrstack: Beroende lite på hur hällen ser ut undertill och tjockleken på din bänkskiva så får du jacka ur i överkant på kanten av ditt 80-skåp samt de som sitter utanför dessa. I vissa fall är sticker inget ner som gör att det mer är en ventilationsfråga för att få bort värme och i andra fall är det saker som kommer ta emot. // Mats
Jan-Å: [citat] De e ju inte första gången jag får på nöten direkt :rolleyes: å Glufsglufs e ju snäll d^_^b har haft det värre me elektrikerna :D:D
lilla syster: Fransk film låter ju lovande, då kan vi leka Jean Gabin och Simone Signoret i vårt kök! Men var skulle man kunna få tag på hederliga svenska kranar med bokstavsbeteckningarna? Jag har inte sett några sådana, bara dessa "funkis"-kranar med stjärnformade vred och färgprickar.
flommy: Flyttade tråden från "Information & Feedback". Tror den passar bättre här :P
gresseladennis: Jag har installerat en begagnad Svensk AGA spis i vår villa, i huset som är från 20 talet fanns en gång en vedspis som stått på ett betongfundament. Jag fick tag i AGA på blocket, som skulle tas bort vid renovering av ett kök, den är sannolikt från 40 talet. Jag demonterade och monterade spisen på plats själv, det är inte så svårt som man kan tro, den väger ca 800 Kg, den har en
skanör: Gaggenau har ett vred på sina hällar, det finns även en tysk leverantör som har det. Tror inte det finns någon annan?
ByggareNick: Vill du ha ett snabbt svar när du behöver det? Ballingslöv!!
Returia: Kan detta vara något? http://www.stenbolaget.se/inomhus/skiffer/skiffer_vaggstrip.html
busgraab: tjo igen! tack för svaren. sakerna finns onekligen att beställa över nätet, men kruxet är att jag behöver det i helgen = någon firma i närheten måste ha det hemma, och jag har kollat hos alla i närheten och ingen har det. därför drog jag slutsatsen att folk använder andra grejer :) hur det ser ut spelar egentligen ingen roll. droppskyddet kommer ligga på golvet bakom sockeln.
katos: Jag har en ovanpåliggande induktionshäll på stenskiva och retar ihjäl mig på den skit som samlas under den lilla kanten. Har man ekonomin hade jag valt en annan lösning.
sillstryparen: Halloj Jag håller på att beställa ett IKEA-kök men vill helst inte ha deras vitvaror. Är det någon som vet hur det funkar med exempelvis täcklucka för diskmaskin samt även annat som man bör tänka på om man väljer andra märken? :S Mvh Tobbe
pbengtsson: Funkar lacknafta så är det kanon. Jag har provat de flesta medel utan resultat. Dock inte ren lacknafta.
hen_rik79: Hej! En fråga till, hur funkar detta med högskåp för inbyggnad av ugn och mikrovågsugn. Finns det standardmått eller måste de byggas på plats utefter de vitvaror man har valt? I så fall kunde man ju köpa en stomme av myresjökök och låta snickare kapa till de befintliga luckor som finns så att de passar. LIte svårt kanske när de endast är fanerade.... /H
h-man: Hej igen, Jag får lite spridda budskap ang installationskostnad. Håller på att ta in offerter men det verkar som om det är olika sorters takgenomföring som behövs beroende på vilken sorts fläkt man väljer. Nån som har nåt klokt att bidra med?
Budski: Kolla med ett lokalt snickeri. det behöver inte bli så dyrt. Jag betalade 3000 för en massiv Al skiva (Helstav) 1400*9300 mm 30 mm tjock